آنا چپمن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آنا چپمن
Anna Chapman in 2010
نام هنگام تولدAnna Vasil’yevna Kushchyenko
زادهٔ۲۳ فوریهٔ ۱۹۸۲ ‏(۴۲ سال)
ولگوگراد
محل زندگیمسکو، روسیه
ملیتروسیه
دیگر نام‌هاAnna Kushchenko
Anya Kuschenko
Anya Chapman
شهروندیRussian
British (revoked)[۱]
پیشهکارآفرینی، مجری تلویزیون، and agent of the Russian Federation
شناخته‌شده برایInvolvement with Russian Illegals Program
اتهام(های) جزاییConspiracy to act as an unlawful agent of a foreign government[۲]
همسر(ها)Alex Chapman (ازدواج ۲۰۰۲–۲۰۰۶; طلاق)[۳]
فرزندان۱
والدینIrina Kushchyenko
Vasiliy Kushchyenko

آنیا واسیلیونا کوشچینکو (به روسی: А́нна Васи́льевна Ча́пман) (زادهٔ ۲۳ فوریهٔ ۱۹۸۲) معروف به آنا چپمن؛ مامور اطلاعاتی کاگ‌ب، مدل و مجری تلویزیونی اهل روسیه است. او که از طریق ازدواج تابعیت انگلیسی دریافت کرده و از آن برای اقامت آمریکا استفاده می‌کرد، در سال ۲۰۱۰ در آمریکا به اتهام جاسوسی بازداشت شد. وی در جولای ۲۰۱۰، در جریان مبادله زندانیان روس-آمریکایی به روسیه بازگشت داده شده و از او سلب تابعیت شد.

زندگی‌نامه[ویرایش]

پدر وی دیپلمات روسیه در سفارت این کشور در نایروبی پایتخت کنیا بود. واسیلی کوشچینکو پدر وی، در زمان اتحاد شوروی جزء افسران بلندپایه کاگ‌ب بود.

این مدل معروف روسی که در آمریکا مشغول به جاسوسی در لباس مدلینگ و تبلیغات بود با تن‌دادن به روابط جنسی، عامل جمع‌آوری اطلاعات برای سازمان جاسوسی خارجی روسیه (SVR) بود. در سال ۲۰۱۰ به همراه ۹ تن دیگر به اتهام جاسوسی برای روسیه بازداشت و در تبادل زندانیان با روسیه به این کشور بازگردانده شد. زمانی که وی پس از دستگیری با جاسوسان آمریکایی مبادله و به روسیه بازگردانده شد مورد تقدیر ولادیمیر پوتین قرار گرفت. او با تکیه بر ظاهر زیبای خود، نفوذ بالایی در میان مقامات بلندپایه آمریکا و کابینه اوباما دست و پا کرده و اطلاعات مختلفی به خصوص در زمینه فناوری به دست آورده بود.

وی پس از بازگشت به روسیه و نگارش زندگی‌نامه خود، آن به قیمت ۲۵۰ هزار دلار به حراج گذاشت. وی سپس در روسیه در همان حرفه مدلینگ لباس فعالیت خود را ادامه داد.

در سپتامبر ۲۰۱۰ وی به عنوان رئیس شورای «محافظان جوان روسیه» منصوب شد. وی در این سمت، به آموزش جوانان روسی که قرار است در آینده افسران امنیتی این کشور شوند آموزش می‌دهد. زیرکی و ذکاوت از جمله ویژگی‌های این جاسوس بوده‌است و همین ذکاوت با وجود به دام افتادن وی در آمریکا، جان او را نجات داد. مأموران سیا پس از بازداشت وی ایراد اتهام جاسوسی به او، از یافتن مدرکی دال بر انتقال اطلاعات به روسیه ناتوان بودند.

زندگی شخصی[ویرایش]

چاپمن تا کنون دو بار ازدواج کرده‌است که هر دو همسر وی انگلیسی بوده‌اند.

منابع[ویرایش]

  • «جاسوس روسی «پوکر با آنا چپمن» را به بازار فرستاد». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ ژوئن ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۸.
  • «زندگینامه یک زن روسی؛ جاسوسی که تغییر شغل داد». دریافت‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۸.
  • «جاسوسان روس؛ غرب نگران می‌شود». دریافت‌شده در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۸.
  • «تله جنسی، پرستو یا افتادن در ظرف عسل؟». BBC Farsi. ۱۳۹۸-۰۳-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۰۴.

پانویس[ویرایش]

  1. "Russian spy UK citizenship revoked". Press Association. 13 July 2010. Archived from the original on 26 July 2010. Retrieved 13 July 2010.
  2. "Suspected Russian spies charged in US". BBC News. 29 June 2010. Archived from the original on 2 July 2010. Retrieved 13 July 2010.
  3. Gordon Rayner and Andy Bloxham (2 July 2010). "'Russia spy' Anna Chapman's husband: I thought I knew her". The Daily Telegraph. London. Archived from the original on 5 July 2010. Retrieved 13 July 2010.

پیوند به بیرون[ویرایش]