احرار الشام

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
احرار الشام
رهبرانحسان عبود   (۲۰۱۱–۲۰۱۴)
ابو عبدالله الحموی
با نام مستعار ابو جابر (۲۰۱۴–۲۰۱۵)
ابو یحیی الحموی (۲۰۱۵–اکنون)
تاریخ فعالیتاواخر ۲۰۱۱-اکنون
مقراستان ادلب، سوریه
مناطق فعالیتسوریه
ایدئولوژیسنی اسلام‌گرایی
بخشی ازجبهه اسلامی (سوریه)
مجلس فرماندهی انقلاب (سوریه)
جبهه تحریر سوریه
جبهه شامیه
فتح حلب
فرماندهی نظامی متحد غوطه شرقی
انصار الشريعه سوريه
جیش الحرمون
Northern Homs Countryside Operations Room Itisam bi Allah
متحدانجیش الاسلام
اتحاد اسلامی اجناد الشام
ارتش مجاهدین
الویة الفرقان
فیلق الشام
ارتش آزاد سوریه
مخالفاننیروهای مسلح سوریه
مقاومت سوریه
نیروهای دفاع ملی سوریه
داعش
هیئت تحریر شام
پشتیبانی ایران از سوریه در جنگ داخلی سوریه
مداخله روسیه در جنگ داخلی سوریه ایرانایران
درگیری‌ها و جنگ‌هاجنگ داخلی سوریه
وبگاهhttp://ahraralsham.net/

جنبش اسلامی احرار الشام (به عربی: حركة أحرار الشام الإسلامية) سازمانی شامل گروه‌های نظامی اسلامی و سلفی است که با حکومت بشار اسد در حال مبارزه مسلحانه است. این گروه در مناطق مختلف سوریه به خصوص در استان‌های ادلب، حلب و ریف دمشق مشغول نبرد در جنگ داخلی سوریه است. این گروه علاوه بر آنکه نیرومندترین عضو ائتلاف جبهه اسلامی (سوریه) است، رهبری ائتلاف جبهه اسلامی را نیز برعهده دارد. جنبش اسلامی احرار الشام در سال ۲۰۱۳ به عنوان دومین گروه قدرتمند و اثرگذار در میان اپوزیسیون، پس از ارتش آزاد سوریه شناخته می‌شد.

تاریخچه[ویرایش]

تشکیل این گروه به مارس-مه ۲۰۱۱ درست پس از انقلاب مصر برمی‌گردد که تعدادی از زندانیان اسلام‌گرا با عفو عمومی حکومت سوریه آزاد شدند. بنا بر گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، تعدادی از اعضای القاعده که از زندان‌های حکومت سوریه آزاد شدند، قادر به تأثیرگذاری بر روی عملیات‌های این گروه و همچنین تأثیرگذاری در رده‌های بالای تصمیم‌گیری این گروه هستند. فرماندهی این گروه برعهده دکتر حسان عبود بود که به طور مرموزی همراه ابوخالد سوری (نماینده ایمن الظواهری رهبر سازمان تروریستی القاعده در سوریه) و بسیاری دیگر از کادر فرماندهی این گروه کشته شدند. احرار الشام رابطه تنگاتنگی با سازمان تروریستی القاعده دارد این گروه در سال ۲۰۱۳ حدود ۸۳ یگان در نقاط مختلف سوریه داشته است. احرار الشام با گروه‌های سکولار حاضر در سوریه همکاری می‌کند. این گروه قبلاً نقش عمده‌ای را در ائتلاف جیش‌الفتح که در استان‌های ادلب و حلب فعال هستند بازی می‌کرد اما بعد از آن به عضویت جبهه تحریر سوریه درآمد. با وجود همکاری احرار الشام با سایر گروه‌ها، این جنبش، رهبری و سازمان منحصر به خود را داراست. گفته می‌شود: این گروه علاوه بر چاپ و نشر رساله‌های مذهبی، خدمات بشردوستانه نیز به انجمن‌ها ارائه می‌دهد.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. YEZDANİ, İPEK (۱–۲ سپتامبر ۲۰۱۲). "Rebels fighting against al-Assad rule fragmented, disorganized in Syria" (PDF) (به انگلیسی). hurriyetdailynews. Archived from the original (PDF) on 29 October 2012. Retrieved 16 November 2013.