ارباب حلقه‌ها: دو برج

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ارباب حلقه‌ها: دو برج
پوستر انتشار سینمایی
کارگردانپیتر جکسون
تهیه‌کننده
فیلمنامه‌نویس
بر پایهدو برج
اثر جی. آر. آر. تالکین
بازیگران
موسیقیهاوارد شور
فیلم‌برداراندرو لزنی
تدوین‌گر
شرکت‌های
تولید
توزیع‌کنندهنیو لاین سینما
تاریخ‌های انتشار
  • ۵ دسامبر ۲۰۰۲ (۲۰۰۲-12-۰۵) (تئاتر زیگفلد)
  • ۱۸ دسامبر ۲۰۰۲ (۲۰۰۲-۱۲-۱۸) (ایالات متحده)
  • ۱۹ دسامبر ۲۰۰۲ (۲۰۰۲-۱۲-۱۹) (نیوزیلند)
مدت زمان
۱۷۹ دقیقه[۲]
کشور
  • نیوزیلند[۱]
  • ایالات متحده[۱]
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۹۴ میلیون دلار[۳]
فروش گیشه۹۴۷٫۵ میلیون دلار[۳]

ارباب حلقه‌ها: دو برج (انگلیسی: The Lord of the Rings: The Two Towers) یک فیلم ماجراجویی فانتزی حماسی به کارگردانی پیتر جکسون است که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد. این فیلم بر پایهٔ جلد دوم رمان ارباب حلقه‌ها نوشتهٔ جی. آر. آر. تالکین ساخته شده‌است. این فیلم دنبالهٔ ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه (۲۰۰۱) است و دومین قسمت از سه‌گانهٔ ارباب حلقه‌ها محسوب می‌شود. تهیه‌کنندگی این فیلم بر عهدهٔ باری ام آزبرن، فرن والش و جکسون از فیلم‌نامه‌ای به‌قلم والش، فیلیپا بوینس، استیون سینکلر و جکسون بوده‌است. در این فیلم گروه بازیگران متشکل از الایجا وود، ایان مک‌کلن، لیو تایلر، ویگو مورتنسن، شان آستین، کیت بلانشت، جان ریس-دیویس، برنارد هیل، کریستوفر لی، بیلی بوید، دامینیک مانهن، اورلاندو بلوم، هوگو ویوینگ، میراندا اتو، دیوید ونهام، براد دوریف، کارل اربن و اندی سرکیس حضور دارند.

این فیلم میان‌برشی از خط داستانی سه فیلم است و در ادامهٔ طرح داستانی ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه روایت می‌شود. فرودو و سم سفرشان را به موردور به‌منظور از بین بردن حلقهٔ یگانه ادامه می‌دهند و با گالوم، نگه‌دار پیشین حلقه، ملاقات می‌کند و همچنین به او می‌پیوندند. آراگورن، لگولاس و گیملی به ملت جنگ‌زدهٔ روهان می‌روند و بار دیگر به گندالف از مرگ برخاسته می‌پیوندند. سپس در نبرد هلمز دیپ در برابر لژیون‌های جادوگر خیانت‌کار سارومان مبارزه می‌کنند. مری و پیپین از دست ارک‌ها فرار می‌کنند و با انت ملاقات می‌کنند و از آن‌ها برای حمله به آیزنگارد، قلعهٔ سائورون، کمک می‌خواهند.

سرمایه‌گذاری و توزیع فیلم ارباب حلقه‌ها: دو برج بر عهدهٔ استودیوی آمریکایی نیو لاین سینما بوده‌است، اما به‌طور کامل هم‌زمان با دو قسمت دیگر از این سه‌گانه در زادگاه جکسون، نیوزیلند فیلم‌برداری و تدوین شده‌است. این فیلم نخستین بار در ۵ دسامبر ۲۰۰۲ در تئاتر زیگفلد در نیویورک به نمایش درآمد و سپس به‌صورت سینمایی در ۱۸ دسامبر ۲۰۰۲ در ایالات متحده و در ۱۹ دسامبر ۲۰۰۲ در نیوزیلند منتشر شد. این فیلم از سوی منتقدان و تماشاگران مورد استقبال قرار گرفت و آن را نقطه عطفی در صنعت فیلم‌سازی و دستاوردی در ژانر فیلم فانتزی در نظر گرفتند. این فیلم برای کارگردانی، سکانس‌های اکشن، نقش‌آفرینی‌ها و گرافیک رایانه‌ای، به ویژه برای گالوم، مورد تحسین قرار گرفت.[۴][۵] فروش جهانی این فیلم ۹۳۶ میلیون دلار بود و به پرفروش‌ترین فیلم ۲۰۰۲ بدل شد و همچنین آن دوره در جایگاه سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های جهان قرار گرفت.[۶] پس از انتشار مجدد فیلم، تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۹۴۷ میلیون دلار فروش داشته‌است.

ارباب حلقه‌ها: دو برج یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌هایی است که تا به حال ساخته شده‌است. این فیلم افتخارات گوناگونی دریافت کرد؛ در هفتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار نامزد دریافت شش جایزهٔ از جمله بهترین فیلم شد و در نهایت توانست جایزهٔ بهترین تدوین صدا و بهترین جلوه‌های تصویری را دریافت کند.[۷] دنبالهٔ این فیلم با عنوان ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه در سال ۲۰۰۳ منتشر شد.

داستان[ویرایش]

سه روز از داستان یاران حلقه گذشته‌است. در ابتدا، فرودو همراه با سم در سنگلاخ‌های امین میول سرگردان‌اند، تا این‌که موجودی به‌نام گالوم را که در تعقیب آن‌ها بود را می‌گیرند و فرودو پس از اعتماد به او، از او می‌خواهد که آن‌ها را تا دروازهٔ سیاه، موردور هدایت کند. از سوی دیگر مری و پیپین به‌دستِ گروهی از ارک‌ها گرفتار شده‌اند و ارک‌ها می‌خواهند آن‌ها را به آیزنگارد ببرند. آراگورن، لگولاس و گیملی هم به‌دنبالِ ارک‌هایند تا مری و پیپین را نجات دهند. سارومان در آیزنگارد قدرت خود را افزایش داده و می‌خواهد با سائورون متحد شود تا دنیای انسان‌ها را نابود کنند و قدرت دو برج یعنی اورتانک و باراد-دور را بر آن‌ها اعمال کند.

بازیگران[ویرایش]

نقش بازیگر
فرودو بگینز الیجاه وود
گندالف خاکستری/گندالف سفید ایان مک‌کلن
آراگورن ویگو مورتنسن
آرون لیو تایلر
سم‌وایز گمجی شان آستین
گالادریل کیت بلانشت
گیملی جان ریس-دیویس
تئودن برنارد هیل
سارومان کریستوفر لی
پرگرین (پیپین) توک بیلی بوید
مریادوک برندی‌باک دامینیک مانهن
لگولاس اورلاندو بلوم
الروند هوگو ویوینگ
ائووین میراندا اتو
فارامیر دیوید ونهام
گریما مارزبان براد دوریف
ائومر کارل اوربان
گالوم/اسمیگل اندی سرکیس
هالدیر از لورین کریگ پارکر

تولید[ویرایش]

طراحی و تولید[ویرایش]

کوهی که به کوه یکشنبه مشهور است، در کانتربوری، نیوزیلند، در لوکیشن ادوراس.

زمانی که آلن لی به این پروژه در اواخر سال ۱۹۹۷ پیوست. هلمز دیپ اولین ساختمانی بود که او وظیفه داشت طراحی کند. اولین ساختمان مینیاتوری در مقیاس ۱:۳۵ ساخته شد. همچنین تصویرگر و طراح، جان هاو، پیشنهاد ساختِ یک دیوار منحنی را برای اطراف قلعه داد. جکسون از این ساختمان برای لانگ شات استفاده کرد، او همچنین از این ساختمان مینیاتوری برای طراحی صحنهٔ جنگ با ۴۰۰۰۰ سرباز پلاستیکی استفاده کرد.[۸]

انتشار[ویرایش]

نسخهٔ خانگی[ویرایش]

VHS and DVD

فیلم دو برج در قالب سیستم ویدئوی خانگی و دی‌وی‌دی در اوت ۲۰۰۳ در آمریکا منتشر شد.

نسخهٔ بلوری

نسخهٔ بلوری این فیلم در آوریل ۲۰۱۰ در آمریکا منتشر شد.[۹]

جوایز[ویرایش]

جوایز اسکار[ویرایش]

جایزه دریافت کننده گان نتیجه
جایزه اسکار بهترین فیلم پیتر جکسون، باری ام ازبرن، فرن والش نامزدشده
جایزه اسکار بهترین طراحی صحنه گرنت ماجور نامزدشده
جایزه اسکار بهترین صداگذاری اثان ون در رایان و مایک هاپکینز برنده
جایزه اسکار بهترین میکس صدا کریستوفر بویز، مایکل سمانیک، مایکل هدگس، هاموند پیک نامزدشده
جایزه اسکار بهترین تدوین مایکل هورتون نامزدشده
جایزه اسکار بهترین جلوه‌های تصویری جیم ریگیل و جو لتری و رندال ویلیام کوک برنده

جوایز گلدن گلوب[ویرایش]

جایزه دریافت کننده گان نتیجه
جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم درام پیتر جکسون، باری ام ازبرن، فرن والش نامزدشده
جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی پیتر جکسون نامزدشده

جوایز بفتا[ویرایش]

جایزه دریافت کننده گان نتیجه
جایزه بفتای بهترین فیلم پیتر جکسونوباری ام ازبرنوفرن والش نامزدشده
جایزه بفتای بهترین کارگردانی پیتر جکسون نامزدشده
جایزه بفتای بهترین فیلم‌برداری اندرو لزنی نامزدشده
جایزه بفتای بهترین طراحی لباس نگیلا دیکسون و ریچارد تیلر برنده
جایزه بفتای بهترین تدوین مایکل هورتون نامزدشده
جایزه بفتای بهترین گریم و آرایش مو پیتر کینگ و پیتر اون و ریچارد تیلر نامزدشده
جایزه بفتای بهترین طراحی صحنه گرنت ماجور نامزدشده
جایزه بفتای بهترین صداگذاری کریستوفر بویز و

دیوید فارمرو و مایکل هدگس و مایکل هاپکینز و هاموند پیک و مایکل سمانیک و اثان ون در رایان

نامزدشده
جایزه بفتای بهترین جلوه‌های ویژه رندال ویلیام کوک و الکس فانک و جو لتری و جیم ریگیل برنده

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ "The Lord of the Rings: The Two Towers". فهرست مدون فیلم‌های بلند توسط بنیاد فیلم آمریکا. Archived from the original on 12 May 2019. Retrieved 28 December 2018.
  2. "THE LORD OF THE RINGS - THE TWO TOWERS". هیئت رده‌بندی سنی فیلم‌های بریتانیا. Archived from the original on 21 March 2018. Retrieved 2 May 2019.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ "The Lord of the Rings: The Two Towers (2002)". باکس آفیس موجو. بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها. Archived from the original on 17 May 2020. Retrieved 17 May 2020.
  4. "The Lord of the Rings: The Two Towers (2002)". Rotten Tomatoes. Fandango. Archived from the original on 17 May 2020. Retrieved 13 April 2021.
  5. "The Lord of the Rings: The Two Towers (2002)". Metacritic. CBS Interactive. Archived from the original on 17 May 2020. Retrieved 17 May 2020.
  6. "All Time Worldwide Box Office". Box Office Mojo. Archived from the original on 7 December 2003.
  7. "The 75th Academy Awards (2003) Nominees and Winners". oscars.org. Archived from the original on 30 November 2011. Retrieved 20 November 2011.
  8. Big-atures (DVD). نیولاین سینما. 2003.
  9. "The Lord of the Rings: The Motion Picture Trilogy Blu-ray: Theatrical Editions". Blu-ray.com. Retrieved 18 February 2010.

پیوند به بیرون[ویرایش]