آریوبرزن دوم (آتورپاتکان)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آریوبرزن دوم
فهرست شاهان ارمنستان
سلطنتارمنستان بزرگ: 2 میلادی – 4 میلادی
پیشینتیگران چهارم
جانشینArtavasdes IV
درگذشته4 میلادی
پدرArtavasdes I

آریوبرزن دوم (به پارسی باستان: 𐎠𐎼𐎡𐎹𐎠𐎲𐎼𐏀𐎠𐎴؛ نویسه‌گردانی: *Aryābr̥zans؛ زبان یونانی باستان: Ἀριοβαρζάνης؛ نویسه‌گردانی: Ariobarzánēs) پادشاه ماد آتورپاتکان، و هم دوره با حکومت فرهاد چهارم اشکانی بوده‌است.[۱] وی از سال ۲۰ پ.م. تا ۲۰ میلادی در آتورپاتکان حکومت می‌نموده‌است. مارک آنتونی قیصر روم، خواهر آریوبرزن، یوتاب را به ازدواج پسر خود الکساندر هلیوس درآورد که از ملکه معروف کلئوپاترا به دنیا آمده بود.

پادشاهی[ویرایش]

پس از مرگ تیگران چهارم که آخرین پادشاه دودمان آرتاشسی بود اوگوست یکی از پسرخوانده‌های خود به نام کایوس سزار را با لشگری به ارمنستان فرستاد تا آریوبرزن را که در آن هنگام پادشاه ماد آتورپاتکان هم بود وادارد به این اینکه تخت سلطنت را به او واگذارد. تاسیت مورخ رومی نقل می‌کند که ارمنیان ار را به سبب زیبایی حیرت‌انگیز و شجاعت فوق‌العاده اش به طیب خاطر پذیرفتند.

لیکن استقرار او بر تخت سلطنت ارمنستان بدون زحمت صورت نگرفت. او چون از طرف رومیان نامزد سلطنت شده بود ناچار شد با شورش بزرگی که عوامل ارمنی مخالف نفوذ روم بر پا کرده بودند مبارزه کند، و در جریان همین مبارزه‌ها بود که کایوس سزار زخمی مهلک برداشت و چند ماه بعد بر اثر همان زخم درگذشت.

آریوبرزن اول از سال ۲ تا ۱۱ میلادی سلطنت کرد و پس از او پسرش آریوبرزن دوم (که با نام آرتاوازد پنجم نیز معروف است) به جایش نشست

منابع[ویرایش]

  1. تاریخ ایران نوشتهٔ پیرنیا جلد سوم قسمت اشکانیان
  • پاسدرماجیان، هراند (۱۳۷۷). تاریخ ارمنستان. تهران: انتشارات زرین. ص. ۹۰-۸۹. شابک ۹۶۴-۴۰۷-۰۱۳-۵. پارامتر |تاریخ بازیابی= نیاز به وارد کردن |پیوند= دارد (کمک)
  • Armenian Soviet Encyclopedia. Vol. 2. Yerevan. p. 61.
  • Այվազյան, Հ. Մ. (2005). Ով ով է. հայեր (կենսագրական հանրագիտարան: Երկու հատորով). Vol. առաջին. Երևան: Հայկական հանրագիտարան հրատ.
  • Խուդավերդյան, Կոստանդին (1990). Հայկական համառոտ հանրագիտարան (به ارمنی). Vol. 1. Երևան: Հայկական Հանրագիտարան հրատարակչություն ՊՈԱԿ.