آیدا اصغرزاده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آیدا اصغرزاده
آیدا اصغرزاده
زادهٔ۲۸ اکتبر ۱۹۸۶ (۳۳ سال)
پاریس
ملیتفرانسویفرانسه ایرانی‌تبار
پیشههنرپیشه، نویسنده
شناخته‌شده برایتألیف نمایشنامه دست لیلا
کارهای برجستهجایزهٔ مطبوعاتی جشنواره آوینیون (2014) clg-rabelais-beynes.ac-versailles.fr.</ref>

آیدا اصغرزاده فرانسوی: Aïda Asgharzadeh‎؛ زادهٔ ۲۸ اکتبر ۱۹۸۶ در پاریس، نویسنده و هنرپیشه زن فرانسوی ایرانی‌تبار است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

آیدا از خانواده‌ای ایرانی به دنیا آمده‌است که بعد از انقلاب به فرانسه پناهنده و در سال ۱۹۹۰ ساکن شهر بنیو، او-دو-سن شدند. او دانش‌آموختهٔ ادبیات مدرن و سینما از دانشگاه پاریس ۳: سوربن جدید است. آیدا به موازات تحصیلات دانشگاهی، در فاصلهٔ ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ به یادگیری هنر تئاتر رو آورد.[۱] در ۲۰۱۱ به لطف فرانک برتیه با ایفای نقش در چند نمایشنامه رسماً وارد عرصهٔ تئاتر شد. در ۲۰۱۳ نمایشنامهٔ آدمهای لرزان (Les Vibrants) را نوشت و آن را در جشنواره آوینیون (۲۰۱۴) به روی صحنه برد. این نمایش در سالهای بعد بارها در سالنهای مختلف و از جمله در تئاتر شانزه‌لیزه به روی صحنه رفته‌است.

آیدا در سال ۲۰۱۶ به همراه کامل ایسکِر، حامی و مشوقش در تئاتر، نمایشنامهٔ دست لیلا (La main de Leïla) را نوشت که با اقبال خوبی روبه‌رو شد. او در ۲۰۱۷ نمایشنامه آخرین درخت سدر لبنان[۲] و در ۲۰۱۸ دامی برای سیندرلا را نوشته‌است.

آیدا اصغرزاده از سال ۲۰۰۹ به بعد در چند فیلم و سریال نیز ایفای نقش کرده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. revuespectacle.com.free.fr.
  2. Méréva Balin, " Portrait d'Aïda Asgharzadeh, une fonceuse au double visage ", Bagneux-Infos, n° 267, juillet-août 2018, p. 10-11.

پیوند به بیرون[ویرایش]

http://www.lefigaro.fr/theatre/2017/12/17/03003-20171217ARTFIG00003--la-main-de-leila-un-conte-sur-l-amour-et-l-algerie.php