آرائیک هاروتیونیان (زاده ۱۹۷۳ (میلادی))

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آرائیک هاروتیونیان
هاروتیونیان در ۲۰۲۰
چهارمین رئیس‌جمهور آرتساخ
دوره مسئولیت
۲۱ مه ۲۰۲۰ – ۱ سپتامبر ۲۰۲۳
نخست‌وزیرGrigory Martirosyan
Artak Beglaryan
روبن واردانیان
Gurgen Nersisyan
Samvel Shahramanyan
پس ازباکو ساهاکیان
پیش ازDavit Ishkhanyan (موقت)
ساموئل شهرامانیان
وزیر دولت آرتساخ
دوره مسئولیت
۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ – ۶ ژوئن ۲۰۱۸
رئیس‌جمهورباکو ساهاکیان
پس ازتشکیل پست
پیش ازGrigory Martirosyan
ششمین نخست‌وزیر جمهوری آرتساخ
دوره مسئولیت
۱۴ سپتامبر ۲۰۰۷ – ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷
رئیس‌جمهورباکو ساهاکیان
پس ازآنوشاوان دانیلیان
پیش ازانحلال پست
اطلاعات شخصی
زاده۱۴ دسامبر ۱۹۷۳ ‏(۵۰ سال)
استپاناکرت، جمهوری آرتساخ
حزب سیاسیFree Motherland
فرزندان۳ دختر
محل تحصیلدانشگاه دولتی اقتصاد ارمنستان
دانشگاه آرتساخ
پیشهاقتصاددان
خدمات نظامی
خدمت/شاخهارتش تدافعی جمهوری آرتساخ
سال‌های خدمت۱۹۹۲–۱۹۹۴
جنگ‌ها/عملیات‌جنگ اول قره‌باغ

آرائیک هاروتیونیان (ارمنی: Արայիկ Հարությունյան؛ زادهٔ ۱۴ دسامبر ۱۹۷۳) سیاستمداری ارمنی است که از ۲۱ مه ۲۰۲۰ تا ۱ سپتامبر ۲۰۲۳، رئیس‌جمهور آرتساخ و از ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۷ تا ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷، وزیر دولت آرتساخ بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

وی در سال ۱۹۷۳ در استپاناکرت متولد شده‌است. در سال ۱۹۹۰ در انستیتوی اقتصاد مردمی ایروان قبول شده و سپس به دانشکده اقتصادی دانشگاه دولتی جمهوری قره‌باغ کوهستانی منتقل شده و در سال ۱۹۹۵ فارغ‌التحصیل شده‌است.

در سال ۱۹۹۲ در صفوف نیروهای تدافعی قره‌باغ قبول شد، در نبردهای دفاع از کشور شرکت کرده‌است. در سال ۱۹۹۶ در دوره دکترای رشته اقتصادی دانشگاه آرتساخ قبول شد و در سال ۱۹۹۸ بعنوان «اقتصاددان» فارغ‌التحصیل شد. در سال‌های ۱۹۹۷–۱۹۹۵ در وزارت اقتصاد و دارایی جمهوری قره‌باغ کوهستانی به عنوان دستیار وزیر کار کرده‌است. در سال‌های ۱۹۹۹–۱۹۹۷ بعنوان مدیر شعبه «آرم آگرو بانک» در آسکران و در سال‌های ۲۰۰۴–۱۹۹۹ بعنوان مدیر شعبه «آرم آگرو بانک» در استپاناکرت کار کرده‌است. رئیس شرکت سهامی خاص «قره‌باغ گولد» بود.

در انتخابات پارلمانی ۱۹ ژوئن سال ۲۰۰۵ طبق سیستم انفرادی به عنوان نماینده مجلس ملی قره‌باغ انتخاب شد. در ماه ژوئن سال ۲۰۰۵ بعنوان رئیس کمیسیون دائمی مجلس ملی قره‌باغ در امور مالی- بودجهای و مسائل مدیریت اقتصادی انتخاب شده‌است. در ماه اکتبر طبق درخواست از سمت رئیس کمیسیون دائمی مجلس ملی برکنار شد و رئیس فراکسیون پارلمانی «وطن» شد. در ماه ژانویه سال ۲۰۰۵ در اولین جلسه حزب «وطن آزاد» به عنوان رئیس مشترک و در ماه آوریل سال ۲۰۰۶ در اجلاس بعنوان رئیس حزب انتخاب شد. طبق نتایج انتخابات پارلمانی حزب «وطن آزاد» از میان ۳۳ کرسی در مجلس قره‌باغ ۱۲ کرسی را دریافت کرد. هاروتیونیان متأهل و دارای یک بچه است. مجلس ملی جمهوری قره‌باغ کوهستانی با انتصاب آرا «هاروتیونیان» در سمت نخست‌وزیر موافقت نمود. طی اجلاس فوق‌العاده مجلس نامزدی نخست‌وزیر به اتفاق آراء از سوی همه نمایندگان حمایت شد. طبق قانون اساسی جمهوری قره‌باغ کوهستانی برای دریافت موافقت مجلس اکثریت ساده آراء لازم می‌باشد.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Arayik Harutyunyan». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۴.
  • «Arayik_Harutyunyan». دریافت‌شده در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۴.[پیوند مرده]
  • «آرا هاروتیونیان نخست‌وزیر قره‌باغ شد».