آرلیو پچی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آرلیو پچی
زادهٔ۴ ژوئیهٔ ۱۹۰۸
تورین
درگذشت۱۳ مارس ۱۹۸۴
رم
ملیتایتالیا

آرلیو پچی (انگلیسی: Aurelio Peccei; ۴ ژوئیهٔ ۱۹۰۸ – ۱۳ مارس ۱۹۸۴) یک دانشمند، صنعت‌مدار و اقتصاددان اهل ایتالیا بود. وی به همراه الکساندر کینگ باشگاه رم را بنیان‌گذاری کرد و نخستین رئیس آن بود.

زندگی[ویرایش]

آرلیو پچی در ۴ ژوئیه ۱۹۰۸ در تورین، پایتخت منطقه پیمونت ایتالیا متولد شد. او جوانی خود را در آنجا گذراند و در سال ۱۹۳۰ از دانشگاه تورین فارغ‌التحصیل شد. سپس او به دانشگاه پاریس (دانشگاه سوربن) رفت و با بورسیه اهدا شده یک سفر آزاد به اتحاد جماهیر شوروی سفر کرد.

در طی جنگ جهانی دوم آرلیو پچی در جنبش ضدفاشیستی و در مقاومت حضور یافت. او در طول جنگ در سال ۱۹۴۴ به فعالیت‌های زیرزمینی روی آورد. در جریان همین فعالیت‌ها دستگیر و زندانی شد. او در زندان شکنجه شد و مدتی بعد فرار کرد.

تاسیس باشگاه رم[ویرایش]

باشگاه رم در آوریل ۱۹۶۸ توسط آرلیو پچی و الکساندر کینگ تأسیس شد. الکساندر کینگ یک دانشمند اسکاتلندی بود. باشگاه رم سازمانی است که در سال ۱۹۷۲ با توجه به گزارش «محدودیت‌های رشد»، توجه عمومی را جلب کرد.

کتاب‌ها[ویرایش]

آرلیو پچی کتاب‌های مختلفی نوشته‌است. شامل:

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

  • Aurelio Peccei Website
  • Club of Rome
  • ""The Legacy of Aurelio Peccei Twenty Years after his Passing and the Continuing Relevance of his Anticipatory Vision"" (PDF). Archived from the original (PDF) on 2008-05-17. (60.5 KiB)
  • Memoirs of a Boffin - Chapter 13: The Club of Rome
  • Quotes from The Human Quality