آرمین بی. کرمرز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آرمین بی. کرمرز
زادهٔ۷ ژوئن ۱۹۴۶ ‏(۷۷ سال)
آیزناخ، آلمان
محل زندگیآلمان
ملیتآلمانی
محل تحصیلمؤسسه فناوری کارلسروهه
وبگاه
پیشینه علمی
دانشجویان دکتریولفرام بوگارد
Dieter Fox
Sebastian Thrun

آرمین برند کرمرز (زاده ۷ ژوئن ۱۹۴۶)، یک ریاضی‌دان و دانشمند علوم کامپیوتر از آلمان است. او در دانشگاه بن آلمان، استاد مؤسسه علوم کامپیوتر است. کرمز بیشتر به دلیل تلاش‌هایش در چندین زمینه ریاضیات گسسته از جمله زبان‌های صوری و نظریه اتوماتا شناخته شده‌است. وی در سال‌های اخیر، به دلیل فعالیت در زمینه هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و رباتیک و همچنین در ژئوانفورماتیک و پایگاه داده‌های استنتاجی معروف شده‌است.

زندگی و کار[ویرایش]

آرمین بی کرمرز در در رشته ریاضیات و فیزیک در دانشگاه کارلسروهه آلمان درس خواند. پس از فارغ‌التحصیلی (۱۹۷۱) و اخذ مدرک دکترا (۱۹۷۲)، هر دو در ریاضیات به در سطح ممتاز، وی مدرک تحصیلی آکادمیک خود را در علوم کامپیوتر (۱۹۷۴) مجدداً از دانشگاه کارلسروهه دریافت کرد.[۱] کرمز در سال ۱۹۷۳ و در پی دعوت سیمور گینزبورگ، به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC)، لس آنجلس رفت و تا سال ۱۹۷۶ به عنوان استادیار در مهندسی برق و علوم کامپیوتر در آن‌جا خدمت کرد. وی همراه با گینزبورگ، برای خانواده‌های گرامری، فرمالیسم جدیدی را پایه‌گذاری کرد.[۲][۳]

آرمین بی کرمرز در سال ۱۹۷۶ به آلمان بازگشت و در دانشگاه دورتموند، به عنوان استاد تمام علوم کامپیوتر منصوب شد. تا سال ۱۹۹۰ وی در آنجا فعالیت کرد و کرسی سیستم‌های معلوماتی را بر عهده داشت.[۴] کرمز به‌طور هم‌زمان به عنوان استاد پژوهشی مدعو در USC به فعالیت خود ادامه داد و مفهوم فضاهای داده‌ای را که یک مدل محاسباتی جامع است، به کمک توماس ان. هبارد چه از لحاظ عملی و نظری توسعه داد.[۵]

آرمین بی کرمرز به عنوان رئیس بخش علوم کامپیوتر در دانشگاه دورتموند خدمت کرد و از ابتدای سال ۱۹۸۵ به‌عنوان معاون تحقیقات و هیئت علمی جوانان در همان‌جا منصوب شد. وی در این سمت، رابط توسعه مرکز فناوری دورتموند بود.[۶] کرمز پایه‌گذار و مدیر مرکز سیستم‌های کارشناسی دورتموند (ZEDO) و شرکت تحقیقاتی دولتی NRW در زمینه هوش مصنوعی (KI-NRW) بود.[۷] همچنین وی از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۶ عضو هیئت نظارت مرکز تحقیقات ملی آلمان برای ریاضیات و پردازش داده‌ها (GMD) بود.

آرمین بی کرمرز از سال ۱۹۹۰، استاد و مدیر علوم کامپیوتر و سرپرست گروه تحقیقاتی هوش مصنوعی در دانشگاه بُن بوده‌است. وی به هوش مصنوعی و رباتیک (با همکاری چند تن از شاگردان‌اش نظیر ولفرام بورگارد، دیتر فاکس، سباستین ترون) و توسعه مهندسی نرم‌افزار به‌ویژه در زمینه مهندسی عمران و سیستم‌های معلوماتی به‌ویژه در زمینه علوم زمین، کمک کرد.[۸] در سال ۲۰۱۶، مقاله «روبات تعاملی رهنمای تور موزه»[۹] برنده جایزه AAAI Classic Paper شد.[۱۰] در سال ۲۰۰۱، آرمین بی کرمز به همراه ماتیاس جارک، «مرکز بین‌المللی بن-آخن برای فن‌آوری اطلاعات (B-IT)» را تأسیس نمود و تا زمان بازنشستگی کرمز از تدریس در سال ۲۰۱۴، وی مدیریت این مرکز را در سمت «مدیر علمی از طرف دانشگاه بن» بر عهده داشت.[۱۱]

از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ کرمرز رئیس دانشگاه ریاضیات و علوم طبیعی بود و از آوریل ۲۰۰۹ تا ژوئیه ۲۰۱۴، به عنوان معاون پلانینگ و امور مالی دانشگاه خدمت کرد.

منابع[ویرایش]

  1. "Vita - Prof. Dr. Armin B. Cremers". Archived from the original on 18 May 2015. Retrieved 5 May 2015.
  2. Cremers, Armin B.; Ginsburg, Seymour (1974), Jacques Loeckx (ed.), "Context-Free Grammar Forms", Automata, Languages and Programming, 2nd Colloquium, University of Saarbrücken, July 29 - August 2, 1974, Proceedings, Lecture Notes in Computer Science, Springer, 14, ISBN 3-540-06841-4
  3. Armin B. Cremers در دی‌بی‌ال‌پی
  4. "Vita - Prof. Dr. Armin B. Cremers". Archived from the original on 18 May 2015. Retrieved 5 May 2015.
  5. Cremers, Armin B.; Hibbard, Thomas N. (September 1978). "Formal Modeling of Virtual Machines". IEEE Transactions on Software Engineering. SE-4 (5): 426–436. doi:10.1109/TSE.1978.233862. S2CID 17894202.
  6. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ مه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۵ دسامبر ۲۰۲۱.
  7. "Neue Wege der Verbundforschung in Künstlicher Intelligenz - Prof. Cremers Sprecher der Arbeitsgemeinschaft deutscher KI-Institute" (PDF). Bonner Universitätsnachrichten, Jg. 24, Nr. 184, November 1991.
  8. انتشارات نمایه‌شدهٔ آرمین بی. کرمرز توسط گوگل اسکالر ویرایش در ویکی‌داده
  9. Burgard, Wolfram; Cremers, Armin B.; Fox, Dieter; Hähnel, Dirk; Lakemeyer, Gerhard; Schulz, Dirk; Steiner, Walter; Thrun, Sebastian (1998). "The interactive museum tour-guide robot". Proceeding AAAI '98/IAAI '98 Proceedings of the Fifteenth National/Tenth Conference on Artificial Intelligence/Innovative Applications of Artificial Intelligence. AAAI '98/IAAI '98: 11–18. ISBN 978-0-262-51098-1. Retrieved 21 March 2016.
  10. "AAAI Classic Paper Award".
  11. «Welcome - b-it-center». www.b-it-center.de. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۲۹.

پیوند به بیرون[ویرایش]