ویوسا عثمانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ویوسا عثمانی
پنجمین رئیس‌جمهور کوزوو
آغاز به کار
۴ آوریل ۲۰۲۱
نخست‌وزیرآلبین کورتی
پس ازگلاوک کونیوفسا (جانشین)
دوره مسئولیت
۵ نوامبر ۲۰۲۰ – ۲۲ مارس ۲۰۲۱
جانشین
نخست‌وزیرعودالله هوتی
پس ازهاشم تاچی
پیش ازگلاوک کونیوفسا (جانشین)
ششمین رئیس مجلس کوزوو
دوره مسئولیت
۳ فوریه ۲۰۲۰ – ۲۲ مارس ۲۰۲۱
رئیس‌جمهورهاشم تاچی
پس ازگلاوک کونیوفسا
پیش ازگلاوک کونیوفسا
اطلاعات شخصی
زاده
ویوسا عثمانی

۱۷ مهٔ ۱۹۸۲ ‏(۴۱ سال)[۱]
میترویتسا
حزب سیاسیکنشگر سیاسی مستقل (۲۰۲۱–تاکنون)
دیگر عضویت‌های سیاسی
همسر(ان)پریندون سادریو (ا. ۲۰۱۲)[۳]
فرزندان۲
تحصیلاتدانشگاه پریستینا
دانشگاه پیتسبرگ (کارشناسی ارشد حقوق، دکترای حقوق)[۴]
تخصصاستاد حقوق
امضا

ویوسا عثمانی (انگلیسی: Vjosa Osmani؛ زادهٔ ۱۷ مهٔ ۱۹۸۲[۵]) حقوق‌دان و سیاستمدار کوزوویی است که از ۴ آوریل ۲۰۲۱ به عنوان پنجمین رئیس‌جمهور کوزوو در این پست خدمت می‌کند.[۶][۷] او پیش از این از نوامبر ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۱ به عنوان جانشین رئیس‌جمهور در این سمت قرار گرفت و از فوریه ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۱ سخنگوی مجلس کوزوو بود.

دوران جوانی و تحصیلات[ویرایش]

ویوسا عثمانی در ۱۷ مه ۱۹۸۲ در میترویتسا که بخشی از جمهوری سوسیالیست فدرال یوگسلاوی بود به دنیا آمد. وی که چهار خواهر و برادر دارد تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌اش را در زادگاه خود به پایان رساند.[۸] جنگ کوزوو در هنگام نوجوانی او اتفاق افتاد و او به‌وضوح خاطراتی از آن دوران دارد که پس از حمله به خانه‌اش در میترویتسا، سربازی به زور لوله تفنگ کلاشینکف را در دهان او گذاشت.

عثمانی لیسانس حقوق خود را از دانشگاه پریستینا در کوزوو گرفت. وی تحصیلات عالی خود را در دانشکده حقوق دانشگاه پیتسبورگ ادامه داد و در سال ۲۰۰۵ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته حقوق و در سال ۲۰۱۵ موفق به اخذ درجه دکترا در رشته علوم حقوقی شد و (پایان‌نامه) یا رساله دکترای خود را به کاربرد کنوانسیون سازمان ملل در زمینه قراردادهای فروش بین‌المللی کالا (CISG) در کوزوو اختصاص داد زیرا وضعیت حقوقی کوزوو از سال ۱۹۸۸ تاکنون، زمانی که برای اولین بار CISG به اجرا درآمد، تکامل یافته‌است.

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

آکادمیک[ویرایش]

عثمانی دستیار استاد حقوق در دانشگاه پریستینا، همچنین استاد مؤسسه تکنولوژی راچستر در کوزوو و استاد میهمان در دانشگاه پیتسبورگ بوده‌است.

فعالیت سیاسی[ویرایش]

عثمانی در ۲۰۱۹ در دیدار عیسی مصطفی نخست‌وزیر پیشین و مارک گرین مدیر آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده دیدار کرد.

وی فعالیت سیاسی خود را از نوجوانی آغاز کرد و یکی از فعالان حزب راست میانه حزب دموکراتیک کوزوو بود و در ۲۷ اوت ۲۰۰۹ به عنوان رئیس ستاد رئیس‌جمهور فاتمیر سیدیو انتخاب شد. عثمانی همچنین به عنوان مشاور حقوق رئیس‌جمهور وقت خدمت کرد. وی سه دوره عضو مجمع ملی کوزوو بود و یک بار با به عنوان یک سیاستمدار زن بالاترین آرای تاریخ پارلمان کوزوو را به خود اختصاص داد.

عثمانی در ۲۱ آوریل ۲۰۲۱ با رای پارلمان کوزوو به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شد. سادریو عثمانی در سومین دور رای‌گیری پارلمان ۱۱۳ عضوی با کسب ۷۱ رای رئیس‌جمهور کوزوو شد.

در این رای‌گیری ۱۱ رای باطل اعلام شد و ۲ حزب اپوزیسیون و یک حزب اقلیت صرب رای‌گیری پارلمان را بایکوت کردند.

عثمانی سادریو که پیشتر رئیس پارلمان بود، ۳۸ سال سن دارد و دومین زنی است که پس از جنگ‌های بالکان، رهبر کوزوو می‌شود.

وی در ماه نوامبر پس از استعفای هاشم تاچی به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت فعالیت خود را شروع کرد.

عثمانی سادریو در مقام رئیس‌جمهوری، جایگاهی تشریفاتی دارد اما نقشی اساسی در تعیین سیاست خارجی خواهد داشت و فرمانده نیروهای مسلح به‌شمار می‌آید.

وی وعده داده‌است که از سرگیری مذاکرات عادی سازی روابط با صربستان را در دستور کار خود قرار دهد اما آلبین کورتی نخست‌وزیر کوزوو گفته‌است که چنین برنامه ای در دستور کار دولت وی قرار ندارد.

ناتو در سال ۱۹۹۹ برای مقابله با سرکوب خونین اسلوبودان میلوسوویچ در کوزوو مداخله نظامی کرد. سرانجام کوزوو در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را اعلام کرد.

منابع[ویرایش]

  1. "Vjosa Osmani is elected President of Kosovo". Class (Albania). Retrieved 5 April 2021.
  2. "A po largohet Vjosa Osmani nga LDK-ja? Kjo është deklarata e saj" [Is Vjosa Osmani leaving the LDK? This is her statement]. Kanal10 (به آلبانیایی). 7 September 2020. Archived from the original on 29 November 2020. Retrieved 8 April 2021.
  3. "Prindon Sadriu: Në MPJ jam punësuar para se të martohesha me Vjosa Osmanin" [Prindon Sadriu: I was employed at the Ministry of Foreign Affairs before I married Vjosa Osmani]. Gazeta Express (به آلبانیایی). 27 November 2018. Retrieved 5 April 2021.
  4. https://archive.today/20210408031852/https://www.law.pitt.edu/news/pitt-law-alumna-vjosa-osmani-nominated-ldk-candidate-prime-minister-kosovo
  5. "vjosa osmani is elected president of kosovo". class (albania). Retrieved 5 april 2021. {{cite web}}: Check date values in: |access-date= (help)
  6. "Kosovo MPs elect lawyer Vjosa Osmani as president". Deutsche Welle. 4 April 2021. Retrieved 5 April 2021.
  7. "Kurti kandidat i VV-së për kryeministër, Osmani për presidente". Koha Ditore (به آلبانیایی). 14 January 2021.
  8. Callaghan, Louise (9 January 2021). "Shaped by Kosovo's war, Vjosa Osmani won't blink in her battle to cut out the rot". The Times. Retrieved 5 April 2021.

پیوند به بیرون[ویرایش]