آنابل (فیلم ۲۰۱۴)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آنابل
پوستر اکران فیلم
کارگردانجان آر. لئونتی
تهیه‌کنندهپیتر سفرن
جیمز وان
نویسندهگری دابرمن
بازیگرانآنابل والیس
وارد هورتون
الفری وودارد
تونی آمندولا
موسیقیجوزف بیشارا
تدوین‌گرتام الکینز
شرکت
تولید
نیو لاین سینما
رت‌پک انترتینمنت
اتمیک مانستر پروداکشنز
توزیع‌کنندهوارنر برادرز
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-0۹-۲۹) (تئاتر چینی تی‌سی‌ال)
  • ۳ اکتبر ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-۱۰-۰۳) (ایالات متحده)
مدت زمان
۹۹ دقیقه
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۶٫۵ میلیون دلار
فروش گیشه۲۵۷٫۶ میلیون دلار[۱]

آنابل (به انگلیسی: Annabelle) یک فیلم فراطبیعی ترسناک آمریکایی محصول ۲۰۱۴ به کارگردانی جان آر. لئونتی، نویسندگی گری دابرمن و تهیه کنندگی پیتر سفرن و جیمز وان است. این فیلم یک پیش‌درآمد برای فیلم احضار از سال ۲۰۱۳ و دومین قسمت از فرانچایز احضار است. این فیلم با الهام از داستان عروسکی به نام آنابل توسط اد و لورین وارن ساخته شده‌است.[۲] در این فیلم آنابل والیس، وارد هورتون و آلفر وودارد به ایفای نقش پرداخته‌اند.

آنابل در ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۴ در سالن نمایش چینی گرامن در لس آنجلس نمایش داده شد،[۳] و در ۳ اکتبر ۲۰۱۴ توسط برادران وارنر و نیو لاین سینما در ایالات متحده اکران شد.[۴] این فیلم اکثراً نقدهای منفی را از منتقدان دریافت کرد و بسیاری احساس می‌کردند که نسبت به نسخهٔ قبلی‌اش در رتبه پایین‌تری قرار دارد. یک فیلم پیش‌درآمد با عنوان آنابل: آفرینش در ۱۱ اوت ۲۰۱۷ و دنباله‌ای بر آن با نام آنابل به خانه می‌آید در ۲۶ ژوئن ۲۰۱۹ منتشر شد.

آنابل با وجود نقدهای منفی عملکرد موفقی در گیشه داشت و با بودجه‌ای ۶٫۵ میلیون دلاری بیش از ۲۵۷ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت. سه‌گانهٔ آنابل در فهرست ۵۰ فیلم پرفروش ترسناک تمام زمان‌ها رتبه‌های ۳۶، ۲۸ و ۴۹ را به ترتیب تاریخ انتشار در اختیار دارند.

داستان[ویرایش]

جان فرم (وارد هورتون) فکر می‌کند که هدیهٔ مناسبی را برای همسر آینده‌اش، میا (آنابل والیس) پیدا کرده‌است: یک عروسک قدیمی با لباس سفید زیبا؛ شادی این زوج با این حال زیاد طول نمی‌کشد: یک شب وحشتناک، شیطان‌پرستان به خانهٔ آنها حمله کرده و اقدامات خشونت‌آمیزی را علیه زوج آغاز می‌کنند. هنگامی که فرقه‌ها سعی می‌کنند یک شیطان را احضار کنند و نشان مرموز خونینی را روی دیوار مهد کودک می‌مالند، خون آن روی آنابل، عروسک میا می‌چکد و بدین ترتیب یک شیء زیبا تبدیل به یک وسیلهٔ شیطانی می‌شود.

بازیگران[ویرایش]

پیش‌درآمد[ویرایش]

فلمن در اکتبر ۲۰۱۴ به واشینگتن پست گفت که استودیو در حال بررسی سریالی بر اساس این فیلم است که دنبالهٔ آن در حال ساخت است.[۵] در اکتبر ۲۰۱۵ گزارش شد که گری دابرمن برای نوشتن فیلمنامه بازخواهد گشت.[۶] برادران وارنر در ۲۲ مارس ۲۰۱۶ این فیلم را برای اکران در ۱۹ مه ۲۰۱۷،[۷] با دیوید اف. سندبرگ کارگردان فیلم در تاریکی، برنامه‌ریزی کرد.

در ژوئن ۲۰۱۶، میراندا اتو و استفانی سیگمن برای بازی در پیش‌درآمد انتخاب شدند. داستان دربارهٔ یک عروسک‌ساز و همسرش (اتو) است که دخترش به طرز غم‌انگیزی می‌میرد. آنها دوازده سال بعد تصمیم می‌گیرند خانهٔ خود را به روی یک راهبه (سیگمن) و چند دختر از یک یتیم خانه دربسته باز کنند. هنگامی که آنابل، مخلوق تسخیرشدهٔ عروسک‌ساز، کودکان را مورد توجه قرار می‌دهد، پناهگاه آنها با طوفانی از وحشت روبرو می‌شود.[۸]

دنباله[ویرایش]

در آوریل ۲۰۱۸، برادران وارنر ۳ ژوئیه ۲۰۱۹ را به عنوان تاریخ اکران یک فیلم جدید هنوز بدون عنوان در فرانچایز احضار اعلام کرد.[۹] بعداً در همان ماه، اعلام شد که این فیلم سومین فیلم آنابل خواهد بود و گری دابرمن در اولین کارگردانی خود برای نویسندگی و کارگردانی قرارداد امضا کرد. جیمز وان و پیتر سافران این پروژه را به صورت مشترک تهیه خواهند کرد.[۱۰] عنوان فیلم، آنابل به خانه می‌آید، در مارس ۲۰۱۹ فاش شد.[۱۱] در مه ۲۰۱۹، تاریخ اکران فیلم به ۲۶ ژوئن ۲۰۱۹ تغییر یافت.[۱۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. بودجه و فروش جهانی آنابل. وبگاه باکس آفیس موجو - بازدید در ۸ ژانویه ۲۰۱۵
  2. Reilly, Mark (November 8, 2013). "The Conjuring Gets a Spin-Off Movie with Annabelle!". Schmoes Know. Archived from the original on September 29, 2017. Retrieved February 2, 2014.
  3. "Annabelle Premiere". یونایتدپرس اینترنشنال. Retrieved September 30, 2014.
  4. "Warner Bros Scheduling Spree Continues With The Conjuring 2, Mean Moms, 2 Others". Deadline Hollywood. February 25, 2014. Retrieved February 26, 2014.
  5. Kang, Cecillia (October 9, 2014). "The sums of all fear: Horror makes a Hollywood comeback". واشینگتن پست. Retrieved October 19, 2014.
  6. McNary, Dave (October 16, 2015). "Anabelle Sequel Moving Forward at New Line". Variety. Retrieved October 17, 2015.
  7. Han, Angie (March 22, 2016). "Ben Affleck's Live By Night and Annabelle 2 Get Release Dates". /Film. Retrieved March 22, 2016.
  8. "Annabelle 2 Cast Adds Miranda Otto and Stephanie Sigman". ComingSoon.net. June 22, 2016.
  9. Schaefer, Sandy (April 20, 2018). "New Conjuring Film, Just Mercy & More Set Release Dates". Screen Rant. Retrieved April 28, 2018.
  10. Kit, Borys (April 27, 2018). "'Annabelle: Creation' Sequel in the Works With Gary Dauberman Directing (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Retrieved April 28, 2018.
  11. Schmidt, JK (March 15, 2019). "Annabelle 3 Title Revealed, First Teaser Released". Comic Book. Retrieved May 21, 2019.
  12. Pedersen, Erik (February 21, 2019). "Warner Bros Dates Space Jam 2, Shifts Annabelle Sequel & Godzilla Vs. Kong". ددلاین هالیوود. Retrieved February 21, 2019.

پیوند به بیرون[ویرایش]