آمنه بنت وهب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آمنه
آمِنَة
نام هنگام تولدآمنه بنت وهب
زادهٔح. ۵۴۹ م / ۶۶ قمری
مکه، حجاز، عربستان
درگذشت۵۷۶–۵۷۷ م / ۳۶ قمری (۲۷ سال)
ابواء، تهامه، حجاز
آرامگاهابواء
شناخته‌شده برایمادر محمد[۱]
همسر(ها)عبدالله بن عبدالمطلب (ا. ۵۶۸–۵۶۹)
فرزندانمحمد
والدین
خویشاوندان
دختر عمو:



خانوادهبنی‌زهره (از قریش)

آمِنِه بنت وَهْب الزهریة (حدود ۵۴۹ – ۵۷۷) مادر پیامبر اسلام، محمد، بود.[۱] هنگامی که باردار محمد بود، همسرش عبدالله درگذشت و هنگامی که محمد شش‌ساله بود، خود او در ابواء بیمار شد و درگذشت.[۲]

او از زنان قریش بود که در ۱۲ یا ۱۳ سالگی به همسری عبدالله بن عبدالمطلب درآمد. آمنه یک سال پس از ازدواج با عبدالله یعنی در عام الفیل، محمد را به دنیا آورد. نقل شده است که آمنه در دوران بارداری خواب دید نوری از آسمان به وی می‌تابد و به او گفته شد که فرزندش پیامبر امت خواهد شد. او به هنگام تولد فرزندش، شگفتی‌های زیادی دید.[۳] مسلمانان بر این باورند که اجداد محمد، هم از سوی پدر و هم از سوی مادر، همگی خداپرست و پاک بوده‌اند و هیچگاه به آلودگی شرک و بت‌پرستی آغشته نگشته‌اند و هم بر این باورند که آمنه نیز زنی موحد و پاک بود. دوران زندگی مشترک آمنه و عبدالله بسیار اندک بود، چرا که عبدالله قبل از به دنیا آمدن محمد، درگذشت.

قبر آمنه بنت وهب

درگذشت[ویرایش]

آمنه در سال ۵۷۷ (میلادی) در طی سفرش به یثرب احتمالاً بر اثر بیماری از دنیا رفت. آمنه که پیوسته می‌خواست آرامگاه شوهر جوانش را در یثرب زیارت کند، با بازگشت فرزندش محمد، به همراه او و امّ ایمن راهی یثرب شد و پس از دیدار با خویشان و زیارت قبر عبدالله به هنگام بازگشت به مکه در ابواء درگذشت.

در رسانه[ویرایش]

مینا ساداتی در فیلم محمد رسول‌الله (۱۳۹۳) به کارگردانی مجید مجیدی شخصیت آمنه را به تصویر کشیده است.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Al-A'zami, Muhammad Mustafa (2003). The History of The Qur'anic Text: From Revelation to Compilation: A Comparative Study with the Old and New Testaments. UK Islamic Academy. pp. 22–24. ISBN 978-1-872531-65-6.
  2. بعلبکی، منیر (۱۹۹۲). «آمنه بنت وهب». فرهنگ‌زندگی‌نامهٔ المورد (به عربی). بیروت: دارالعلم للملایین. ص. ۱۲. شابک ۹۹۵۳۹۰۱۱۶۳.
  3. لینگز، مارتین. محمد (ص) بر پایه کهنترین منابع. ترجمهٔ سعید تهرانی‌نسب. شابک ۹۷۸۹۶۴۲۴۴۰۳۱۳.
  4. «مینا ساداتی برای نزدیک شدن به نقش «آمنه» چه کار کرد؟ / از رفتن به شیرخوارگاه تا دیدن فیلم‌های مذهبی». اعتماد. ۱۰ آذر ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۲۷ مارس ۲۰۲۴ – به واسطهٔ خبرآنلاین.