تریوز فسفات ایزومراز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تریوز فسفات ایزومراز
Side view of triose P isomerase monomer, active site at top center
شناساگرها
شمارهٔ ای‌سی۵٫۳٫۱٫۱
شمارهٔ سی‌ای‌اس۹۰۲۳-۷۸-۳
پایگاه‌های داده
اینتنزنمایش اینتنز
برندامدخل برندا
اکسپسینمایش NiceZyme
کی‌ای‌جی‌جیمدخل کی‌ای‌جی‌جی
متاسایکگذرگاه سوخت‌وساز
پریامنمایه
ساختارهای پی‌دی‌بیRCSB PDB PDBe پی‌دی‌بی‌سام
هستی‌شناسی ژنAmiGO / QuickGO

آنزیم تریوز فسفات ایزومراز (TPI یا TIM) نوعی آنزیم است که واکنش برگشت‌پذیر تبدیل متقابل ایزومرهای تریوز فسفات یعنی دی هیدروکسی استون فسفات و D-گلیسرآلدهید ۳-فسفات را کاتالیز می‌کند.

اهمیت زیستی[ویرایش]

این آنزیم در فرایند گلیکولیز نقش مهمی دارد و برای تولید مؤثر انرژی بسیار مهم است. آنزیم تریوز فسفات ایزومراز تقریباً در تمام ارگانیسم‌هایی که تاکنون از نظر آنزیمی بررسی شده‌اند، از جمله جانوران شامل پستانداران و حشرات و نیز در گیاهان، قارچ‌ها و باکتری‌ها یافت شده است. با این حال برخی باکتری‌هایی که گلیکولیز را انجام نمی‌دهند، مانند اوره آ پلاسماها (Ureaplasmas) فاقد این آنزیم هستند. در انسان، کمبود این آنزیم با یک نقص عصبی پیشرونده شدید به نام «کمبود تریوز فسفات ایزومراز» همراه است. کمبود تریوز فسفات ایزومراز با کم خونی همولیتیک شدید خود را نشان می‌دهد. جهش‌های گوناگونی باعث بروز این بیماری می‌شوند که بیشتر آن‌ها مربوط به جهش در اسید گلوتامیک در موقعیت ۱۰۴ و تبدیل آن به اسید آسپارتیک است. تریوز فسفات ایزومراز یک انزیم بسیار توانمند است و سرعت واکنش بالا را میلیاردها برابر افزایش می‌دهد. سرعت این آنزیم تنها به وسیله سرعت ورود و خروج سوبسترا به جایگاه فعال آن محدود می‌شود.

ساختار[ویرایش]

Triosephosphate isomerase
شناسه‌ها
نمادTIM
پی‌فمPF00121
پی‌فم clanCL0036
اینترپروIPR000652
PROSITEPDOC00155
SCOPe1tph / SUPFAM

تریوز فسفات ایزومراز یک دایمر است که از دو زیرواحد مشابه تشکیل شده است. هر زیرواحد دارای ۲۵۰ اسید آمینه است.

نمای جانبی ساختار دایمر تریوز فسفات ایزومراز

منابع[ویرایش]

[۱][۲][۳]

  1. Orosz, F. ; Oláh, J. (2008). "Triosephosphate isomerase deficiency: facts and doubts". IUBMB Life 58 (12): 703–715.
  2. Albery, W. J. ; Knowles, J. R. (1976). "Free-Energy Profile for the Reaction Catalyzed by Triosephosphate Isomerase". Biochemistry 15 (25): 5627–5631
  3. Rose, I.A. ; Fung first2 = W.J. ; Warms first3 = J.V.B. (1990). "Proton diffusion in the active site of triosephosphate isomerase". Biochemistry 29 (18): 4312–4317.