مقدونیه شرقی و تراکیه

مختصات: ۴۱°۱۲′شمالی ۲۵°۰۰′شرقی / ۴۱٫۲°شمالی ۲۵٫۰°شرقی / 41.2; 25.0
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
استان مقدونیهٔ شرقی و تراکیه
Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης
موقعیت استان مقدونیهٔ شرقی و تراکیه در یونان.
کشور:  یونان
مرکز: کموتینی
واحدهای استانی: دراما
کاوالا
داسوس
کاندی
رودوپ
اوروس
استاندار: آریستیدیس جیاناکیدیس
جمعیت: ۶۲۳٬۲۴۸ نفر (۲۰۰۵ م.)
مساحت: ۱۴٬۱۵۷ کیلومتر مربع
تراکم جمعیت: ۴۴ نفر بر کیلومتر مربع 
وب‌گاه: NA

مقدونیه شرقی و تراکیه (به یونانی: Ανατολική Μακεδονία και Θράκη)، سابقاً (به یونانی: Περιφέρεια Ανατολικής) یکی از سیزده استان یونان است. این استان از نواحی شمال شرقی یونان تشکیل شده و شامل قسمت شرقی منطقهٔ مقدونیه و منطقهٔ تراکیه (تراس) و جزایر تاسوس و ساموتراس است.

مدیریت[ویرایش]

استان مقدونیهٔ شرقی و تراکیه در اصلاحات مدیریتی سال ۱۹۸۷ تأسیس شد. با اجرای طرح کالیکراتیس، قدرت و اقتدار این استان افزایش یافت. این استان به همراه استان مقدونیهٔ مرکزی، توسط هیئت تمرکززدایی مقدونیه و تراکیه که مقر آن در سالونیک است نظارت می‌شود. مرکز این استان در کوموتینی قرار دارد.

این استان به شهرستان‌های (واحدهای استانی) مقدونی دراما، کاوالا و داسوس و شهرستان‌های (واحدهای استانی) تراکیه‌ای کاندی، رودوپ و اوروس تقسیم شده‌است. تا قبل از اجرای اصلاحات کالیکراتیس، واحدهای استانی (به جز داسوس که قسمتی از کاوالا بود) به عنوان شهرستان‌های مستقل مدیریت می‌شدند. از سال ۱۹۹۴ آن‌ها به ابرشهرستان‌های دراما-کاوالا-کاندی و رودوپ-اوروس گروه‌بندی شدند.

استاندار مقدونیهٔ شرقی و تراکیه از ۱ ژانویه ۲۰۱۱، آریستیدیس جیاناکیدیس است که در انتخابات شورای محلی نوامبر ۲۰۱۱ از جنبش سوسیالیستی پان‌هلنیک برگزیده شد.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «East Macedonia and Thrace». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۸ آوریل ۲۰۱۱.