استودیوهای پاین‌وود

مختصات: ۵۱°۳۲′۵۵″ شمالی ۰°۳۲′۰۶″ غربی / ۵۱٫۵۴۸۶۱°شمالی ۰٫۵۳۵۰۰°غربی / 51.54861; -0.53500
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ورودی استودیو پاین‌وود

استودیوهای پاین‌وود (انگلیسی: Pinewood Studios) استودیوهای فیلم‌سازی و تلویزیونی در منطقه آیور، باکینگهام‌شر، انگلستان است.

این استودیو فیلم‌سازی که زیر نظر گروه استودیوهای پاین‌وود فعالیت می‌کند محل ساخت فیلم‌های مطرحی همچون جیمز باند، هری پاتر و ادامه بده بوده‌است.

تاریخچه[ویرایش]

استودیوهای پاین وود در ملک هیثر دن هال که یک خانه ویکتوریایی بزرگ بود ساخته شد. کلنل گرانت موردن که یک سرمایه دار کانادایی و نماینده مجلس منطقه «برنتفورد و چیسویک» بود، ملک را خرید، داخل خانه تغییراتی ایجاد کرد و یک حمام ترکی، زمین مخصوص بازی اسکواش در آنجا ساخت. ملک محل ملاقات‌های سیاستمداران رده بالا و دیپلمات‌ها شده بود. پس از مرگ کلنل، میلیاردری به نام چارلز بوت خانه را خریداری و به یک باشگاه محلی تبدیل کرد.

در سال ۱۹۳۵ متدیست و تاجری به نام جی.آرتور رنک با چارلز بوت شریک شد و این مکان را به یک استودیوی سینمایی تبدیل کردند. بوت طراحی استودیوها را متأثر از استودیوهای فیلمسازی هالیوود در کالیفرنیا انجام داد و نام استودیوی جدید را پاین‌وود گذاشت.

دسامبر همان سال ساخت و ساز شروع شد و هر سه هفته یکبار یک سن فیلمبرداری آماده بهره‌برداری می‌شد. ۹ ماه بعد پروژه کامل و یک میلیون پوند هزینه ساختن استودیوها شد. نخست پنج استیج و یک تانکر آب با ظرفیت ۶۵ هزار گالون آماده بهره‌برداری داشتند. روز۳۰ سپتامبر ۱۹۳۶ دکتر لزلی برگین، منشی پارلمان انگلستان رسماً استودیوها را افتتاح کرد. نخستین فیلمی که در استودیو پاین وود فیلمبرداری شد، ملودی لندن (۱۹۳۷) بود. بخش‌هایی از فیلم در استودیوهای بریتیش و دومینیونز امپریال فیلمبرداری شده بود اما آتش‌سوزی فیلمبرداری را تعطیل کرده بود.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Pinewood Studios». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۸ اوت ۲۰۱۵.
  • Perry, George (1976). Movies from the Mansion: A History of Pinewood Studios. London: Elm Tree Books. ISBN 0-241-10799-7.
  • Owen, Gareth (2006). The Pinewood Story. Richmond: Reynolds & Hearn. ISBN 978-1-905287-27-7.
  • Bright, Morris (2007). Pinewood Studios: 70 Years of Fabulous Filmmaking. London: Carroll & Brown. ISBN 978-1-904760-63-4.

پیوند به بیرون[ویرایش]