پخش زنده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از استریم)

پخش‌زنده یا استریم (به انگلیسی: Livestreaming) به رسانه‌جاری برخط که در هر لحظه به‌طور هم‌زمان ضبط و پخش می‌شود اشاره دارد و اکثراً از آن با عنوان رسانه جاری یاد می‌شود. اما درعین حال این عبارت یک عبارت مبهم است چرا که کلمه جاری ممکن است به هر رسانه‌ای که بدون دانلود کامل هم‌زمان ارسال و اجرا شود گفته شود. رسانه‌های غیر زنده مثل ویدئوهای درخواستی و ویدئوهای یوتیوب از لحاظ فنی جاری هستند اما جاری زنده محسوب نمی‌شوند.

سرویس‌های زنده جاری گستره وسیعی از رسانه‌های اجتماعی تا بازی‌های ویدئویی را شامل می‌شوند. بسترهای نرم‌افزاری نظیر فیس‌بوک زنده ، پریسکوپ ، کوآی شو و ۱۷ جریان ارتقاءهای زمان‌بندی شده و رویدادهای سلبریتی و همچنین جریان مابین کاربران را نظیر تلفن تصویری شامل می‌شود. سایت‌هایی مثل توییچ‌تی‌وی رسانه‌هایی عامه پسند برای تماشای بازیکنان بازی‌های تصویری نظیر eSports، بازی‌های سبک لتس پلی شده‌اند.

تعامل کاربر در اتاق‌های گفتگو بخش عمده‌ای از رسانه‌جاری زنده را تشکیل می‌دهد. بسترهای نرم‌افزاری اکثراً توانایی صحبت با پخش‌کننده یا شرکت در مکالمات را در چت شامل می‌شوند. یک مثال فوق‌العاده از رابط بیننده، تجربه اجتماعی Twitch Plays Pokémon در جایی است که بیننده‌ها با تایپ کردن دستورهایی که به ورودی کنترل‌کننده‌ها مربوط می‌شود مشارکت دارند.

رسانه‌های اجتماعی[ویرایش]

در حوزه رسانه‌های اجتماعی عبارت رسانه‌های زنده به رسانه‌های جدیدی گفته می‌شود که فناوری‌های رسانه‌های جاری را برای خلق شبکه‌هایی از چند رسانه ای‌های زنده که بین افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها به اشتراک گذارده شده‌اند بکار می‌گیرند. برایان کرامر بازاریاب رسانه‌های اجتماعی رسانه‌های جاری زنده را ابزار ارزان بازاریابی کلیدی و ارتباطات می‌داند که علامت‌های تجاری را برای دستیابی به مخاطبان برخطشان یاری می‌کند. «کاربران می‌توانند ویدئوهای زنده به اشتراک گذارده شده توسط دوستانشان را مثل محتوای خاص یا موارد به اشتراک گذارده شده دنبال کنند». رسانه‌های زنده در هر وب سایت یا برنامه کابردی می‌توانند به اشتراک گذارده شوند. به این ترتیب وقتی افراد وارد یک وب سایت می‌شوند ممکن است رسانه‌های جاری زنده ای که به دنبال آن بوده‌اند بیابند.[۱]

رسانه‌های زنده می‌توانند پوشش رویدادهای مختلف نظیر کنسرت‌های زنده یا پوشش اخبار زنده را که با استفاده از مرورگر اینترنت یا برنامه‌های کاربردی نظیرSnapchat دیده می‌شوند را در بر بگیرند. جیمز هاردن و ترولی بازی NBA All-Star Game را در قالب Snapchat ارتقاء داده‌اند. بسیاری از اجراهای LaBeouf و Rönkkö & Turner در قالب رسانه جاری زنده بود مثل رسانه جاری Shia LaBeouf در تئاتر نمایش همه فیلم‌هایش.[۲]

پریسکوپ[ویرایش]

در مارس ۲۰۱۵، Twitter یک برنامه کاربردی رسانه جاری زنده با نام پریسکوپ عرضه گرد. معمولاً کاربران، پیوندی را که به پخششان پیوست شده و افراد را به یک تب جدید رهنمون می‌شود می‌بینند. با استفاده از پریسکوپ، ویدئوها به‌صورت زنده بر روی یک خط زمانی ظاهر می‌شوند. اگر کاربر به سایت اجازه داده باشد که اطلاعات را به اشتراک بگذارد دیگران می‌توانند منشأ جریان آن را ببینند. در طول پخش، کاربران می‌توانند یادداشت بگذارند، با پخش کننده صحبت کنند یا سوالاتی بپرسند.[۳] کیوان بیک پور، مدیرعامل پریسکوپ و دیک کاستولو و جک درسی مدیرعاملان توئیتر همه هدف مشترکی داشتند و آن اختراع چیزی بود که دو تیم را به جای همکاری باهم، درهم ادغام کند.[۴] این تیم خواهان اعطای سهولت بیشتر دسترسی هم به توئیتر و هم به پریسکوپ بود.

تماشای فیس بوک[ویرایش]

فیس بوک یک سرویس رسانه جاری ویدئویی به نام Facebook Watch را در اوت ۲۰۱۶ به‌صورت خصوصی و در ژانویه ۲۰۱۷ به عموم مردم عرضه کرد.[۵] Facebook Live به کاربران فیس بوک اجازه می‌دهد که واکنش‌های خودشان را وقتی یک نفر در حال پخش است لحاظ کنند.[۶]

یوتیوب زنده[ویرایش]

یوتیوب ذر ۲۰۰۶ توسط گوگل خریداری شد و هر دو، برنامه کاربردی رسانه جاری زنده‌شان را متعاقباً اعلان کردند. مانند پریسکوپ، کاربران می‌توانند بر روی پخش یادداشت بگذارند اما برخلاف پریسکوپ، رسانه‌های جاری زنده بر یوتیوب قابل ذخیره اند و هر کاربر می‌تواند از طریق برنامه کاربردی به آنها دسترسی داشته باشد. مدیر تولید یو تیوب مانوئل برونشتاین اظهار داشت که رسانه جاری زنده به نوآوران فرصتی برای خلق واقعی رابطه ای صمیمی تر با طرفدارانشان می‌دهد.[۷]

لایف‌استریم[ویرایش]

Lifestreaming یا lifecasting دربرگیرنده پخش پیوسته رویدادهای روزانه عمر یک نفر می‌باشد. جاستین کن Justin.tv رابه عنوان وب سایتی برای پخش گزارش تصویری لحظه به لحظه عمر خود بنیان گذاشت[۸][۹] که با محبوبیت‌بخشی به سبک، اعتبار داده می‌شود.[۱۰] ویل پارتین از Rolling Stone یک life streamer را کسی توصیف می کندکه رسانه ای جاری از بسیاری از لحظات عمرش را در طول روز به تصویر می‌کشد.[۱۱]


پخش زنده فوتبال

شما می توانید برای تماشای پخش زنده فوتبال از برخی سایت های استفاده کنید که مباردت به پخش زنده رایگان فوتبال می کنند یا از اپلیکیشن هایی استفاده کنید که پخش زنده را به صورت اشتراکی یا رایگان انجام می دهند.

برنامه‌های کاربردی[ویرایش]

برنامه‌های کاربردی مطرح در زمینه انتشار و ضبط همزمان رسانه‌های جاری زنده عبارتند از MotionCaster و Open Broadcaster Software و XSplit Broadcaster. اینها برای انتشار رسانه‌های جاری در سایت‌هایی نظیر یوتیوب، فیس بوک، پریسکوپ و Twitch.tv بکار می‌روند.

بازی‌های ویدئویی[ویرایش]

رسانش جاری زنده بازی‌های ویدئویی محبوبیت خود را در دهه ۲۰۱۰ بدست آورد. دیوید ام. ای والت از Twitch.tv به عنوان ESPN بازی‌های ویدئویی یاد کرد.[۱۲] این سایت برای به حاشیه راندن Justin.tv متولد شد و توسعه یافت و در اواخر ۲۰۱۴ به مبلغ ۹۷۰ میلیون دلار آمریکا توسط Amazon.com خریداری شد.[۱۳] سایر سایت‌های رسانشی جاری مبتنی بر بازی ویدئویی شامل Smashcast.tv است که با ادغام Azubu و Hitbox.tv و afreecaTV از کره جنوبی شکل گرفت. در ۲۰۱۵ یوتیوب، YouTube Gaming را عرضه کرد که یک برنامه کاربردی و زیرسایت مبتنی بر بازی ویدئویی است که قرار است با Twitch رقابت کند.[۱۴]

یک مثال از یک رویداد مطرح رسانه جاری زنده Games Done Quick است؛ یک ماراتن … که بر روی Twitch میزبانی شده‌است. بیننده‌ها تشویق می‌شوند که با انگیزه‌هایی در طی رسانه جاری نظیر نامگذاری حروف در یک اجرا، واداشتن دونده‌ها به تلاش بیشتر برای چالش‌های دشوارتر یا بردن جوایز، اهدا کنند.[۱۵] بیش از ۱۰ میلیون در طول ۱۶ ماراتن افزایش یافته‌است.[۱۶]

... حرفه ای می‌توانند عایدی … از درآمدها و اشتراک‌های بیننده داشته باشند مثل آگهی‌های بستر نرم‌افزاری و حمایت‌های مالی از سازمان‌های بازیهای ویدئویی و اکثراً بیش از پیروزی در مسابقات، از جریان رسانه ای می‌توانند کسب کنند.[۱۷] مخاطبان مسابقات بازی‌های حرفه ای علاوه بر مخاطبان زنده داخل سالن‌ها و در درجه اول، بینندگان جریان رسانه ای زنده هستند. The International 2017، یک مسابقه بازی ویدئویی دوتا ۲ با بزرگترین استخر جوایز در تاریخ مسابقات بازی‌های ویدئویی، ابتدا در توییچ پخش شد و به رکورد بیش از ۵ میلیون بیننده همزمان دست یافت.[۱۸]

خطرات[ویرایش]

وقوع بسیاری از جرایم مثل تجاوز و حمله و خودکشی، جریان رسانه‌ای زنده داشته‌اند و مدیران وبگاه‌ها فرصت اندک یا هیچ فرصتی برای حذف این محتواهای دردسر ساز داشته‌اند. جرایم رسانه‌ای جاری زنده با گزارش‌های پرتعدادی از حمله و خودکشی که در ۲۰۱۶ در پریسکوپ جریان یافت[۱۹] و آدم‌ربایی در شیکاگو که در ۲۰۱۷ در فیس‌بوک زنده پخش شد[۲۰] به یک گرایش عمومی در اواسط دههٔ ۲۰۱۰ تبدیل گردید. تیراندازی جمعی در جکسونویل فلوریدا که به مرگ دو نفر وخود ضارب منهی شد در جریان مسابقات بازی ویدئویی Madden NFL 19 رخ داد.[۲۱] بخشی از تیراندازی‌ها در مسجد کرایست‌چرچ برای ۱۷ دقیقه توسط خود مجرم در فیس‌بوک زنده به نمایش درآمد.[۲۲]

افزون بر این، جریان رسانه‌ای زنده برای مخاطبان پرتعداد دربردارندهٔ خطر ارتکاب جرم توسط بینندگان دوردست یا زندانی می‌باشد. جاستین کان یکی از بنیان‌گذاران Twitch هدف چندین ... قرارگرفته است. حادثه‌ای در آوریل ۲۰۱۷ در فرودگاه بین‌المللی Phoenix Sky Harbor وقتی رخ داد که یک بیننده، یک تهدید بمب‌گذاری را اعلام کرد و یک رسانه‌ساز جاری را به عنوان مقصر معرفی کرد و فرودگاه را برای مدتی تعطیل کرد.[۱۱] آن‌ها ممکن است ... برای مثال یک کودک ... و درخواست کرد که با او زندگی کند …[۲۳] یک رسانه‌ساز آمریکایی تایوانی‌تبار در قالب یک گروه خصوصی فیس‌بوک با ۱۷٬۰۰۰ عضو هماهنگ کرد که فعالیت‌هایشان ... ردیابی محل‌های سکونتش، تهدید به مرگ و توزیع شمارهٔ تلفن و آدرس والدینش بود. در پاسخ به این کار، توییچ موقتاً حساب فرد آزاردهنده را بست.[۲۴]

منابع[ویرایش]

  1. «How Live-Streaming is Going to Crush it in 2016». Social Media Today (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۹.
  2. Robinson، Tasha (۲۰۱۵-۱۱-۱۶). «Why Shia LaBeouf's #AllMyMovies was so successful». The Verge. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۹.
  3. Price، Rob. «Twitter just launched Periscope, its hot new streaming app». Business Insider. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۹.
  4. Pierce، David (۲۰۱۶-۰۱-۱۲). «Periscope Now Puts Live Video In Your Twitter Timeline». Wired. شاپا 1059-1028. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۹.
  5. Bell, Karissa. "Facebook is finally bringing live streaming to everyone". Mashable (به انگلیسی). Retrieved 2019-05-19.
  6. Greenberg، Julia (۲۰۱۶-۰۴-۰۶). «Zuckerberg Really Wants You to Stream Live Video on Facebook». Wired. شاپا 1059-1028. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۹.
  7. Pierce، David (۲۰۱۵-۰۸-۱۷). «YouTube Is the Sleeping Giant of Livestreaming». Wired. شاپا 1059-1028. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۹.
  8. Herrman، John (۲۰۱۸-۰۶-۱۷). «With Twitch, Amazon Tightens Grip on Live Streams of Video Games» (به انگلیسی). The New York Times. شاپا 0362-4331. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۹.
  9. Yang، Jeff؛ Gate، Special to SF (۲۰۰۷-۰۳-۲۷). «ASIAN POP / Man With a Cam». SFGate. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۹.
  10. Hughes، Matthew (۲۰۱۶-۱۰-۳۱). «Whale is the latest app from twitch.tv founder Justin Kan». The Next Web (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۹.
  11. ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ "Gaming – Variety" (به انگلیسی). Retrieved 2019-05-19.
  12. Ewalt, David M. "The ESPN Of Video Games". Forbes (به انگلیسی). Retrieved 2019-05-19.
  13. MacMillan، Douglas؛ Bensinger، Greg (۲۰۱۴-۰۸-۲۶). «Amazon to Buy Video Site Twitch for $970 Million» (به انگلیسی). Wall Street Journal. شاپا 0099-9660. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۹.
  14. Dredge، Stuart (۲۰۱۵-۰۸-۲۶). «Google launches YouTube Gaming to challenge Amazon-owned Twitch» (به انگلیسی). The Guardian. شاپا 0261-3077. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۹.
  15. «Awesome Games Done Quick: How Gaming Gurus Reinvented Telethons». Associations Now (به انگلیسی). ۲۰۱۵-۰۱-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۹.
  16. «All Events -- Index». gamesdonequick.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۹.
  17. «Hearthstone players won more than $1 million in the game's first year». web.archive.org. ۲۰۱۶-۰۵-۰۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ مه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۹.
  18. "The International 2017 reached 5m peak concurrent viewers". GamesIndustry.biz (به انگلیسی). Retrieved 2019-05-19.
  19. Blaise، Lilia؛ Morenne، Benoît (۲۰۱۶-۰۵-۱۱). «Suicide on Periscope Prompts French Officials to Open Inquiry» (به انگلیسی). The New York Times. شاپا 0362-4331. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۹.
  20. Schmadeke، Jason Meisner, William Lee, Steve. «Brutal Facebook Live attack brings hate-crime charges, condemnation from White House». chicagotribune.com (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۹.
  21. "Two People Were Shot And Killed When A Gunman Opened Fire At A Madden Tournament". BuzzFeed News (به انگلیسی). Retrieved 2019-05-19.
  22. Hunt، Elle؛ Rawlinson، Kevin؛ Wahlquist، Calla (۲۰۱۹-۰۳-۱۶). «'Darkest day': how the press reacted to the Christchurch shootings» (به انگلیسی). The Guardian. شاپا 0261-3077. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۹.
  23. D'Anastasio، Cecilia. «When Fans Take Their Love For Twitch Streamers Too Far». Kotaku (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۹.
  24. Alexander، Julia (۲۰۱۸-۰۲-۰۵). «American Twitch IRL streamer details doxing and targeted harassment campaign in Taiwan». Polygon. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۹.