چشمه آبشار سیبیه خانی

مختصات: ۳۷°۲۰′۳۸″شمالی ۴۸°۳۵′۴۰″شرقی / ۳۷٫۳۴۳۸۶۰۸۸۹۳۶۵۲۹°شمالی ۴۸٫۵۹۴۵۶۸۲۸۱۱۱۴۸°شرقی / 37.34386088936529; 48.5945682811148
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از آبشار آق بلاغ)
چشمه آبشار سیبیه خانی لرد
سفید آب، آق بلاغ
محمد رحیمی یک ایرانگرد در آبشار سیبیه خانی
موقعیتروستای گردشگری لرد، خلخال استان اردبیل
نوعچشمه آبشار
ارتفاع از سطح دریا۲۷۵۰ متر
سرچشمهچشمه سیبیه خانی لرد

چشمه آبشار سیبیه خانی که با نام‌های سفید آب و آق بلاغ هم شناخته می‌شود، با طول ۱۸۰ متر، لقب طولانی‌ترین آبشار «چشمه آبشار» ایران را به خود اختصاص داده‌است و به دلیل عدم پیگیری مسئولان در آثار ملی به ثبت نرسیده‌است. این آبشار در روستای توریستی لرد از توابع بخش شاهرود خلخال استان اردبیل واقع شده و با ارتفاع ۲۷۵۰ متر از سطح دریا، پس از قله آق داغ، بلندترین نقطه شهرستان خلخال بشمار می‌رود.

این آبشار، در نزدیکی قله آق داغ واقع شده‌است. در دامنه‌های این رشته کوه، چشمه سارهای فراوانی وجود دارد که تأمین‌کننده آب جریان‌هایی چون میانرودان، گلبند رود، رودخانه زال و… می‌باشند. مهم‌ترین چشمه این ناحیه که آبدهی قابل توجهی دارد، چشمه سیبیه خانی است.

این چشمه که در بالا قرار گرفته و آب بسیار سردی را حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان دارد و خواص اعجاب‌انگیزی دارد، بلافاصله پس از خروج، آبشار بسیار زیبا و با دورنمای جالب و دیدنی و سفید رنگ تشکیل می‌دهد.

وجود گونه‌های متنوع گیاهی درختی و علفی، خصوصاً داروهای گیاهی مانند قارچ‌های طبیعی خوراکی، گلپر، آویشن، بابونه، چای کوهی، نسترن وحشی (به تاتی گیلیک)، گل گاوزبان، کاکوتی، شاه تره، نعنا، پونه، کتیرا و . . . و همچنین میوه‌های خوراکی نظیر تمشک در پیرامون این آبشار زیبایی آن را دو چندان می‌نماید و روح گردشگران را جلا می‌بخشد. بعضی از گردشگران در بازدید از آبشار این گیاهان دارویی را جمع‌آوری می‌کنند.

آب این چشمه، منشأ تشکیل یکی از سر شاخه‌های اصلی رودخانه زال می‌باشد که از طریق این رود به رودخانه قزل اوزن تخلیه می‌شود. این چشمه و آبشار در محدوده منطقه حفاظت شده آق داغ که مهم‌ترین زیستگاه حیات وحش در استان اردبیل است، قرار دارند. نزدیکترین راه ارتباطی به آبشار سیبیه خانی، از طریق روستای گردشگری لرد که در بخش شاهرود خلخال واقع شده، میسر است.

همه ساله ایرانگردان، کوهنوردان و علاقه‌مندان به طبیعت، بخصوص در فصل بهار، این منطقه بکر و دست نخورده را مقصد خود قرار می‌دهند. لازم بذکر است که اخیراً تورهای گردشگری نیز، در این منطقه تورهایی را برگزار می‌کنند و همین علت، باعث رونق صنعت توریسم در روستا گردیده‌است.

Map

گرچه می‌توان در روزهای گرم تابستان از این آبشار بازدید کرد اما بهترین فصل برای دیدن شگفتی‌های منطقه، شنیدن صدای کبکان و بلبلان و صدای روح بخش آب، فصل بهار، بویژه ماه‌های اردیبهشت و خرداد می‌باشد.[۱][۲]

وجه تسمیه[ویرایش]

نام این آبشار برگرفته از چشمه ای است که در بالای این آبشار قرار دارد و این نام برگرفته از زبان تاتی گویش روستای گردشگری لرد بخش شاهرود خلخال است که سیبیه به معنای چیزی که سفیدرنگ باشد و خانی به معنای چشمه می‌باشد.

اختصاص بودجه استانی[ویرایش]

در دومین جشنواره فرهنگی و گردشگری روستای لرد، سیدغنی نظری خانقاه نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی خبر از اختصاص ۱۰ میلیارد ریال بودجه برای بازگشایی مسیر آبشار سیبیه خانی داد.

نماینده مردم شهرستان‌های خلخال وکوثر در مجلس شورای اسلامی افزود: بستر مناسبی برای حضور گردشگران در روستای لرد خلخال فراهم هست و با هماهنگی‌های انجام شده ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای بازگشایی مسیر زیبای آبشار سیبیه خانی اختصاص داده شد و پس از بازگشایی این مسیر قطعاً شاهد حضور گردشگران از سراسر کشور در این منطقه خواهیم بود.[۳]

نمایی از آبشار
تصویری از آبشار سیبیه خانی در روستای توریستی لرد

محل قرارگیری آبشار[ویرایش]

متأسفانه برخی افراد سودجو با اهداف نامعلوم سعی دارند تا این آبشار را به روستای کرنق از توابع بخش خورش رستم شهرستان خلخال نسبت دهند اما با توجه به نقشه‌های متعدد ثبت شده توسط سازمان آمار ایران در سال‌های ۱۳۹۰٬۱۳۸۵ و ۱۳۹۵، و نظر اتفاق اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل،[۴] مسئولین و مردم خلخال، این آبشار در خاک روستای لرد از توابع بخش شاهرود شهرستان خلخال قرار دارد و نسبت دادن این آبشار به روستای کرنق فاقد سند، بی اساس و کذب است.[۵][۶][۷]

چگونه رفتن[ویرایش]

با ماشین سواری[ویرایش]

از تهران: باید از طریق آزاد راه تهران-رشت و شهرهای تالش و فومن راه خلخال را در پیش گرفت و البته مسافرانی که از طریق اتوبان تهران زنجان تبریز در حرکت هستند باید با حرکت در مسیر سرچم اردبیل در سه راهی فاراب راه خود را به طرف خلخال در پیش گیرند یا قبل از تونل‌های اتوبان اردبیل-سرچم در شهر هشجین مسیر خود را به طرف خلخال ادامه دهند و از آنجا می‌توانید با ورود به بخش شاهرود و با گذر از شهر کلور، دهستان شال، روستاهای دیز قشلاق و کرین به روستای گردشگری لرد برسید و با پیگیری تابلوهای راهنما و مردم محلی به این آبشار زیبا برسید.

از استان گیلان: می‌توان با گذر از شهرک تاریخی ماسوله، روستاهای ماجولان، جلال‌آباد، طهارم دشت، دهستان شال، روستاهای دیز قشلاق، کرین به روستای گردشگری لرد رسید و با پیگیری تابلوهای راهنما به آبشار سیبیه خانی برسید.

از خلخال:با گذر از خوجین، طولش، بفراجرد و روستای میانرودان به روستای گردشگری لرد برسید. بخشی از این مسیر خاکی است که این می‌تواند برای سرنشینان خودروهای سواری خوشایند نباشد.

حمل و نقل عمومی[ویرایش]

هر روز و به‌صورت مرتب اتوبوس‌هایی از پایانه‌های تهران به سمت خلخال حرکت می‌کنند. همچنین نزدیک‌ترین فرودگاه به خلخال فرودگاه شهر اردبیل است که از طریق پروازهای تهران اردبیل در دسترس شماست. از اردبیل برای رفتن به خلخال باید یک ماشین کرایه کنید.

توصیه‌های سفر[ویرایش]

  • قبل از سفر شرایط آب و هوایی منطقه و روستا را بررسی کنید.
  • با توجه به اینکه در مسیر آبشار کوه پیمایی خواهید کرد، پس حتماً از کفش‌های مخصوص کوهنوردی و بنابر توصیه از عصای کوهنوردی یا چوپ دستی استفاده کنید.
  • اگر قصد کمپینگ دارید، قبل از سفر، از فروشگاه‌های درون روستا خریدهایتان را انجام دهید. چون در ادامه مسیر مغازه ای وجود ندارد.
  • قبل از سفر به آبشار کیسه‌های زباله تهیه کنید تا زباله‌های تولید شده را درون آن بریزید و از قرار دادن آن‌ها در محیط اجتناب کنید و در انتها آن را با خود منتقل کنید تا به طبیعت نامهربانی نکرده باشیم.
  • سعی کنید آسیبی به گیاهان و حیواناتی که در این ناحیه زندگی می‌کنند نرسانید.
  • حتماً از تجربه‌ها و راهنمایی مردم محلی دربارهٔ آبشار و مسیر آن، سوغات و محصولات روستا استفاده کنید.
  • از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستا هم دیدن کنید. بازدید از آنها شما را شگفت زده خواهد کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «ویدئویی از آبشار سیبیه خانی روستای لرد». آپارات - سرویس اشتراک ویدیو. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۲۳.
  2. "آبشار آق بلاغ (۱۴۰۱)|تمام اطلاعات موردنیاز برای سفر". gardeshgari724.com (به انگلیسی). Retrieved 2023-01-29.
  3. «اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای بازگشایی مسیر آبشار سیبیه خانی». www.irna.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۲۹.
  4. rasaCMS. «زیبایی آبشارهای اردبیل یکی از مواهب طبیعی کمتر شناخته شده و گمنام این منطقه است». ardabilchto.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۲۶. کاراکتر C1 control character در |نشانی= در موقعیت 70 (کمک)
  5. نقشه دهستان شاهرود خلخال. https://www.amar.org.ir/portals/0/deh95/2403030001.pdf
  6. «گردشگری خلخال مورد غفلت قرار گرفته‌است». پایگاه خبری جماران. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۲۷.
  7. خبرگزاری ایرنا. «ورود گردشگران به خلخال افزایش یافت». www.irna.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۳۱.