آرونا لاما

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آرونا لاما
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۹ سپتامبر ۱۹۴۵
دارجلینگ
درگذشته۴ فوریهٔ ۱۹۹۸ (۵۲ سال)
کاتماندو
پیشه(ها)خوانندگی
سال‌های فعالیت۱۹۵۲–۱۹۹۸

آرونا لاما (نپالی: अरुणा लामा؛ ۹ سپتامبر ۱۹۴۵ – ۴ فوریهٔ ۱۹۹۸) موسیقی‌دان و یکی از خوانندگان معروف موسیقی اهل نپال بود که که به عنوان «بلبل» شناخته شده‌است. وی بین سال‌های ۱۹۵۲ تا ۱۹۹۸ میلادی فعالیت می‌کرد و صدها آهنگ نپالی، از جمله تعدادی آهنگ برای فیلم‌های نپالی را خواند، وی یک نشانه ماندگار را به عنوان یکی از بهترین خوانندگان در موسیقی نپالی باقی گذاشت.

زندگی‌نامه[ویرایش]

آرونا لاما در ۹ سپتامبر ۱۹۴۵ در Ghoom Pahar، دارجلینگ، راج بریتانیا زاده شد.[۱] او از عموی خود الهام گرفت تا از سن ۷ سالگی آواز بخواند. او در رقابت‌های موسیقی در سال ۱۹۵۶ در سن ۱۱ سالگی برنده شد و سپس هیچ وقت به عقب نگاه نکرد. او پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه مدرک کارشناسی‌ارشد خود را از (کالج دولتی دارجلینگ) دریافت کرد. در سال ۱۹۶۳، آرونا لاما با Saran Pradhan، یکی دیگر از نوازندگان نپالی ازدواج کرد. در سال ۱۹۷۴ شوهر او مرد و پس از آن او سخت تلاش کرد تا دو فرزندش را بزرگ کند لذا به عنوان دستیار معلم در یک مدرسه کار می‌کرد و در نهایت در اداره رفاه اجتماعی دارجلینگ کار پیدا کرد و تا ۱۹۹۸ کار می‌کرد. آرونا تا آخر عمرش آواز می‌خواند.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. "Aruna Lama - Nightingale of Nepali Music". Darjeeling Times. Archived from the original on 12 March 2012. Retrieved 16 March 2012.
  2. "Biography of Aruna Lama". ArtistNepal.com. Archived from the original on 7 January 2012. Retrieved 16 March 2012.