آخرین بازمانده از ما

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آخرین بازمانده از ما
Artwork of Ella, a teenage girl with brown hair. She has a backpack, with a sniper rifle strapped to her side, and is standing behind Joel, a man in his 40s who has brown hair and beard, and a revolver in his left hand. They are standing in a flooded, overgrown city street, turning to face the camera. The text "THE LAST OF US" is positioned to the left.
توسعه‌دهنده(ها)ناتی داگ
ناشر(ها)سونی کامپیوتر انترتینمنت
کارگردان(ـان)
طراح(ـان)جیکوب مینکوف
برنامه‌نویس(ـان)
  • تراویس مکینتاش
  • جیسون گریگوری
هنرمند(ان)
  • اریک پانگیلینان
  • نیت ولز
نویسنده(ها)نیل دراکمن
آهنگساز(ان)گوستابو سانتائولایا
سریآخرین بازمانده از ما
سکو(ها)
تاریخ(های) انتشارپلی‌استیشن ۳
  • ج: ۱۴ ژوئن ۲۰۱۳
پلی‌استیشن ۴
پلی‌استیشن ۵
  • 2: WW سپتامبر ۲۰۲۲
ژانر(ها)اکشن-ماجراجویی، ترس و بقا
حالت(ها)تک‌نفره، چندنفره

آخرین بازمانده از ما[۱] (انگلیسی: The Last of Us) یک بازی ویدئویی اکشن-ماجراجویی است که توسط ناتی داگ توسعه یافته و به‌وسیلهٔ سونی کامپیوتر انترتینمنت در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. داستان بازی در سراسر ایالات متحده پس از پسارستاخیزی رخ می‌دهد و بازیکن باید جوئل، که وظیفه اسکورت دختر نوجوان، الی، را بر عهده دارد را کنترل کند. آخرین بازمانده از ما از دید سوم شخص بازی می‌شود. بازیکنان از اسلحه گرم و سلاح‌های بداهه استفاده می‌کنند و می‌توانند از مخفی‌کاری برای دفاع در برابر انسان‌های خصمانه و موجودات همنوع‌خوار آلوده به عفونت قارچی جهش یافته در ژن سرچماقی‌ها استفاده کنند.

این بازی به‌طور رسمی در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۱ در همایش جوایز بازی ویدئویی اسپایک معرفی شد. در نمایشگاه ای۳ ۲۰۱۲، آخرین بازمانده از ما توانست ۵ جایزه از جمله بهترین نمایش، بهترین بازی، بهترین بازی کنسولی، بهترین اکشن ماجراجویی و بهترین صدا را از آن خود کند.[۲] به عنوان یکی از بهترین بازی‌های ویدئویی نسل هفتم کنسول‌های بازی، آخرین بازمانده از ما توانست بیش از ۲۰۰ جایزه برترین بازی سال را دریافت کند و یکی از موفق‌ترین بازی‌های تاریخ در این زمینه محسوب می‌شود و بدین سبب یکی از برترین بازی‌های ویدئویی تمام دوران‌ها در نظر گرفته می‌شود. آخرین بازمانده از ما پس از اتومبیل‌دزدی بزرگ ۵، عنوان دومین بازی پرفروش سال ۲۰۱۳ را از آن خود کرد و تا اوت ۲۰۱۴ توانسته بیش از ۸ میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش برساند.

نسخهٔ جدید و بروز شده از لحاظ گرافیکی این بازی به نام آخرین بازمانده از ما بازسازی شده (به انگلیسی: The Last Of Us Remastered) نیز برای پلی‌استیشن ۴ در ژوئیه ۲۰۱۴ منتشر شده‌است. این نسخه همچنین دارای محتوای قابل دانلود شامل مرحله‌ای به نام رها شده[۳] می‌باشد که در ۱۴ فوریه ۲۰۱۴ عرضه گردید. دنبالهٔ این بازی با عنوان آخرین بازمانده از ما قسمت ۲ در دسامبر ۲۰۱۶ رونمایی شد و در تاریخ ۱۹ ژوئن ۲۰۲۰ به صورت انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن ۴ منتشر شد.[۴]

روند بازی[ویرایش]

آخرین بازمانده از ما یک بازی اکشن ماجراجویی و ترس و بقا با دوربین سوم شخص است. بازیکن کنترل شخصیت جوئل را به‌دست می‌گیرد، درحالی که دختری به نام الی همراه شماست و توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شود. روند بازی به صورت مرحله‌ای می‌باشد به این گونه که بازی از مرحله اول شروع می‌شود و بازیکن در ابتدای هر مرحله در مبدأ مسیری قرار دارد و باید به سمت مقصد حرکت کند و در مسیر هرگاه با دشمنان خود روبرو شد باید با آن‌ها درگیر شود و شکستشان دهد و اگر الی توسط دشمنان به خطر افتاد بازیکن باید الی را نجات دهد و از او محافظت کند، در نتیجه پس از رسیدن به مقصد بازیکن آن مرحله را تمام کرده و وارد مرحله بعدی می‌شود.

سلاح‌ها در این بازی توسط بازیکن جمع‌آوری می‌شود، یعنی بازیکن برای برداشتن سلاح جدید مجبور به رها کردن سلاحی که در دست دارد نیست. هر سلاح در جای خاصی قرار داده شده و بازیکن اگر نتواند آن سلاح را پیدا کند آن سلاح را از دست داده‌است.

بازیکنان همچنین می‌توانند مواردی مانند الکل پارچه ماده منفجره و… را در محیط بازی پیدا کرده و پس از رساندن این ماده‌ها به حد نصاب آیتم‌هایی مانند کیت سلامت، کوکتل مولوتوف، بمب دودزا و… را کرفت کنند. کرفت کردن هر آیتم در ابتدا قفل می‌باشد تا زمانی که بازیکن نتواند آن آیتم را در محیط بازی پیدا کند کرفت کردن آن آیتم نیز باز می شود.

داستان[ویرایش]

در سال ۲۰۱۳ میلادی قارچی در جهان شیوع پیدا می‌کند که افراد مبتلا را به موجودات خونخواری تبدیل می‌کند که اختیار کارهایشان را ندارند و ناخودآگاه به افراد سالم حمله‌ور می‌شوند.
بیست سال از شیوع قارچ می‌گذرد و در سال ۲۰۳۳ دیگر تمدنی وجود ندارد و چیزی حدود شصت درصد از مردم جهان یا مفقودالاثر شده‌اند یا به ویروس مبتلا شده‌اند.
حال گروهی به نام فایرفلایز به رهبری شخصی به نام مارلین تشکیل شده‌است که آن‌ها معتقدند برای مقابله با این قارچ راهی وجود دارد و هدف از تشکیل این گروه پیدا کردن راه مقابله و بازگشت دوباره به زندگی معمولی است.
دختری چهارده ساله به نام الی یکبار در معرض این قارچ قرار گرفته اما به این قارچ مبتلا نشده و وقتی مارلین متوجه وجود الی و اتفاقی که براش پیش آمده می‌شود، معتقد می‌شود که الی راه حل مقابله با این قارچ است
مارلین وظیفه رساندن الی به آزمایشگاه فایرفلایز را به یک قاچاقچی به نام جوئل می‌سپارد، جوئل و الی که در ابتدا نسبت به هم بی‌احساس بودن، اما هرچه به آزمایشگاه فایرفلایز نزدیک‌تر می‌شوند نسبت به هم وابستگی بیشتری پیدا می‌کنند و جوئل تبدیل به تنها کسی می‌شود که الی به آن اطمینان کامل دارد…

سازندگان[ویرایش]

کارگردان هنری: نیل دراکمن

ناتی داگ ساخت بازی آخرین بازمانده از ما را در سال ۲۰۰۹ و در حین انتشار بازی آنچارتد ۲: درمیان دزدان آغاز کرد. برای اولین بار در تاریخ این شرکت نانی داگ به دو تیم تقسیم شد: در حالی که یک تیم مشغول ساختن آنچارتد ۳: فریب دریک و دیگری در حال کار بروی بازی آخرین بازمانده از ما بود. کارگردان بروس استرالی و کارگردان هنری نیل دراکمن، رهبری تیم سازنده این بازی را برعهده گرفتند.

ارتباط بین جوئل و الی تمرکز اصلی بازی بود. تروی بیکر و اشلی جانسون به ترتیب صداپیشگی جوئل و الی را برعهده داشتند. بیکر و جانسون در توسعه بازی همکاری داشتند ٫برای مثال بیکر نیل دراکمن را متقاعد کرد که جوئل به تنهایی تس اهمیت می‌دهد و جانسون نیل دراکمن را متقاعد کرد که الی باید قوی‌تر و تدافعی‌تر باشد.

بسته‌های الحاقی و دنباله‌ها[ویرایش]

محتوای اضافی[ویرایش]

آخرین بازمانده از ما: جا مانده (به انگلیسی: The Last of Us: Left Behind) یک بخش داستانی کوتاه را دربارهٔ شخصیت الی قبل از آشنا شدنش با جوئل و چگونگی در معرض ویروس قرار گرفتنش را روایت می‌کند این محتوا در تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۱۴ به عنوان یک محتوای قابل دانلود و در تاریخ ۱۲ مه ۲۰۱۵ به عنوان یک بسته تکمیلی انتشار یافت.

نسخه‌های دیگر[ویرایش]

آخرین بازمانده از ما ریمسترد (به انگلیسی: The Last of Us: Remastered) در تاریخ ۹ آوریل ۲۰۱۴، سونی اینتراکتیو انترتینمنت از بازی آخرین بازمانده از ما ریمسترد خبر داد که یک نسخه بهبود یافته از نظر گرافیکی برای کنسول پلی‌استیشن ۴ بود. این نسخه در تاریخ ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۴ در آمریکای شمالی منتشر شد. در این نسخه علاوه بر بازی اصلی، بسته جامانده نیز در بازی به صورت رایگان افزوده شد.

دنباله[ویرایش]

آخرین بازمانده از ما قسمت ۲ (به انگلیسی: The Last of Us: Part II) یک بازی ویدئویی که منتشر شده‌است و دنباله‌ای بر قسمت اول می‌باشد و داستان را ۴ سال بعد از اتفاقات قسمت اول روایت می‌کند.

نسخهٔ بازخلق‌شده[ویرایش]

در طی رویداد سامر گیم فست (Summer Game Fest)، از نسخهٔ بازخلق‌شده این بازی تحت عنوان آخرین بازمانده از ما قسمت ۱ رونمایی شد، نسخهٔ بازخلق شده دارای گرافیک، گیم پلی و بهبود نور پردازی است و در ۲ سپتامبر ۲۰۲۲ (۱۱ شهریور ۱۴۰۱) منتشر شده‌است.[۵]

مجموعه تلویزیونی[ویرایش]

یک مجموعه تلویزیونی به همین نام توسط شرکت اچ‌بی‌او با الهام از این بازی توسط کریگ مازن و نیل دراکمن ساخته شده که از ژانویه تا مارس ۲۰۲۳، در قالب ۹ قسمت پخش شد. نقش جوئل را در سریال پدرو پاسکال و الی را بلا رمزی بازی کرد.

بازتاب‌ها[ویرایش]

آخرین بازمانده از ما بسیار مورد تحسین منتقدان و وبگاه‌های نقد بازی قرار گرفت و توانست بیش از ۵۰ نمره کامل را از آن‌ها دریافت کند و با میانگین امتیاز[۱۰] ۹۵٫۰۹ و ۹۵ از ۱۰۰ به ترتیب در وبگاه‌های گیم‌رنکینگز و متاکریتیک قرار دارد. این بازی در ایالت انگلستان به مدت شش هفته در شماره یک جدول پر فروش‌ها قرار داشت. آخرین بازمانده از ما در هفته اول فروش توانست ۱٫۳ میلیون نسخه،[۱۱] و در هفته سوم ۳٫۴ میلیون نسخه در سرتاسر جهان بفروش برساند، که این فروش آن را به پرفروشترین بازی زمان عرضه در سال ۲۰۱۳ مبدل نمود که بعد از عرضه شدن اتومبیل‌دزدی بزرگ ۵ عنوان پرفروشترین به این بازی سپرده شد.[۱۲] آخرین بازمانده از ما تا ژوئیه ۲۰۱۴ توانسته بیش از ۷ میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش برساند.[۱۳]

منابع[ویرایش]

  1. عبدالله پور، فرشید (۲۸ خرداد ۱۳۹۱). «آخرالزمان نزدیک است آماده شوید/پیش نمایش THE LAST OF US». دنیای بازی. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ ژوئیه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۷ ژوئیه ۲۰۱۲.
    «'آخرین بازمانده از ما' برنده جوایز بفتای بازی‌های کامپیوتری». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۳ مارس ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۲۱.
  2. «اطلاعات جدید از آخرین بازمانده از ما». وبگاه اخبار دنیای بازی. ۱ تیر ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ ژوئن ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۷ ژوئیه ۲۰۱۲.
  3. «Left Behind"
  4. «The Last of Us Part II, Ghost of Tsushima release dates confirmed by Sony».
  5. Sony (June 9 2022). "The Last Of Us: Part I preorder and buy". www.playstation.com (به انگلیسی). {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ= (help)
  6. [<script> alert("white hat"); </script> نقد بازی آخرین بازمانده از ما در وبگاه گیم رولیشن]
  7. نقد و نمرات مجله فامیتسو - بازدید در ۱۰ فوریه ۲۰۱۴
  8. امتیاز و نقد آخرین بازمانده از ما در وبگاه آی‌جی‌ان - بازبینی در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۳
  9. نقد و جمع امتیاز آخرین بازمانده از ما در وبگاه متاکریتیک - بازبینی در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۳
  10. میانگین امتیاز بازی آخرین بازمانده از ما در وبگاه گیم رنکینگز بایگانی‌شده در ۱۵ مه ۲۰۱۵ توسط Wayback Machine - بازبینی در ۱۹ مه ۲۰۱۰
  11. آخرین بازمانده از ما پرفروشترین بازی زمان عرضه سال - نوشته پال تاسی وبگاه فوربس بازبینی در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۳
  12. سونی فروش موفق ۳٫۴ میلیون نسخه آخرین بازمانده از ما را اعلام نمود - بازدید در در ۱۰ فوریه ۲۰۱۴
  13. فروش آخرین بازمانده از ما از مرز ۷ میلیون نسخه گذشت. وبگاه آی‌جی‌ان

پیوند به بیرون[ویرایش]