آنقوت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

آنقوت
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
زیرشاخه: مهره‌داران
رده: پرندگان
راسته: غازسانان
تیره: مرغابیان
زیرخانواده: عروس‌مرغابیان
سرده: عروس‌مرغابی‌ها
گونه: T. ferruginea
نام دوبخشی
Tadorna ferruginea
پالاس، ۱۷۶۴
مترادف

Casarca ferruginea
Anas ferruginea
Casarca rutila

آنقوت (نام علمی: Tadorna ferruginea، نام انگلیسی: Ruddy Shelduck) پرنده‌ای است از خانوادهٔ مرغابیان و زیرخانوادهٔ عروس‌مرغابیان (Tadorninae) که دارای جثه‌ای بزرگتر از اردک‌های معمولی بوده و از نظر ظاهری شبیه به غاز می‌باشد.

این پرنده جثه نسبتاً بزرگی دارد. دور گردن این اردک را یک نوار سیاه‌رنگ احاطه کرده‌است. پاها و نوک نیز به رنگ سیاه هستند. به جز نوار سیاه دور گردن بقیه قسمت‌های بدن این پرنده قهوه‌ای روشن است. بین جنس نر و ماده از نظر رنگ‌آمیزی پره اختلاف فاحشی دیده نمی‌شود. البته رنگ پر نرها پررنگ و براق‌تر از ماده‌هاست. ماده‌ها در حدود ۱۸ تخم می‌گذارند و از کرم‌ها و نرم‌تنان تغذیه می‌نماید. در سواحل جنوبی ایران و در بعضی از دریاچه‌های مرکزی ایران تخمگذاری می‌کنند.

طول بدن آنقوت بین ۵۸ تا ۷۰ سانتی‌متر و گستردگی بال‌هایش در حالت بازبین ۱۱۰ تا ۱۳۵ سانتی‌متر می‌باشد. پرهای پرنده به رنگ قهوه‌ای متمایل به نارنجی بلوطی است که در ناحیهٔ سر و گردن کمرنگتر می شود. شاه‌پرها سیاهرنگ هستند و پوشپرهای سفید بال به هنگام پرواز کاملاً مشخصند. پرندهٔ نر بالغ یک طوق گردنی سیاه و باریک دارد و پرهای سرش کرم رنگ می‌باشد اما پرندهٔ ماده فاقد این طوق بوده و سری سفید رنگ دارد. نوک آنقوت به نسبت کوچک و همچون پاهای پرنده به رنگ سیاه است. این پرنده صدایی بلند و خشن همچون آوای غاز تولید می‌کند.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • دکتر آروین یعقوبیان. «آنقوت». وب سایت کویرهای ایران. دریافت‌شده در ۹ ژانویه ۲۰۱۰.
  • «اردک‌های غازنما: آنقوت». محیط بان. دریافت‌شده در ۹ ژانویه ۲۰۱۰.