آسیب دی‌ان‌ای

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شکست در کروموزوم

روزانه حدود هزار تا یک میلیون آسیب به مولکول‌های زیستی وارد می‌شود. در حالی که فقط ۰٫۰۰۰۱۶۵٪ از آن در ژنوم یافت می‌شود. ژنوم انسان دارای حدود ۳ میلیارد جفت‌باز است و چنین مقدار کم آسیب به دلیل وجود سیستم ترمیم قوی در یاخته‌است.

آسیب‌های دی‌ان‌ای می‌تواند روی ساختمان‌بندی و صورت‌بندی دی‌ان‌ای مؤثر باشند. این امر به دنبال جفت نشدن درست بازهای آلی یا ایجاد خمیدگی‌های نادرست و در نتیجه صورت‌بندی نامناسب است. پروتئین‌ها، آران‌ای‌ها و دی‌ان‌ای‌ها همگی دارای ساختمان چهارم هستند که در بسته‌بندی و عملکرد آن‌ها نقش به‌سزایی را ایفا می‌کند. برای نمونه چنانچه دی‌ان‌ای دچار آسیب شود؛ پروتئین‌های هیستونی قادر به بسته‌بندی درست آن نخواهند بود.

منبع آسیب[ویرایش]

دو راه مجزا برای ایجاد آسیب در دی‌ان‌ای وجود دارد.

  1. درون‌زاد: مانند واکنش‌پذیری اکسیژن به شکل‌های مختلف با ترکیبات تولیدی طبیعی بدن که می‌توان از این دسته به اکسیژنه شدن به همراه از دست دادن آمین اشاره کرد. همچنین می‌توان به خطاهای موجود در همانندسازی دی‌ان‌ای نیز اشاره کرد.
  2. برون‌زاد:

اگر این آسیب‌ها به وسیلهٔ سیستم ترمیم به حالت طبیعی بازگردند به آن برگشت جهشی می‌گویند.

انواع آسیب دی‌ان‌ای[ویرایش]

۵ نوع اصلی آسیب‌های دی‌ان‌ای برای عوامل درون‌زاد شناسایی شده‌است:

آسیب‌های دی‌ان‌ای که در خانوادهٔ برون‌زاد قرار دارند بسیار زیادندـ تعدادی از آن‌ها عبارت‌اند از:

آسیب‌های میتوکندریایی[ویرایش]

در انسان وسایر یوکاریوت‌ها علاوه بر ژنوم موجود در هسته، ژنوم میتوکندریایی نیز درون میتوکندری وجود دارد. این ژن‌ها به صورت آزاد در درون آن هستند و هیچ پروتئینی مثل هیستون آن‌ها را نمی‌پوشاند. پس میزان آسیب‌پذیری بالاتری نسبت به ژنوم اصلی دارند. از طرفی واکنش‌های بسیار مهمی توسط پروتئین‌های حاصل از ژنوم آن صورت می‌گیرد از جمله واکنش‌های اکسیداسیون و واکنش‌های تولیدکنندهٔ آدنوزین تری‌فسفات که انرژی یاخته را تأمین می‌کنند. منتها تعداد زیادی رونوشت از ژنوم آن در داخل هر یاخته وجود دارد و اگر یکی از آن‌ها دچار آسیب شود رونوشت‌های دیگر، کار آن را انجام می‌دهند. از جمله آنزیم‌های درون آن دیسموتاز است که هم درون میتوکندری و هم درون سیتوپلاسم یاخته عمل می‌کند.

آسیب و جهش[ویرایش]

جهش و آسیب‌های دی‌ان‌ای با یکدیگر متفاوت هستند. آسیب به اشکالی در دی‌ان‌ای گفته می‌شود که می‌تواند توسط سیستم ترمیم به حالت اولیه بازگردد. شکست‌های دورشته‌ای و دورشته‌ای از انواع آن‌ها هستند.[نیازمند شفاف‌سازی]

جهش به تغییر ژنی گفته می‌شود که سیستم ترمیم قادر به شناسایی و ترمیم آن نخواهد بود؛ پس به راحتی به نسل بعد راه می‌یابد. جهش‌های بزرگ و آسیب‌هایی که ترمیم نشده‌اند می‌توانند سبب جلوگیری از تقسیم سلول شده یا سرعت آن را کاهش دهند. به عبارتی می‌تواند از همانندسازی در مرحلهٔ سنتز (S) طی تقسیم سلولی جلوگیری شود.

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • ویکی‌پدیا انگلیسی