ابن الوردی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ابن وردی)
ابن الوردی
عمر بن مُظفّر
زادهٔ۱۲۹۰م/ ۶۸۹ق
معرة النعمان
درگذشتمارس ۱۳۴۹م/ ذی‌الحجّة ۷۴۹ق
حلب
محل زندگیشام
پیشهادیب، شاعر، نویسنده در رشته‌های گوناگون
آثارتتمة المختصر فی أخبار البشر. خریدة العجائب وفریدة الغرائب.

عمر بن مُظفّر ابن الوَردی (۱۲۹۰- ۱۳۴۹م) جغرافیدان مورخ و شاعر شامیبود که در فقه، علم لغت، نحو، گیاهان و حیوانات آثاری نگاشت.

مهمترین آثار او تاریخ ابن وردی و کتاب جغرافی خریدة العجائب وفریدة الغرائب (مروارید عجایب و یگانگی غرایب) میباشد.[۱][۲][۳]

زندگی[ویرایش]

زادهٔ ۱۲۹۰م/ ۶۸۹ق در معرة النعمان بود.[۱]در همان‌جا و حماة و حلب و دمشق درس خواند. در حلب، نایبِ قاضی محمد بن النقیب شد، حال آنکه هنوز جوان بود. ابن الوردی در طاعون سال ۱۳۴۹م/۷۴۹ق در حلب درگذشت.[۱]

آثار[ویرایش]

از نقشه‌های ابن الوردی

مهمترین آثار او:

  • تتمة المختصر فی أخبار البشر: با عنوان تاریخ ابن الوردی شناخته می‌شود که در آن از المختصر فی‌الاخبار البشر اثر ابوالفدا استفاده بسیار کرده است.
  • خریدة العجائب وفریدة الغرائب (مروارید عجایب و یگانگی غرایب) : خریدات دانش جغرافیایی جهان عرب آن زمان را با اشاره به آب و هوا، زمین، جانوران و گیاهان، جمعیت، شیوه زندگی، دولت های موجود و حکومت های آنها در مناطق مختلف جهان خلاصه می کرد. این اثر با نقشه جهان رنگی و تصویر کعبه همراه بود. برخی مدعی شده اند که بخشی از این کتاب سرقت ادبی از اثر نویسنده مصری نجم الدین احمد بن حمدان بن شبیب الحنبلی است با عنوان جامع الفنون و صلوات المحزون البته شباهتهایی نیز با معجم البلدان یاقوت حموی مشاهده میشود.[۴] نویسنده همچنین در مورد اسلاوها و سبک زندگی آنها صحبت می کند و از مهدیه به عنوان محل سکونت سلسله فاطمیان یاد می کند. در کل رنگ‌ وروی ادبی-خیالی بر کتاب چیره شده است.[۱]
  • الشهاب الثاقب: در تصوف.
  • المِنَح
  • بحور الشعر

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ فروخ، عمر (۱۹۸۴). تاریخ الأدب العربی (PDF). ج. سوم. بیروت: دارالعلم للملایین. صص. ۷۶۶. تاریخ وارد شده در |سال= را بررسی کنید (کمک)
  2. حنبلی، ابن عماد (۱۹۸۶). شذرات الذهب. ج. ششم. دمشق: دار ابن کثیر. ص. ۱۶۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ فوریه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۶. تاریخ وارد شده در |سال= را بررسی کنید (کمک)
  3. زرکلی، خیرالدین (۲۰۰۲). الأعلام (به عربی). ج. ۵. بیروت: دارالعلم للملایین. ص. ۲۲۸. تاریخ وارد شده در |سال= را بررسی کنید (کمک)
  4. Jwaideh, Wadie, ed. (1987) [1959]. The Introductory Chapters of Yāqūt's Muʻjam Al-Buldān. Brill Archive.

پیوند به بیرون[ویرایش]