ارزش‌های خانوادگی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در جامعه شناسی، ارزش‌های خانوادگی (در زبان انگلیسی:familial value یا family values) ارزش‌های سنتی یا فرهنگی هستند که به ساختار، عملکرد، نقش‌ها، باورها، نگرش‌ها و ایده‌آل‌های خانواده مربوط می‌شوند.

در ایالات متحده[ویرایش]

در علوم اجتماعی و گفتمان سیاسی ایالات متحده، اصطلاح «خانواده سنتی» به یک خانواده هسته‌ای اشاره دارد – محیطی برای تربیت فرزند متشکل از یک پدر نان‌آور، یک مادر خانه‌دار و فرزندان معمولاً بیولوژیکی آنها. خانواده ای که از این مدل منحرف شود، خانواده غیرسنتی محسوب می‌شود. با این حال، در اکثر فرهنگ‌ها، در اکثر مواقع، مدل خانواده گسترده رایج‌ترین شکل بوده‌است و نه خانواده هسته‌ای.[۱] با این حال «خانواده هسته‌ای» تبدیل به رایج‌ترین شکل خانواده‌ها در ایالات متحده دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی شد.[۲]

فرهنگ ایالات متحده[ویرایش]

از نظر جامعه‌شناسی، خانواده‌های غیرسنتی اکثریت خانواده‌های آمریکایی را تشکیل می‌دهند.[۳] تا سال ۲۰۱۴، تنها ۴۶ درصد از کودکان در ایالات متحده در یک خانواده سنتی زندگی می‌کنند که این رقم از سال ۱۹۸۰،[۴]که ۶۱ درصد بود کاهش یافته‌است. این تعداد فقط شامل خانواده‌هایی با والدینی می‌شود که در اولین ازدواج خود هستند، در حالی که درصد فرزندانی که به سادگی با دو والدین متأهل زندگی می‌کنند تا سال ۲۰۱۶ میلادی ۶۵٪ بوده.[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Parenting Myths And Facts". Npr.org. Retrieved 4 January 2019.
  2. "History of Nuclear Families". Bebusinessed.com. 3 January 2017. Retrieved 4 January 2019.
  3. Panasenko, N (2013). "Czech and Slovak Family Patterns and Family Values in Historical, Social and Cultural Context". Journal of Comparative Family Studies. 44 (1): 79–98. doi:10.3138/jcfs.44.1.79.
  4. "Fewer than half of US kids live in 'traditional' family". December 22, 2014. Retrieved 4 January 2019.
  5. "The Majority of Children Live With Two Parents, Census Bureau Reports". The United States Census Bureau. Retrieved 4 January 2019.

برای مطالعه بیشتر[ویرایش]