آنتونین دورژاک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آنتونیونی دورژاک
آنتونین دورژاک
آنتونین دورژاک
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۸ سپتامبر ۱۸۴۱
درگذشته۱ مهٔ ۱۹۰۴ (۶۳ سال)
ساز(ها)پیانو، ویولن (ساز اصلی: ارگ)
علت سرشناسیساختن موسیقی «رقص‌های اسلاوُنیک»
متن نوشته شده توسط آنتونین لئوپلد دوُرژاک

آنتونین لئوپلد دوُرژاک (Antonín Leopold Dvořák)‏ (تلفظ چکی: [ˈantoɲi:n ˈlɛopolt ˈdvor̝a:k]) (زادهٔ ۸ سپتامبر ۱۸۴۱ در نِلاهوزِوِس[۱] بوهم (اکنون در جمهوری چک) – درگذشتهٔ ۱ مه ۱۹۰۴ در پراگ)، نخستین آهنگ‌ساز بوهِمی بود که به شهرت جهانی دست یافت. او موسیقی فولکلور (بومی) سرزمین مادریِ خویش را در قالب موسیقی رمانتیک قرن نوزدهم ارائه داد. راز محبوبیت دوُرژاک در استعداد شایان توجه او در خلق ملودی‌های پرنشاطِ چک بود. از آثار شاخص او می‌توان به سمفونی شماره ۹ (از دنیای جدید) و همچنین «رقص‌های اسلاوُنیک» اشاره کرد.

شرح حال[ویرایش]

پدر دورژاک که قصاب و مسافرخانه‌دار بود، از اشتیاق پسرش به آهنگساز شدن متحیر بود. پسر نواختن ویولون و سپس پیانو و ارگ را آموخت و برای ادامه تحصیل، به پراگ رفت. در آنجا وارد مدرسه اُرگ شد.

در تئاتر ملی به عنوان نوازنده ویولون به کار مشغول شد و با اینحال به‌طور مداوم به آهنگسازی می‌پرداخت. نخستین اثر مهم او که مورد توجه قرار گرفت یک سرود مذهبی برای کُر و ارکستر بود. بدریش اسمتانا که در آن زمان، رهبر تئاتر ملی بود، از صمیم قلب او را مورد تشویق قرار داد و هم او بود که علاقه به زیبایی اصیل موسیقی مردمی سرزمین بوهم را در دورژاک بیدار کرد. روح این موسیقی رفته‌رفته در آثار دورژاک بیشتر نمایان شد. اثرش به نام «رقص‌های اسلاونیک» او را مشهور ساخت.

او برای مدیریت کنسرواتوار ملی موسیقی در نیویورک به ایالات متحده دعوت شد. در طی اقامت سه ساله‌اش در آن کشور، با بسیاری از آوازهای روحانی سیاهان آشنا شد. تأثیر عمیقی که این آوازها بر او گذاشتند در موومان آهسته سمفونی نهم او، «از دنیایی جدید»، محسوس است. ملودی این اثر در همراهی با کلام «ویلیام آرمر فیشر» به نام «به سوی خانه»،[۲] از محبوبیت عمومی برخوردار گردید. دورژاک در ۱ مهٔ ۱۹۰۴ در پراگ درگذشت.

برخی از آثار[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Nelahozeves
  2. Goin' Home

منابع[ویرایش]

  • Dorothy Berliner Commins (1961), All about the symphony orchestra and what it plays (به انگلیسی), Random House, p. page ۱۱۸ {{citation}}: |صفحه= has extra text (help)
  • Dvořák, Antonín. (2010). Encyclopædia Britannica. Ultimate Reference Suite.

پیوند به بیرون[ویرایش]