آی‌ورک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آی ورک
نشان واره قدیمی آی ورک
مجموعه آی ورک ، در جهت عقربه های ساعت از بالا سمت چپ: صفحات ، اعداد و کِی نوت در مک‌اواس و آی ورک برای آی‌کلاد درسافاری ۹.
مجموعه آی ورک ، در جهت عقربه های ساعت از بالا سمت چپ: صفحات ، اعداد و کِی نوت در مک‌اواس و آی ورک برای آی‌کلاد درسافاری ۹.
نویسنده(های)
اصلی
شرکت اپل
توسعه‌دهنده(ها)شرکت اپل
انتشار ابتدایی۱۱ ژانویه ۲۰۰۵ (۲۰۰۵-01-۱۱)[۱]
انتشار پایدار
آی‌ورک ۹٫۳
۴ دسامبر ۲۰۱۲
نوشته‌شده باObjective-C
C
JavaScript
سیستم‌عاملاواس ده, آی‌اواس[۲]
بن‌سازه رایانشاینتل, پاور پی‌سی,[۲] سیستم روی تراشه‌های اپل معماری آرم
حجم1.۲ GB[۲]
گونهنرم‌افزار اداری
پروانهنرم‌افزار مالکیتی
وبگاه

آی‌ورک (به انگلیسی: iWork) یک نرم‌افزار اداری ساخته‌شده توسط شرکت اپل برای سیستم‌عاملهای اواس ده و آی‌اواس است. آی‌ورک در ابتدا دارای ۲ نرم‌افزار بود. کی‌نوت (به انگلیسی: Keynote) که یک نرم‌افزار برای ارائه و پرزنت می‌باشد و پیجز (به انگلیسی: Pages) که ترکیبی از واژه‌پرداز و صفحه‌آرایی است.[۱][۳] در آی‌ورک ۰۸، اپل نرم‌افزار صفحه گسترده به نام نامبرز (به انگلیسی: Numbers) را به همراه آی‌ورک ارائه کرد. در آی‌ورک ۰۹ نیز آی‌ورک دات‌کام (به انگلیسی: iWork.com) معرفی شد که سرویس بتا برای آپلود و به اشتراک گذاشتن اسناد است.

تاریخچه[ویرایش]

اولین نسخه آی‌ورک یعنی نسخه ۰۵ توسط اپل در ۱۱ ژانویه ۲۰۰۵ در مک‌ورلد کنفرانس اند اکسپو معرفی شد و از ۲۲ ژانویه در ایالات متحده و از ۲۹ ژانویه در سراسر جهان در دسترس قرار گرفت. آی‌ورک ۰۵ از دو نرم‌افزار تشکیل شده‌بود، کی‌نوت ۲ و پیج. قیمت آی‌ورک ۰۵، ۷۹ دلار آمریکا بود. نسخه ۳۰ روزه رایگان هم از وب‌سایت اپل در دسترس بود.[۱]

آی‌ورک ۰۶ در ژانویه ۲۰۰۶، آی‌ورک ۰۸ در آگوست ۲۰۰۷ و آی‌ورک ۰۹ در ژانویه ۲۰۰۹ معرفی شدند. آی‌ورک برای آی‌پد نیز در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۰ معرفی شد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ http://www.apple.com/pr/library/2005/01/11Apple-Unveils-iWork-05.html
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ "iWork System Requirements". Archived from the original on 8 June 2011. Retrieved 21 July 2013.
  3. http://www.apple.com/pr/library/2003/01/07Apple-Unveils-Keynote.html