آلفرد اوهل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آلفرد اوهل
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۵ ژوئن ۱۹۰۹
وین
درگذشته۸ ژوئن ۱۹۹۲ (۸۳ سال)
ژانرموسیقی مدرن
موسیقی کلاسیک
موسیقی فیلم
سازهای اصلی
ویلن
دانشگاهآکادمی موسیقی وین
استاد(ها)فرانتس اشمیت
شاگرد(ان)آلفرد پرینز
احمد پژمان

آلفرد اوهل (به آلمانی: Alfred Uhl) (زادهٔ ۵ ژوئن ۱۹۰۹ – درگذشتهٔ ۸ ژوئن ۱۹۹۲) آهنگساز، نوازندهٔ ویلن، معلم موسیقی و رهبر ارکستر اهل اتریش بود.

زندگی هنری[ویرایش]

آلفرد اوهل، ۵ ژوئیه ۱۹۰۹ در وین متولد شد. او تحصیلات موسیقی خود را نزد فرانتس اشمیت، در آکادمی موسیقی وین سپری کرد و در سال ۱۹۳۲ دیپلم آهنگسازی خود را با درجهٔ عالی دریافت نمود. پس از آن در سوئیس، به عنوان کاپل‌مایستر با جشنواره‌های موسیقی زوریخ همکاری کرد. وی در آنجا به ساخت موسیقی فیلم نیز مشغول شد. اوهل در سال ۱۹۳۸ به وین بازگشت و در سال ۱۹۴۰ به خدمت ارتش اتریش درآمد. او از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۲ فرماندهی یک اردوگاه زندان فرانسوی در نویمارک را بر عهده داشت. وی در سال ۱۹۴۵ به عضویت هیئت علمی آکادمی موسیقی وین درآمد و تا سال ۱۹۸۰ که بازنشسته شد، به تدریس تئوری موسیقی، ارکستراسیون و آهنگسازی مشغول شد.

یکی از شاگردان سرشناس او، «آلفرد پرینز»[الف] بود. آلفرد اوهل همچنین به‌عنوان رئیس «اتحادیه نویسندگان، آهنگسازان و محققان موسیقی اتریش»[ب] (۱۹۷۰) و «اتحادیه کونستلر»[پ] (۱۹۷۶) خدمت کرد.

او در شیوهٔ آهنگسازی، عناصری را از نوکلاسیسم، موسیقی آتونال و سریالیسم با تونالِ سنتی و کنترپوان ترکیب می‌کرد. وی در سَبکِ پُر جنب و جوش موسیقی خود، پیچیدگی فنی و جذابیت موسیقی را با شوخ‌طبعی، ابداعات ریتمیک، بسط و گسترش تم و زبان هارمونیک پیشرفته، می‌آمیخت.

آثار[ویرایش]

مقبرهٔ آلفرد اوهل - گرینزینگر

آلفرد اوهل، هشت موسیقی فیلم، یک اُپرا، چندین اثر کرال و چندین قطعه موسیقی سمفونیک و مجلسی نوشت. او آثار زیادی، از جمله مطالب آموزشی و آثاری که هنوز هم در رپرتوارها رایج است، برای کلارینت نوشت. مشهورترین قطعات آموزشی وی، در دو جلد همراه با ۴۸ تمرین، منتشر شده‌است. دیورتیمنتوی او برای سه کلارینت و کلارینت باس، یکی از پُراجراترین آثار برای این ساز است. این اثر که در سال ۱۹۴۲ برای نوازندگانِ کلارینتِ ارکستر فیلارمونیک وین نوشته شده‌است، اثری پیچیده در سه موومان است که ساختار آن شبیه به یک کنسرتوی معمولی است. از دیگر شاگردان او می‌توان به موسیقی‌دانانِ ایرانی نظیر: احمد پژمان[۱] اشاره نمود.

افتخارات و جوایز[ویرایش]

  • جایزهٔ دولتی موسیقی (۱۹۵۳)
  • جایزهٔ بزرگ دولتی اتریش برای موسیقی همراه با «تئودور برگر»[ت] (۱۹۵۹)
  • جایزهٔ موسیقی شهر وین (۱۹۶۱)
  • مدال افتخاری طلای پایتخت وین (۱۹۶۹)
  • ریاست انجمن نویسندگان، آهنگسازان و ناشران (۱۹۷۰–۱۹۷۵)
  • صلیب افتخار درجهٔ یک علم و هنر اتریش (۱۹۸۰)

یادداشت[ویرایش]

  1. Alfred Prinz
  2. Komponisten und Musikverleger
  3. Künstler-Union
  4. Theodor Berger

پانویس[ویرایش]

  1. «احمد پژمان». آرته باکس. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۰۷.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]