آنی ژیراردو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آنی ژیراردو
نام هنگام تولدآن سوزان ژیراردو
زادهٔ۲۵ اکتبر ۱۹۳۱
پاریس
درگذشت۲۸ فوریهٔ ۲۰۱۱ (۷۹ سال)
پاریس
ملیتفرانسه فرانسوی
سال‌های فعالیت۱۹۵۴–۲۰۰۸
همسر(ها)رناتو سالواتوری (۱۹۸۸–۱۹۶۲)
فرزندانجولیو
جایزه(ها)بهترین بازیگر نقش مکمل زن
۲۰۰۲ آموزگار پیانو

آنی ژیراردو (به فرانسوی: Annie Girardot) (زاده ۲۵ اکتبر ۱۹۳۱ – درگذشتهٔ ۲۸ فوریه ۲۰۱۱) بازیگر فرانسوی برندهٔ سه جایزه سزار بود. از فیلم‌ها با نقش‌آفرینی او می‌توان روکو و برادرانش، دیلینجر مرده‌است و سه اتاق در منهتن را نام برد.

زندگی‌نامه[ویرایش]

او در سال ۱۹۳۱ در پاریس زاده شد. تحصیلاتش را در کنسرواتوار در پاریس زیر نظر هانری کولان به پایان برد. کارش را با صحنه آغاز کرد و طی سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۷ عضو کمدی فرانسز بود. در سال‌های میانی دهه ۱۹۵۰ وارد سینما شد.

خیلی زود در عرصه سینمای ایتالیا و فرانسه به شهرت رسید. او با بسیاری از بزرگان فرانسوی (مارک آلگره، ژآن دلانوآ، آندره کایات و …) و ایتالیایی (لوکینو ویسکونتی، ماریو مونیچلی، مارکو فرری و …) همکاری داشته‌است.

با این که ابتدا صرفاً برای کمدی مناسب به نظر می‌رسید در ایفای نقش زنان قربانی تلخ و اغلب از نظر اخلاقی نا مطمئن نیز قابلیت خود را نشان داد. به یاد ماندنی‌ترین نقش‌هایش را اغلب برای ویسکونتی (مثلاً نادیا محبوبه مشترک رناتو سالواتوری و آلن دلون در روکو و برادرانش) کایات (مثلاً نقش معلم میانسالی که دلباخته یکی از شاگردانش می‌شود در از عشق مردن) و لولوش (مثلاً نقش همسری اغفال شده اما با گذشت در فیلم زیستن برای زندگی) بازی کرده‌است.

گرما، سرزندگی و صراحتی که به نقشهایش می‌بخشید از او بازیگری معتبر در سطح بین‌المللی ساخت. جایزه بهترین بازیگر جشنواره ونیز را برای سه اتاق در منهتن و سزار را برای دکتر فرانسوگیان برنده شده‌است.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]