آی‌تیونز استور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آی‌تیونز استور
تاریخ معرفی۲۸ آوریل ۲۰۰۳؛ ۲۰ سال پیش (۲۰۰۳-28}})
سکومک‌اواس، آی او اس، ویندوز، تی وی او اس
وبگاهapple.com/itunes/

آی‌تیونز استور (به انگلیسی: iTunes Store) یک فروشگاه رسانه‌ای دیجیتال آنلاین مبتنی بر نرم‌افزار است که به وسیله شرکت اپل به‌وجود آمده‌است. این فروشگاه در ۲۸ آوریل ۲۰۰۳ تحت عنوان آی‌تیونز میوزیک‌استور (به انگلیسی: iTunes Music Store) افتتاح شد. این فروشگاه از آوریل ۲۰۰۸، محبوب‌ترین فروشنده موزیک در ایالات متحده آمریکا و از ۲۴ فوریه ۲۰۱۰، محبوب‌ترین فروشنده موزیک در دنیا است. این فروشگاه هم‌اکنون ۲۸ میلیون آهنگ، ویدئو و نرم‌افزار ارائه می‌دهد.[۱] کاربران می‌توانند در این فروشگاه به راحتی موسیقی‌ها و فیلم‌های مورد علاقه خود را پیدا کرده و به صورت آنلاین خریداری کنند.

آی‌تیونز استور به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات شرکت اپل در بازار رسانه‌ای دیجیتال شناخته می‌شود و در کسب و کار این شرکت نقش بسیار مهمی دارد. این فروشگاه در سال‌های اخیر به دلیل رقابت با سرویس‌هایی مانند اسپاتیفای، آمازون موزیک و گوگل پلی، با چالش‌هایی مواجه شده‌است.

تاریخچه[ویرایش]

استیو جابز با توجه به محبوبیت روزافزون آهنگ‌های قابل دانلود، [۲][۳][۴] فرصت ایجاد یک بستر داد و ستد آنلاین برای موسیقی را دید. در سال 2002، جابز با پنج شرکت بزرگ ضبط موسیقی توافق کرد تا محتوای خود را از طریق iTunes ارائه دهند.[۵] استیو جابز فروشگاه موسیقی آی‌تونز (که بعداً فروشگاه آی‌تونز نامیده شد) را در یک رویداد ویژه موسیقی اپل در آوریل 2003 معرفی کرد.[۶]

مدیریت حقوق دیجیتال[ویرایش]

در گذشته، فروشگاه iTunes از تکنولوژی مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) به نام FairPlay شرکت اپل استفاده می‌کرد. این تکنولوژی در قالب یک لایه مولتی مدیا AAC رمزنگاری شده در فرمت فایل چندرسانه‌ای MP4 است و توسط اپل برای محافظت از اثرات تحت حق تکثیر که از طریق فروشگاه به فروش می‌رسند، به کار گرفته می‌شد و فقط به دستگاه‌های مجاز اجازه پخش محتوا را می‌داد.[۷] [۸]با این حال، محدودیت‌هایی که توسط FairPlay ایجاد می‌شد، به ویژه محدودیت سازگاری با دستگاه‌ها، باعث بروز انتقاداتی شد. در این باره یک دعوای قانونی با ادعای نقض قوانین رقابت علیه اپل مطرح شد که در نهایت به نفع اپل، به پایان رسید. همچنین، تلاش‌های متعددی برای حذف محافظت DRM از فایل‌ها با موفقیت انجام شد و اپل نرم‌افزار خود را به‌روزرسانی کرد تا از اینگونه پروژه‌ها جلوگیری کند.[۹]

در فوریه ۲۰۰۷، استیو جابز، مدیرعامل سابق اپل، نامه‌ای عمومی درباره استفاده از DRM در موسیقی منتشر کرد. او در این نامه به آینده حفاظت DRM اشاره کرد و اعلام کرد که اپل حمایت خود را از استفاده از DRM به پایان می‌رساند.[۱۰] این نامه در ابتدا با واکنش‌های متفاوت صنعت موسیقی همراه بود،[۱۱] اما ماه بعد اپل با یک ناشر موسیقی بزرگ قراردادی منعقد کرد تا به مشتریان iTunes گزینه خرید نسخه بدون DRM با کیفیت بالاتری از قطعات ناشر را ارائه دهد.[۱۲] در ژانویه ۲۰۰۹، اپل قراردادها را با تمام ناشران موسیقی بزرگ و همچنین تعداد زیادی از ناشران مستقل منعقد کرد تا همه موسیقی‌های iTunes را با آپشن بدون DRM ارائه دهد. در ۶ ژانویه ۲۰۰۹، اپل اعلام کرد که از ۸۰٪ از مجموعه موسیقی خود در ایالات متحده DRM حذف شده است.

در این راستا در تاریخ ۷ آوریل ۲۰۰۹، قابلیت کامل iTunes Plus در ایالات متحده آمریکا فراهم شد، همزمان با معرفی یک مدل قیمت‌گذاری سه سطحی. اما باید توجه داشت که این قابلیت فقط برای آهنگ‌هایی که در حین استفاده از سرویس استریمینگ موسیقی Apple Music دانلود شده‌اند،[۱۳] قابل اعمال نمی‌باشد. برنامه‌های تلویزیونی، بسیاری از کتاب‌ها و فیلم‌ها هنوز محتوایی محافظت شده توسط FairPlay هستند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "iTunes Store". Wikipedia (به انگلیسی). 2019-10-18.
  2. Knopper، Steve (۲۰۱۳-۰۴-۲۶). «iTunes' 10th Anniversary: How Steve Jobs Turned the Industry Upside Down». Rolling Stone (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۰۷.
  3. «Steve Jobs on the iTunes Music Store: The Unpublished Interview». Technologizer by Harry McCracken (به انگلیسی). ۲۰۱۱-۱۲-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۰۷.
  4. «The iTunes influence, part one: How Apple changed the face of the music marketplace». Engadget (به انگلیسی). ۲۰۱۹-۰۷-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۰۷.
  5. Chen، Brian X. «April 28, 2003: Apple Opens iTunes Store» (به انگلیسی). Wired. شاپا 1059-1028. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۰۷.
  6. Contributor. "iTunes: A look at Apple's media app and its influence on an industry". Macworld (به انگلیسی). Retrieved 2023-10-08. {{cite web}}: |نام خانوادگی= has generic name (help)
  7. «Wayback Machine» (PDF). web.archive.org. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۲.
  8. «How FairPlay Works: Apple's iTunes DRM Dilemma». web.archive.org. ۲۰۱۷-۰۹-۲۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۲.
  9. «iTunes DRM Removal: NoteBurner & Remembering Requiem». web.archive.org. ۲۰۱۷-۱۲-۲۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۲.
  10. "Steve Jobs 'Thoughts on Music' - Asks for No Digital Rights Management". MacRumors (به انگلیسی). 2007-02-06. Retrieved 2024-01-02.
  11. "Steve Jobs' Music Manifesto" (به انگلیسی). 2007-02-07. Retrieved 2024-01-02.
  12. Arrington، Michael (۲۰۰۷-۰۴-۰۲). «EMI, Apple To Sell DRM-Free Music for $1.29/song». TechCrunch (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۲.
  13. Caldwell, Serenity; updated, Joseph Keller last (2016-07-18). "Apple Music will now let you store your music library DRM-free". iMore (به انگلیسی). Retrieved 2024-01-02.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «iTunes Store». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.