ئی‌فوتبال پی‌ئی‌اس ۲۰۲۱

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ئی‌فوتبال پی‌ئی‌اس ۲۰۲۱: بروزرسانی فصل
توسعه‌دهنده(ها)پی‌ئی‌اس پروداکشنز
ناشر(ها)کونامی
کارگردان(ـان)یوشیکاتسو اوگیهارا
سریفوتبال تکاملی حرفه‌ای
موتورموتور فاکس
موتور آنریل ۴ (اندروید، آی‌اواس)
هاوک (موتور فیزیک) (اندروید، آی‌اواس نسخه چینی)
سکو(ها)مایکروسافت ویندوز
پلی‌استیشن ۴
ایکس‌باکس وان
اندروید
آی‌اواس
تاریخ(های) انتشار۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰
ژانر(ها)ورزشی
حالت(ها)تک‌نفره، چندنفره

ئی‌فوتبال پی‌ئی‌اس ۲۰۲۱ بروزرسانی فصل (به انگلیسی: eFootball PES 2021 Season Update)، یک بازی ویدئویی شبیه‌سازی فوتبال است که توسط پی‌ئی‌اس پروداکشنز ساخته شده و به‌وسیلهٔ کونامی در بیست و پنجمین سالگرد سری پی‌ئی‌اس برای مایکروسافت ویندوز، پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان منتشر شد و نسخه‌های موبایلی آن برای اندروید و آی‌اواس در تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۲۰ منتشر شد.[۱] این بازی بیستمین قسمت از سری فوتبال تکاملی حرفه‌ای و دومین قسمت از بازی است که با نام و برند جدید ئی‌فوتبال پی‌ئی‌اس منتشر می‌شود. سازنده بازی تصمیم گرفت که برای سال ۲۰۲۱ نسخه جدیدی منتشر نکند و در عوض نسخه بروز شده از ئی‌فوتبال پی‌ئی‌اس ۲۰۲۰ که شامل محتویات فصل جدید فوتبال به‌صورت فیزیکی و دیجیتالی بازار عرضه شد و آن محتویات شامل آخرین داده‌های بازیکنان و فهرست باشگاه‌ها است و بروزرسانی نقل و انتقالات باشگاه‌ها و تغییرات باشگاهی، لیگ‌ها و تورنمنت‌ها و تغییراتی در دیتابیس بازی، منوها، تصاویر بازی و… جزء محتویات بروز شده بازی هستند. عدم انتشار نسخه جدید در سال ۲۰۲۱ از سوی کونامی به دلیل دنیاگیری کووید-۱۹ و مشکلات بوجود آمده برای صنعت بازی و همچنین زمان بیشتر برای توسعه نسل جدید بازی (ئی‌فوتبال) بود که در آن از موتور جدید آنریل انجین استفاده شده و آن‌ها می‌خواستند تا از بروز مشکلاتی مشابه با نسخه ۲۰۱۴ جلوگیری کنند.

بر روی کاور نسخه «استاندارد» بازی لیونل مسی، کریستیانو رونالدو، آلفونسو دیویس و مارکوس رشفوردقرار دارند که برای اولین بار در تاریخ بازی‌های شبیه‌ساز فوتبال، دو فوق ستاره فوتبال جهان بر روی کاور بازی ورزشی قرار دارند؛ این حرکت کونامی بسیار مورد ستایش و تحسین قرار گرفت و از آن سو رقیب کونامی یعنی ای‌ای اسپورتس بخاطر کاوری عجیب از امباپه برای بازی فیفا ۲۱ مورد تمسخر قرار گرفت.

منتقدان روی این نسخه نظر خاصی نداشتند و آن‌ها معتقد بودند که گیم پلی این نسخه پیشرفت کرده و گیم پلی نسخه ۲۰۲۰ را به تکامل رسانده‌است.

بازی از آن جا که تغییر خاصی ندارد و از طرفی با عنوان بروزرسانی فصل منتشر شده، خیلی‌ها فکر می‌کنند که اصلاً هیچ تغییری نداشته. در صورتی که بازی نواقص و مشکلات گیم پلی و باگ‌های نسخه قبل بازی را تا حد زیادی رفع می‌کند و آن مشکلات عجیب غریب مانند سوت‌های بی‌مورد داوری در این نسخه بسیار کمتر شده‌است. همچنین هوش مصنوعی بازیکنان پیشرفت کرده و آن‌ها به مراتب حرکات بهتر و جای‌گیری‌های مناسب تری در زمین بازی دارند و همچنین پاس کاری‌ها، حرکت توپ روی زمین و شوت زنی‌ها هم نسبت به نسخه قبل بهبود یافته‌اند. در نتیجه به‌طور کلی تغییرات در زمینه رفع مشکلات و تکامل گیم پلی بازی بوده‌است و بازی با هوش مصنوعی به نسبت نسخه دانلود ای قبلی سخت‌تر شده‌است.

نسخه بعدی این بازی و مجموعه ئی‌فوتبال پی‌ئی‌اس، بازی ئی‌فوتبال است.

انتشار[ویرایش]

این بازی برای پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان، مایکروسافت ویندوز، اندروید و آی‌اواس منتشر شد. خیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند این بازی که با عنوان بروزرسانی فصل منتشر شده، یک آپدیت برای نسخه ۲۰۲۰ است که این اشتباه است و ۲۰۲۱ یک نسخه مستقل است و هیچ ارتباطی با ۲۰۲۰ ندارد.

همچنین بر خلاف رقیب سنتی PES یعنی سری فیفا که فیفا ۲۱ را برای نسل نهم کنسول‌ها منتشر می‌کند، کونامی گفت این نسخه را برای کنسول‌های نسل نهمی یعنی ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌استیشن ۵ منتشر نخواهد کرد و نسخه PES 2022 با موتور گرافیکی جدید، نسخه نسل بعد این فرنچایز است که برای این کنسول‌ها انتشار خواهد یافت.

سفیرهای بازی[ویرایش]

در این نسخه از چهار باشگاه که پارتنر سری پی‌ئی‌اس هستند (بارسلونا، بایرن مونیخ، منچستر یونایتد و یوونتوس)، چهار بازیکن به عنوان سفیر بازی و بازیکنان حاضر بر روی کاورهای نسخه‌های مختلف بازی هستند. این بازیکنان شامل:

در بین سفرای بازی تنها لیونل مسی ثابت است و برای دومین سال پیاپی است که سفیر بازی بوده و بر روی کاور بازی حضور دارد. در نسخه قبل بازی، سرژ گنابری، اسکات مک‌تومینای و میرالم پیانیچ در کنار مسی سفیر بازی بودند.

محتویات آپدیت و تغییرات[ویرایش]

«محتویاتی که در بازی بروز می‌شوند، شامل نقل و انتقالات باشگاه‌ها در فصل ۲۰۲۰–۲۰۲۱ و تغییرات باشگاه‌ها، لیگ‌ها و رقابت‌ها و تغییرات در منوها و بخش‌های بازی است و همچنین نواقص و مشکلات بخش مستر لیگ و سایر بخش‌ها را شامل می‌شود. همچنین باشگاه آ اس رم به همراه ورزشگاه خانگی این تیم در این نسخه به‌صورت انحصاری حضور خواهد داشت و جز باشگاه‌های لایسنس شده این بازی خواهد بود.»

محتویات مسترلیگ[ویرایش]

... اضافه شدن چهار مربی جدید:

  1. پپ گواردیولا | اسپانیا
  2. فرانک لمپارد | انگلستان
  3. رایان گیگز | ولز
  4. استیون جرارد |انگلستان

>محتویات بخش باشگاه من:

آیکونیک مامنت[ویرایش]

بازیکنان زیر، به صورت آیکونیک مامنت در نسخه‌های کلاب ادیشن حضور دارند:

همچنین در این نسخه، حداکثر تعداد بازیکنان (تعداد دسته قابل اتصال) به هشت نفر در هر سمت افزایش پیدا کرد و قابلیتی برای تغییر تم منو (تغییر بازیکنان و پس زمینه منو بازی) با پنج تیم پارتنر اضافه شد.

نسخه‌های مختلف[ویرایش]

-استاندارد ادیشن به صورت فیزیکی و دیجیتالی برای رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی عرضه شد (استیم، اکس‌باکس گیم‌پس، فروشگاه پلی‌استیشن) -

-کلاب ادیشن تنها به صورت دیجیتالی عرضه شد.

-نسخه تلفن همراه هم در سیستم عامل‌های اندروید و آی‌اواس به صورت رایگان منتشر شد. (پلی استور و فروشگاه اپل)

لایسنس‌ها و باشگاه‌ها[ویرایش]

باشگاه‌های فول لایسنس (پارتنر)

باشگاه‌های لایسنس (معمولی)

پس از پایان همکاری EA با باشگاه آ اس رم کونامی قراردادی انحصاری با آ اس رم امضا و باشگاه رم امسال به‌صورت اختصاصی در PES حضور خواهد داشت و در نتیجه، EA از نام و لوگو رسمی این تیم در فیفا ۲۱ نمی‌تواند استفاده کند و این تیم با نام FC ROMA در فیفا ۲۱ حاضر می‌شود.

همچنین قبل از آن با پایان یافتن قرار داد کونامی با باشگاه‌های آث میلان و اینتر میلان، پس از ۱۸ سال این دو تیم به همراه ورزشگاه‌هایشان یعنی سن سیرو به انحصار EA درآمدند و دیگر در PES حضور نخواهند داشت و این دو باشگاه با نام و لوگو غیر واقعی در بازی قرار می‌گیرند.

از لیگ برزیل هم باشگاه پالمیراس از این نسخه حذف شد، اما به دلیل قرارداد کونامی با لیگ برزیل، ورزشگاه این تیم در این سری باقی می‌ماند.

باشگاه لاتزیو هم بعد از چند نسخه به بازی برگشت و با قراردادی به جمع باشگاه‌های لایسنس شده پیوست.

لیگ‌های لایسنس شده[ویرایش]

فرانسه

ایتالیا

هلند

چین

بلژیک

روسیه

دانمارک

اسکاتلند

پرتغال

برزیل

آرژانتین

ژاپن

  • جی‌لیگ ژاپن (تنها در نسخه ژاپنی بازی موجود است)

رقابت‌های لایسنس شده

مسابقات[ویرایش]

همانند PES2020، این نسخه هم شامل ۱۸ لیگ می‌شود که از میان آن‌ها تنها لیگ جزیره، لیگ دسته دوم فوتبال انگلستان، لالیگا و لیگ دسته دوم اسپانیا لایسنس نیستند و با نام‌هایی غیر واقعی حضور دارند. بوندسلیگا هم که از نسخه ۲۰۱۶ حذف شده بود و چند تیم آن مجوز داشتند که هم‌اکنون تنها بایرن مونیخ، شالکه و بایر لورکوزن حضور دارند. رقابت‌های سری آ، سری بی و لیگ برتر فوتبال هلند هم به‌طور اشتراکی هم در این بازی و هم در فیفا حضور دارند. لیگ قهرمانان آسیا و جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۰ هم به‌صورت انحصاری حضور دارند و همچنین تورنمنت پیش از رقابت‌های فصل جدید فوتبالی جام بین‌المللی قهرمانان هم وجود دارد.

ورزشگاه‌ها[ویرایش]

دارای مجوز

همچنین استادیوم‌هایی از این نسخه حذف شده‌اند که شامل ورزشگاه شکری سراج‌اوغلو، سن سیرو می‌شود.

۳۵ بازیکن برتر بازی (بازه قدرت ۸۸ تا ۹۴)[ویرایش]

  1. آرژانتین لیونل مسی (۹۴)(بارسلونا)
  2. پرتغال کریستیانو رونالدو (94)(یوونتوس)
  3. لهستان روبرت لواندوفسکی (۹۳)(بایرن مونیخ)
  4. برزیل نیمار(۹۲)(پاری سن ژرمن)
  5. اسلوونی یان اوبلاک(۹۱)(اتلتیکو مادرید)
  6. هلند ویرجیل فن دایک(۹۱)(لیورپول)
  7. فرانسه کیلیان ام باپه(۹۱)(پاری سن ژرمن)
  8. اسپانیا سرخیو راموس(۹۰)(رئال مادرید)
  9. آرژانتین سرخیو آگوئرو(۹۰)(بارسلونا)
  10. انگلستان هری کین(۹۰)(تاتنهام)
  11. سنگال سادیو مانه(۹۰)(لیورپول)
  12. برزیل آلیسون بکر(۹۰)(لیورپول)
  13. آلمان مانوئل نویر(۸۹)(بایرن مونیخ)
  14. اروگوئه لوییز سوارز(۸۹)(اتلتیکو مادرید)
  15. گابن پیر امریک اوبامیانگ(۸۹)(آرسنال)
  16. برزیل کاسمیرو(۸۹)(رئال مادرید)
  17. مصر محمد صلاح(۸۹)(لیورپول)
  18. بلژیک تیبو کورتوآ(۸۹)(رئال مادرید)
  19. آلمان جاشوآ کیمیش(۸۹)(بایرن مونیخ)
  20. آلمان مارک آندره تراشتگن(۸۹)(بارسلونا)
  21. فرانسه کریم بنزما(۸۸)(رئال مادرید)
  22. آلمان تونی کروس(۸۸)(رئال مادرید)
  23. بلژیک ادن هازارد(۸۸)(رئال مادرید)
  24. اسپانیاسرخیو بوسکتس(۸۸)(بارسلونا)
  25. اسپانیاداوید د خیا(۸۸)(منچستر یونایتد)
  26. اسپانیاتیاگو آلکانتارا(۸۸)(لیورپول)
  27. فرانسه رافائل واران (۸۸)(رئال مادرید)
  28. فرانسهآنتوان گریزمان(۸۸)(بارسلونا)
  29. انگلستانرحیم استرلینگ(۸۸)(منچستر سیتی)
  30. برزیلاندرسون مورائس(۸۸)(منچستر سیتی)
  31. کره جنوبیسون هیونگ مین(۸۸)(تاتنهام)
  32. آرژانتینپائولو دیبالا(۸۸)(یوونتوس)
  33. پرتغال برونو فرناندز(۸۸)(منچستر یونایتد)
  34. فرانسه انگولو کانته (۸۸)(چلسی)
  35. پرتغال برناردو سیلوا(۸۸)(منچستر سیتی)

منابع[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. "eFootball PES 2021 (Season Update)". PRO EVOLUTION SOCCER 2021 (به انگلیسی). Retrieved 2020-07-17.