فاکتور ۷ نوترکیب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از آریوسون)
فاکتور ۷اِی نوترکیب
INN: Eptacog alfa
داده‌های بالینی
نام‌های تجاریNovoSeven, AryoSeven, Sevenfact, others
نام‌های دیگرrFVIIa, Coagulation factor VIIa (recombinant), Coagulation factor VIIa (recombinant)-jncw
AHFS/Drugs.commonograph
داده‌ها
رده‌بندی داروهای
بارداری
روش مصرف داروتزریق وریدی
کد ATC
وضعیت قانونی
وضعیت قانونی
شناسه‌ها
شمارهٔ سی‌ای‌اس
دراگ‌بنک
کم‌اسپایدر
  • none
UNII
KEGG

فاکتور هفت اِی نوترکیب (به انگلیسی: rFVIIa) (Recombinant factor VIIa) که با نام‌های تجاری مختلفی از جمله نووسِوِن (NovoSeven) و آریوسِوِن (AryoSeven) عرضه می‌شود، نوعی از فاکتور هفت انعقادی فعال شده‌است که به روش دی‌ان‌ای نوترکیب تولید می‌شود.

توصیف[ویرایش]

این دارو، یک درشت‌مولکول پروتئینی (گلیکوپروتئینی) است که با تکنولوژی دی‌ان‌ای نوترکیب و با استفاده از سلول‌های کلیه نوزاد همستر (بی اچ کی) تولید می‌گردد. این داروی نوترکیب از نظر ساختار مولکولی و فعالیت بیولوژیکی مشابه فاکتور هفت انعقادی فعال استخراج شده از پلاسمای انسانی می‌باشد.

مکانیسم اثر[ویرایش]

این دارو باعث فعال شدن مسیرخارجی آبشار انعقادی در جریان خون می‌گردد. در بیماران مبتلا به هموفیلی مادرزادی آ و ب که مبتلا به کمبود فاکتورهای انعقادی هشت و نه می‌باشند به‌طور معمول درهنگام بروز اپیزود خونریزی یا جهت پیشگیری از خونریزی حین عمل جراحی، فاکتورهای انعقادی هشت و نه تزریق می‌گردد. تعدادی از این بیماران در طول زمان و در اثر دریافت مکرر این فاکتورها شروع به ساختن آنتی‌بادی‌های مهارکننده یا خنثی‌کننده نسبت به آن‌ها می‌کنند. این مهارکننده‌ها به تدریج به سطحی می‌رسند که تمام فاکتور انعقادی هشت و فاکتور ۹ تزریق شده به بیمار را خنثی کرده و مانع از تأثیر انعقادی آن‌ها می‌گردند. در این حالت مصرف فاکتور هفت انعقادی فعال شده در دوزهای نسبتاً بالا(۹۰–۱۲۰ میکروگرم/کیلوگرم) در این بیماران با دورزدن (بای‌پس کردن) فاکتورهای انعقادی هشت و نه در مسیر آبشار انعقادی باعث فعال شدن فرایند انعقاد خون و در نهایت، قطع خونریزی فعال در این بیماران می‌گردد.

اندیکاسیون دارو[ویرایش]

  • بیماران هموفیلی مادرزادی دارای آنتی‌بادی خنثی‌کننده
  • بیماران مبتلا به هموفیلی اکتسابی
  • بیماران دچار کمبود مادرزادی فاکتور هفت
  • بیماران مبتلا به ترمبوآستنی گلانزمن
  • مصرف به صورت آف لیبل برای بیمارانی که دچار خونریزی‌های حاد ناشی از تروما شده‌اند

فرم دارویی[ویرایش]

این دارو به صورت پودر لئوفیلیزه در ویال mg 1.2 می‌باشد.

نحوه تزریق[ویرایش]

آریوسون به صورت تزریق داخل وریدی مصرف می‌گردد.

دوز مصرفی[ویرایش]

دوزاژ توصیه شده فاکتور هفت نوترکیب، جهت قطع دفعات فعال خونریزی در بیماران هموفیلی مادرزادی دارای مهارکننده ضد فاکتورهای هشت و نه به میزان ۹۰ میکروگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بیمار در تزریق اول و ۱۲۰ میکروگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بیمار در تزریق دوم و سوم بوده و فواصل بین این تزریق‌ها باید ۲ ساعت باشد.

منابع[ویرایش]

  1. "NovoSeven 1 mg (50KIU) powder and solvent for solution for injection - Summary of Product Characteristics (SmPC)". (emc). 21 November 2019. Retrieved 1 April 2020.

جستارهای وابسته[ویرایش]