استر دوفلو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از استر دافلو)
استر دوفلو
زادهٔ۲۵ اکتبر ۱۹۷۲ ‏(۵۱ سال)
پاریس، فرانسه
ملیت[۱]
تحصیلاتمدرسه عالی نرمال (بی‌ای)
مدرسه عالی مطالعات علوم اجتماعی (DEA)
مؤسسه فناوری ماساچوست (پی‌اچ‌دی)
همسر(ها)آبیجیت بنرجی (۲۰۱۵–تاکنون)
جایزه(ها)جایزه نوبل علوم اقتصادی (۲۰۱۹)
جایزه شاهدخت آستوریاس (علوم اجتماعیُ ۲۰۱۵)
جایزه جان فون نویمان (۲۰۱۳)
مدال جان بیتس کلارک (۲۰۱۰)
Calvó-Armengol International Prize (2010)
Dan David Prize (2013)
پیشینه علمی
شاخه(ها)اقتصاد اجتماعی
اقتصاد توسعه
محل کارمؤسسه فناوری ماساچوست
استاد راهنماآبیجیت بنرجی[۲]
Joshua Angrist[۲]
دانشجویان دکتریدین کارلان[۳]
تأثیر گرفته ازآمارتیا سن[۴]
میخائیل کرمر
تأثیر گذار برباراک اوباما[۵]

استر دوفلو، FBA (فرانسوی: [dyflo]؛ متولد ۲۵ اکتبر ۱۹۷۲) اقتصاددان فرانسوی آمریکایی است و بنیانگذار و مدیر عامل آزمایشگاه اقدام فقر عبدالطیف جامل است.

دوفلو یک همکار تحقیقاتی دفتر ملی پژوهش اقتصادی (NBER),[۶] عضو هیئت مدیره دفتر تحقیق و تحلیل اقتصادی توسعه (BREAD),[۷] و مدیر برنامه اقتصاد توسعه اقتصادی و تحقیقات مرکز تحقیقات اقتصادی است.[۸] دوفلو جایزه یادبود نوبل سال ۲۰۱۹ را در علوم اقتصادی با آبیجیت بنرجی و میشائیل کرمر به دلیل رویکرد تجربی خود برای کاهش فقر جهانی دریافت کرد. او جوانترین فرد و دومین زنی است که این جایزه را از آن خود کرده‌است.

تحقیقات او به مباحث اقتصاد خرد در کشورهای در حال توسعه، از جمله رفتارهای خانگی، آموزش، دسترسی به امور مالی، بهداشت و ارزیابی سیاست می‌پردازد. وی به همراه بنرجی، دین کارلان، کرمر، جان A. لیست و سیدییل مولیناتان، یک موتور محرک در پیشبرد آزمایش‌های میدانی به عنوان یک روش مهم برای کشف روابط علّی در اقتصاد بوده‌است. وی در نگارش کتاب اقتصاد خوب برای روزهای سخت[۹] و اقتصاد فقیر،[۱۰] که در اکتبر ۲۰۱۹ منتشر شد، با آبیجیت بنرجی همکاری کرد.

اوایل زندگی و تحصیلات[ویرایش]

دوفلو در سال ۱۹۷۲ در پاریس بدنیا آمد. پدرش میشل دوفلو استاد ریاضیات و مادرش پزشک بود. در دوران کودکی، مادرش اغلب در پروژه‌های بشردوستانه پزشکی شرکت می‌کرد.[۱۱]
دوفلو در دوره کارشناسی خود را در مدرسه عالی نرمال پاریس گذراند. وی در مسکو نیز به عنوان دستیار تحقیقاتی برای یک اقتصاددان فرانسوی که به بانک مرکزی روسیه رابطه داشت و به‌طور جداگانه برای جفری ساکس، اقتصاددان آمریکایی در هاروارد مشاور وزیر دارایی کار می‌کرد.[۱۱]

زندگی حرفه‌ای[ویرایش]

رساله دکتری وی بر تأثیر یک آزمایش طبیعی از داده‌های برنامه توسعه مدرسه اندونزی در دهه ۱۹۷۰ متمرکز شد تا اولین شواهد قطعی را ارائه دهد که در یک کشور در حال توسعه، تحصیلات بیشتر منجر به دستمزدهای بالاتر می‌شود. دوفلو پس از اخذ دکترای خود در سال ۱۹۹۹، استادیار مؤسسه فناوری ماساچوست شد. او در سال ۲۰۰۲ و در ۲۹ سالگی به مقامی دانشیاری ارتقاء یافت و در سال ۲۰۰۳ به مقام استادی کامل رسید.
او در سال ۲۰۰۳ یکی از بنیانگذاران آزمایشگاه اقدام برای فقر عبدالطیف جمیل در اِم‌آی‌تی است که بیش از ۲۰۰ آزمایش توسعه تجربی انجام داده‌است.[۱۲]
در ژانویه ۲۰۲۴، دوفلو به اتفاق آرا به عنوان رئیس دانشکده اقتصاد پاریس انتخاب شد و جانشین دانیل کوهن شد که در اوت ۲۰۲۳ درگذشت.

زندگی شخصی[ویرایش]

استر در سال ۲۰۱۵ با استاد دانشگاه اِم‌آی‌تی، آبیجیت بنرجی ازدواج کرد. آنها فرزندی دارند که در سال ۲۰۱۲ به دنیا آمد.[۱۳][۱۴] بانیرجی سرپرست مشترک دکترای استر در اقتصاد در اِم‌آی‌تی در سال ۱۹۹۹ بود.

منابع[ویرایش]

  1. "Esther Duflo CV". Archived from the original on 27 April 2019. Retrieved 17 August 2020.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Duflo, Esther (1999), Essays in empirical development economics. Ph.D. dissertation, Massachusetts Institute of Technology.
  3. Karlan, Dean S. (2002), Social capital and microfinance. Ph.D. dissertation, Massachusetts Institute of Technology.
  4. "Esther Duflo, première économiste du développement honorée de la médaille Clark — Sciences économiques et sociales". ses.ens-lyon.fr. Retrieved 14 October 2017.
  5. "Renowned French economist to join Obama's team". 1 June 2013. Archived from the original on 8 May 2014. Retrieved 7 May 2014.
  6. «NBER Research Associates and Faculty Research Fellows in Economics of Education». www.nber.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۷.
  7. «Welcome | BREAD». ibread.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۷.
  8. «Research Director». web.archive.org. ۲۰۱۱-۰۶-۲۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۳۱.
  9. "Economics for hard times". MIT News | Massachusetts Institute of Technology (به انگلیسی). Retrieved 2021-03-31.
  10. "Poor Economics" (به انگلیسی). ۲۲ آوریل ۲۰۲۴. Archived from the original on 10 May 2021. Retrieved 31 March 2021.
  11. ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ "The Poverty Lab". The New Yorker. 17 May 2010. Retrieved 14 October 2019.
  12. "Interview with Esther Duflo | Federal Reserve Bank of Minneapolis". www.minneapolisfed.org (به انگلیسی). Retrieved 2020-08-17.
  13. «Lunch with the FT: Esther Duflo». www.ft.com (به انگلیسی). ۲۰۱۲-۰۳-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۷.
  14. "Esther's baby". Project Syndicate. 23 March 2012. Archived from the original on 27 November 2015. Retrieved 28 April 2019.

پیوند به بیرون[ویرایش]