اریتریت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اریتریت
اطلاعات کلی
رده‌بندیآرسنیات
فرمول شیمیایی
(بخش تکراری)
Co3[AsO4]. 8H2O
ویژگی‌ها
رنگقرمزارغوانی - قرمز روشن تا بنفش
رَخکامل - مطابق با
سختی موس۲
جلاالماسی - صدفی
رنگ خاکهقرمز روشن
شفافیتنیمه شفاف
وزن مخصوص۳٫۰۷
ویژگی‌های ظاهریبلوری - آگرگاتهای شعاعی، خاکی و پودری تقریباْ کمیاب است و بیشتر در آلمان، فرانسه، چک اسلواکی، اطریش، انگلستان، کانادا، مکزیک، مراکش
کنارزایی- فارماکولیت- آنّابرژیت- کلوآنتیت و غیره
توضیح بیشترمحلول در HNO۳ رنگ شعله را سبز روشن می‌کند روی شعله ذوب می‌شود ویک پرل خاکستری بابوی سیرتولید می‌کند و آب خود را از دست می‌دهد. CaO:۳۷٫۵۴٪ As2O۵:۳۸٫۳۹٪ H2O:۲۴٫۰۷٪
دلیل‌نام‌گذاریبا چاقو بریده می‌شود-قابل انعطاف-دارای لومینسانس نارنجی از کلمه یونانی eruthros به معنای قرمزگرفته شده‌است.
خاستگاهثانوی

اریتریت (به انگلیسی: Erythrite) با فرمول شیمیایی Co3[AsO4]. 8H2O از مجموعه کانی هاست و با چاقو بریده می‌شود-قابل انعطاف-دارای لومینسانس نارنجی از کلمه یونانی eruthros به معنای قرمزگرفته شده‌است. محلول در HNO۳ رنگ شعله را سبز روشن می‌کند روی شعله ذوب می‌شود ویک پرل خاکستری بابوی سیرتولید می‌کند و آب خود را از دست می‌دهد. CaO:۳۷٫۵۴٪ As2O۵:۳۸٫۳۹٪ H2O:۲۴٫۰۷٪ برای اولین بار در آلمان شرقی کشف شد و از نظر شکل بلور: منشوری - آسیکولار (شیاردار)، رنگ: قرمزارغوانی - قرمز روشن تا بنفش، شفافیت: نیمه شفاف، جلا: الماسی - صدفی، رخ: کامل - مطابق با، سیستم تبلور: مونوکلینیک و در رده‌بندی آرسنیات است و منشأ تشکیل آن ثانوی است.

همایند کانی‌شناسی (پارانژ) آن - فارماکولیت- آنّابرژیت- کلوآنتیت و غیره است ، از نظر ژیزمان بلوری - آگرگاتهای شعاعی، خاکی و پودری تقریباْ کمیاب است و بیشتر در آلمان، فرانسه، چک اسلواکی، اطریش، انگلستان، کانادا، مکزیک، مراکش یافت می‌شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منبع[ویرایش]