ابو محمد حسن بن سهلان رامهرمزی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ابو محمد حسن بن سهلان رامهرمزی (ابو محمد حسن بن مفضل بن سهلان) وزیر دانشمند شیعی مذهب بویهی در سال ۳۶۱ هجری قمری در رامهرمز متولد شد. در سال ۴۰۶ هجری قمری از سوی سلطان الدولة دیلمی به وزارت برگزیده شد. سلطان الدولة و مشرف الدولة برای استفاده از وی در اداره حکومت با یکدیگر نزاع کردند و سرانجام بنا شد که ابن سهلان وزیر هیچ‌یکی از آن دو نباشد و مشرف الدولة به نیابت از سلطان الدولة بر عراق حکومت کند. وقتی سلطان الدولة بر فارس و خوزستان حاکم شد مجدداً ابن سهلان را به وزارت برگزید. مشرف الدوله ابن سهلان را که از سوی سلطان الدوله مأموریت جنگ با او را داشت شکست داد. او را دستگیر و کور کرد و در سال ۴۱۲ هجری قمری مشرف الدولة به همراهی جلال الدولة، ابو طاهر ابن سهلان را به قتل رساندند.[۱][۲]

اقدامات ابن سهلان[ویرایش]

  • کشیدن دیوار به دور آرامگاه علی ابن ابی طالب
  • بازسازی و کشیدن دیوار به دور آرامگاه حسین بن علی[۳]
  • کمک و فعالیت به نشر و ترویج معارف
  • حمایت از دانشمندان و بزرگان شیعه بغداد و شهرهای دیگر

منابع[ویرایش]

  1. «شخصیتها_پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهش مراکز_مرکز تحقیقات صداو سیما». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ مارس ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۳-۱۳.
  2. «فقیهان و مفسران استان خوزستان - ویکی اطلس فرهنگی ایران». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ سپتامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۳-۱۳.
  3. «اولین شخصی که حرم سیدالشهدا (ع) را بازسازی نمود». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۱۶ مارس ۲۰۱۷.