اخباری‌گری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از اخباریان)

شیعه اثنی عشری دو گروه شده و در برابر هم هستند، گروه اول اخباریان و گروه دوم اصولیان هستند. علمای اخباری که علمای زمان ایران صفوی از این گروه بودند تقلید را جایز نمی دانند و آن را حرام دانسته و خلاف قانون شرعی می دانند و علمای آنها از کتب تاریخی از زمان امام فقه را جست‌وجو کرده و آن را نه نظر خود را در کتب نوشته و مردم آن را برای عمل به احکام مطالعه می کنند، از علمای بزرگ اخباری می شود به مجلسی اول و پسرش علامه مجلسی عالم بزرگ شیعه اشاره کرد که او را پدر مذهب شیعه می دانند، آنها علما را فقیه و نه مجتهد می دانند.

گروه دوم مردم را به دو گروه مجتهد و مقلد تقسیم می کنند و تقلید را واجب می‌دانند و نظریه ولایت فقیه را مطرح می کنند در حالی که علمای اخباری ولایت فقیه را قبول ندارند و هر کسی را که بهترست سیاسی می دانند، مجتهدین از آنجا که علوم جدید مطرح شده است و شرایط زمان در حال تغییر بوده است همراه با جست‌وجوی علوم دینی نظر خود را هم مطرح می کنند و آن را نوشته و مردم آن را برای عمل به احکام مطالعه می کنند و مقلد باید بر اساس نظر مجتهد عمل کند، از علمای بزرگ اصولی می شود به روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای اشاره کرد.

اکثر یاران و انصار اهل بیت محدث و از اخباریان بوده اند، در زمان اهل بیت مکتب اخباری بسیار پر رونق بوده است، از زمان قاجار از رونق آن کم شده است و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران از رونق افتاده است.

اخباریان اعتقاد دارند اصول فقه اصولیان از اهل سنت اخذ شده است و خلاف قانون مکتب و نظر امام صادق و امامان دیگرست.

محدثین کل کتب اربعه را صحیح می دانند. به اخباریان «اهل حدیث یا محدثین» هم می گویند.

از علمای بزرگ اخباری می‌شود به محمدامین استرآبادی، علامه مجلسی، محمدتقی مجلسی و شیخ حر عاملی اشاره کرد.

اخباری‌ها[ویرایش]

از علمای بزرگ اخباری می‌شود به محمدامین استرآبادی، علامه مجلسی، محمدتقی مجلسی، شیخ حر عاملی، شیخ صدوق، کلینی و سید رضی اشاره کرد.

تاریخ اخباری‌گری[ویرایش]

اکثر یاران و انصار اهل بیت محدث و از اخباریان بوده اند، در زمان اهل بیت مکتب اخباری بسیار پر رونق بوده است، از زمان قاجار از رونق آن کم شده است و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران از رونق افتاده است، اکثر علمای ایران صفوی از اخباریان بوده اند، در زمان ایران صفوی اخباری‌گری حزب غالب حوزه های علمیه بوده است.


نظر اخباریان (ایران صفوی)[ویرایش]

۱[ویرایش]

۲[ویرایش]

  • مخالفت با علم رجال: هرچند بعضی از اخباری‌ها به علم رجال مسلط بودند، اما برای پذیرش حدیث نه تنها به آن عمل نمی‌کردند که در عمل مخالف آن هم بودند و بسیاری از احادیثی را که معتبر می‌دانند بر اساس علم رجال غیر معتبر است، گروه مقابل اخباری‌گری در این ویژگی رجالیون بودند.

۳[ویرایش]

  • حجت نبودن ظاهر قرآن و مخالفت با تفسیرهای غیر روایی: اخباریان معتقد بودند تنها راه فهم قرآن مراجعه به روایت است و مطالبی را که از ظاهر قرآن معلوم می‌شود معتبر نمی‌دانند. اخباریان در این ویژگی هم در مقابل اصولیان بودند و هم در مقابل مفسران قرآن

۴[ویرایش]

  • مخالفت با فلسفه: اخباری‌ها مانند بسیاری از اصحاب ائمه و اکثریت اصولیان آموزه‌های فلسفی را انحرافی می‌دانند. در این ویژگی اخباریان در کنار اکثر اصولیان و در برابر فلاسفه هستند.

۵[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]