اردک بلوطی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اردک بلوطی
نر
ماده
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: غازسانان
تیره: مرغابیان
زیرخانواده: اردک‌های غواص
سرده: دریانشین
گونه: A. nyroca
نام دوبخشی
Aythya nyroca
(گلدن‌اشتت، ۱۷۷۰)
Aythya nyroca

اردک بلوطی[۲][۳][۴] (نام علمی: Aythya nyrocaاردک آهنی‌رنگ (یا گیلار سرخ‌سر) پرندهای از گروه اردک‌های غواص از تیرهٔ مرغابیان است. این پرنده در ایران نیز دیده می‌شود و از پرندگان محافظت شده‌است.

سر و گردن و سینه این مرغابی به رنگ سرخ متمایل به قهوه‌ای می‌باشد. زیر دم آن کاملاً سفید است و جنس نر آن بدنی خرمایی تیره با چشم‌هایی سفید دارد. در ناحیه انتهایی نوک لکه سفید رنگی دارند. پرهای ناحیه شکم سفید رنگ است و حد فاصل بین پرهای زیر شکم وسینه چند ردیف پر مواج سرخ و سفید براق وجود دارد که زیبائی خاصی به پرنده داده‌است. قسمتی از بال‌ها سفید رنگ است و به دلیل آنکه دارای چشم‌های سفید رنگی هستند به آن‌ها مرغابی چشم سفید نیز می‌گویند. حداکثر تعداد تخمی که ماده‌ها در دوران تخمگذاری می‌نهند ۱۶ عدد و به رنگ زرد است. پاها و نوک آن‌ها تیره رنگ می‌باشد. تنها در کنار آب شیرین زندگی می‌کند و کند پرواز است. محدوده زیست این پرنده بسیار وسیع بوده و در اکثر کشورهای اروپایی و جزایر و بنادر دریای مدیترانه، شمال آفریقا، ایران، شوروی سابق و سیبری زندگی می‌نمایند.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. BirdLife International (2006). Aythya nyroca. 2006. IUCN Red List of Threatened Species. IUCN 2006. www.iucnredlist.org. Retrieved on 12 May 2006. Database entry includes a range map and justification for why this species is near threatened
  2. ادهمی، علی (۱۳۸۴). دانشنامه پرندگان. فرهنگستان زبان و ادب فارسی. ص. ۲۲۹. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۵۵۱۵-۰۵-۶.
  3. منصوری، جمشید (۱۳۹۲). راهنمای پرندگان ایران. فرزانه. ص. ۲۶۳. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۷۲۳۹-۵۳-۰.
  4. مبصر، فرید (۱۳۹۵). راهنمای میدانی پرندگان ایران. تهران: ناشر نویسنده. صص. ۲۵۵. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۰۴-۶۱۸۷-۴.