آرامگاه شیخ احمد شیخ راشد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آرامگاه شیخ احمد شیخ راشد مدنی
نامآرامگاه شیخ احمد شیخ راشد مدنی
کشورایران
استانهرمزگان
شهرستانشهرستان بستک
بخشبخش مرکزی
اطلاعات اثر
کاربریآرامگاه
دیرینگیدوره پهلوی
دورهٔ ساخت اثردوره پهلوی
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۶۱۰۹
تاریخ ثبت ملی۸ مرداد ۱۳۸۱
آرامگاه شیخ احمد شیخ راشد مدنی بر ایران واقع شده‌است
آرامگاه شیخ احمد شیخ راشد مدنی
روی نقشه ایران
۲۷°۱۱′۴۳″شمالی ۵۴°۲۱′۴۲″شرقی / ۲۷٫۱۹۵۲۶۷۱°شمالی ۵۴٫۳۶۱۷۰۸۴°شرقی / 27.1952671; 54.3617084

آرامگاه شیخ احمد شیخ راشد واقع در شهر بستک در بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان، یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این مکان مربوط به دوره پهلوی است و در بستک، بلوار نیروی هوایی واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۱۰۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۱][۲]

بنای آرامگاه در محدودهٔ آرامستان شهر بستک و در مجاورت چند آب‌انبار (برکه)، بزرگ قرار گرفته‌است. به گفتهٔ افراد محلی بنای آرامگاه در سال ۱۲۶۳ هجری قمری توسط مصطفی خان «فایز بستکی» حاکم قبلی بستک ساخته شده‌است. سنگ نبشته ای در محراب این آرامگاه موجود است که تاریخ سال ۱۲۶۳ هجری قمری را تأیید می‌کند. پلان وبنای کلی بنا یادآور آتشگاه‌های دورهٔ ساسانی است و گنبد مخروطی شکل بنا وگلدستهٔ عمودی در رأس آن را می‌توان با گنبد معبد هندوها در بندرعباس مقایسه کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  2. «آثار ثبت شده». اداره‌کل میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی استان هرمزگان. ۲۰ دی ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۱.
  • بالود، محمد. (فرهنگ عامه در منطقه بستک) ناشر همسایه، چاپ زیتون، انتشار سال ۱۳۸۴ خورشیدی.
  • الکوخردی، محمد، بن یوسف، (کُوخِرد حَاضِرَة اِسلامِیةَ عَلی ضِفافِ نَهر مِهران Kookherd, an Islamic District on the bank of Mehran River) الطبعة الثالثة، دبی: سنة ۱۹۹۷ للمیلاد.
  • محمدیان، کوخردی، محمد. «شهرستان بستک وبخش کوخرد» ج۱. چاپ أول، دبی: سال انتشار ۲۰۰۵ میلادی. (فارسی)
  • محمدیان، کوخردی، محمد، «به یاد کوخرد»، ج۱. چاپ أول، دبی: سال انتشار ۲۰۰۳ میلادی.
  • «آثار ثبت شده». اداره‌کل میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی استان هرمزگان. ۲۰ دی ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۱.