ابژه متعالی ایدئولوژی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ابژه متعالی ایدئولوژی
نویسنده(ها)اسلاوی ژیژک
کشوربریتانیا
زبانانگلیسی
موضوع(ها)ایدئولوژی
ناشرVerso Books
تاریخ نشر
دسامبر ۱۹۸۹
گونه رسانهچاپ
شمار صفحات۳۳۶
شابکشابک ‎۹۷۸−۰−۸۶۰۹۱−۹۷۱−۱
شماره اوسی‌ال‌سی21158412

ابژهٔ متعالی ایدئولوژی یا ابژهٔ والای ایدئولوژی (The Sublime Object of Ideology)، به سال ۱۹۸۹، کتابی از اسلاوی ژیژک، فیلسوف و نظریه‌پرداز فرهنگی است. این اثر از دید بسیاری شاهکار او محسوب می‌شود.[۱]

خلاصه[ویرایش]

ژیژک مفهوم کانتی والا را به عنوان مضمون محوری قرار می‌دهد تا ایدئولوژی را به تجربهٔ چیزی تشبیه کند که فراتر از هرگونه ادراک و درک عینی کاملاً گسترده و قدرتمند است. ژیژک تحلیلی از «چگونه مارکس سمپتوم (دردنشان) را ابداع کرد؟» ارائه می‌کند، که در آن شیوه‌هایی را که مفهوم سمپتوم در آثار کارل مارکس و زیگموند فروید، بنیان‌گذار روانکاوی جریان دارد، مقایسه می‌کند. ژیژک با هر گونه خوانش ساده‌انگارانه از این دو متفکر، که نشان می‌دهد «هستهٔ» معنا در «اشکال» ظاهراً نامربوط کالاها (مارکس) و رویاها (فروید) پنهان است، مخالف است. ژیژک فکر می‌کند مهم‌تر است که بپرسیم چرا محتوای پنهان شکل خاصی به خود می‌گیرد؛ بنابراین ژیژک استدلال می‌کند که هم به عقیده فروید و هم مارکس، کار-رویا و شکل کالایی خود نیازمند تحلیل هستند.

پذیرش[ویرایش]

ژیژک معتقد است که ابژهٔ متعالی ایدئولوژی یکی از بهترین کتاب‌های اوست،[۲] در حالی که یان پارکر روان‌شناس می‌نویسد که «بسیاری آن را شاهکار او می‌دانند».[۱] آنتونی الیوت می‌نویسد که این اثر «بازسازی برانگیزاننده‌ای از نظریهٔ انتقادی از مارکس تا آلتوسر است که از راه چارچوب روانکاوی لاکانی بازتفسیر شده‌است».

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Ian Parker (psychologist). "The Sublime Object of Ideology". Encyclopædia Britannica Online. Encyclopædia Britannica, Inc. Retrieved 25 May 2015.
  2. aussiesta (2016-11-25), Slavoj Zizek Picks His Best Three Books, archived from the original on 23 February 2022, retrieved 2018-05-27{{citation}}: نگهداری یادکرد:ربات:وضعیت نامعلوم پیوند اصلی (link)