محمد فاضل لنکرانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمد فاضل لنکرانی
عنوان(ها)آیت‌الله العظمی
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۱۰ خورشیدی
درگذشته۲۶ خرداد ۱۳۸۶
محل دفنحرم فاطمه معصومه
محل اقامتقم
آثار معروفمتعدد
تحصیلاتقم
استادانفاضل موحدی
مرتضی حائری
اسدالله نوراللهی نجف‌آبادی سید حسین طباطبایی بروجردی روح‌الله خمینی حسینعلی منتظری سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی
وبگاه
سنگ مزار محمد فاضل لنکرانی

محمد موحدی (۱۳۱۰ – ۲۶ خرداد ۱۳۸۶) معروف به فاضل لنکرانی، از مراجع تقلید شیعه ساکن قم بود. پدر او فاضل لنکرانی اهل شهر لنکران در جمهوری آذربایجان کنونی بود. گفته می‌شود مادر وی نیز از سادات مبرقع (برقعی) قم بوده‌اند. او از شاگردان سید حسین طباطبایی بروجردی، روح‌الله خمینی و حسینعلی منتظری بود. مدتی برای تحصیل رهسپار نجف اشرف شد و در مدرسه بروجردی ساکن شد و در این مدت با بزرگانی از جمله سید محمد هاشم غضنفری خوانساری و سید هادی روحانی قمی هم مباحثه و هم حجره بود. سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی از مراجع تقلید قم شوهر خاله اوست. وی مدتی به عنوان روحانی کاروان حج در خدمت زوار خانه خدا و حرم نبوی بود.

لنکرانی پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ مشغول به تدریس در حوزه علمیه قم شد و پس از درگذشت محمدعلی اراکی جایگاه قابل توجهی یافت. وی یکی از هفت مرجعی بود که از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان نفر اول معرفی شد.

فتواهای ارتداد و قتل[ویرایش]

تألیفات[ویرایش]

درگذشت[ویرایش]

وی در ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ در منزل خود در قم درگذشت و صبح روز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۶ در حرم فاطمه معصومه، در شهر قم به خاک سپرده شد. درپی درگذشت او سید علی خامنه‌ای پیام تسلیتی صادر کرد و از او به عنوان فقیه مجاهد یاد کرد.[نیازمند منبع]

پانویس[ویرایش]

  1. «صدور [[فتوای اعدام]] نویسنده مقاله موهن به پیامبر». وبسایت خبری بازتاب. ۸ آذر ۱۳۸۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ دسامبر ۲۰۰۶. دریافت‌شده در ۳۰ نوامبر ۲۰۰۶. بیش از یک پارامتر |پیوند بایگانی= و |archiveurl= داده‌شده است (کمک); بیش از یک پارامتر |تاریخ بایگانی= و |archivedate= داده‌شده است (کمک); بیش از یک پارامتر |تاریخ بازبینی= و |accessdate= داده‌شده است (کمک); تداخل پیوند خارجی و ویکی‌پیوند (کمک)
  2. نویسنده آذربایجانی منتقد اسلام در پی سوء قصد درگذشت. رادیو فردا
  3. «فتوای قتل دو روزنامه‌نگار آذربایجانی». دویچه وله.
  4. از کتاب «تفصیل الشریعه فی شرح تحریرالوسیله» رونمایی شد. پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران

منابع[ویرایش]