آرکائیم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آرکائیم
Аркаим (به روسی)
Aerial view of the main citadel
Arkaim site in Russia
Arkaim site in Russia
موقعیت در European Russia
Arkaim site in Russia
Arkaim site in Russia
آرکائیم (روسیه)
موقعیتBredinsky District, Chelyabinsk Oblast, Russia
منطقهKazakh Steppe
نوعSettlement
محدوده۲ هکتار (۴٫۹ جریب فرنگی)
تاریخ
دوره‌هاعصر برنز
فرهنگ‌هاسینتاشتا
اطلاعات بیشتر
باستان‌شناسانGennady Zdanovich
مالکیتPublic
دسترسی عمومیYes

الگو:Indo-European

آرکائیم(به روسی: Аркаим) نام مکانی باستانی در جنوب کوه‌های اورال در استان چلیابینسک روسیه است. آرکائیم سکونت‌گاهی مربوط به فرهنگ سینتاشتا بوده‌است.

آرکایم را اوایل هند و ایرانی ها نسبت می دهند که از فرهنگ Sintashta است ، به باور دانشمندان این نشان دهنده ی هندوایرانی های قبل از تقسیم است که به گروه های مختلف و مهاجرت به آسیای مرکزی و از آنجا به ایران و هند و دیگر نقاط اوراسیا.


مکان باستانی آرکائیم در ۱۹۸۷ کشف‌شد. این سکونت‌گاه در نزدیکی سینتاشتا جای‌دارد و شواهد موجود نشان می‌دهد که سوزانده و رها شده‌است. مساحت این سکونت‌گاه ۲۰هزار متر مربع است و با دو دیوار دایره‌ای از آن پاسداری می‌شده‌است. همچنین خندقی با ژرفای ۲ متر گرد آن را فرامی‌گرفته‌است. ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تن می‌توانسته‌اند آرکائیم بزیند. گرداگرد این سکونت‌گاه کشتزارهایی با سامانهٔ آبیاری یافت شده‌است. بازمانده‌های بذر ارزن و جو هم در این کشتزارها یافت شده‌است.

سایت باستان‌شناسی آرکائیم جذابیت‌های رسانه‌ای چندی در روسیه یافته است و گروه‌های پیرو علوم خفیه و هواداران شبه علم نیز بدان توجه نشان‌می‌دهند.

نویسنده مقاله : مهدیار صابونی

منابع[ویرایش]

Wikipedia contributors, "Arkaim," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Arkaim&oldid=467784006 (accessed February 28, 2012).