توکوگاوا تسونایوشی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
توکوگاوا تسونایوشی
توکوگاوا تسونایوشی
دوره مسئولیت
۱۶۸۰–۱۷۰۹
پادشاهامپراتور ریگن
امپراتور هیگاشی‌یاما
پس ازشوگون:
توکوگاوا ایه‌تسونا
ارباب تاته‌بایاشی:
ماتسودایرا نوری‌هیسا
پیش ازشوگون:
توکوگاوا ایه‌نوبو
ارباب تاته‌بایاشی:
توکوگاوا توکوماتسو
اطلاعات شخصی
زاده۲۳ فوریهٔ ۱۶۴۶
درگذشته۱۹ فوریهٔ ۱۷۰۹ (۶۲ سال)
فرزندانتسوروهیمه
توکوگاوا توکوماتسو
فرزندخوانده:
توکوگاوا ایه‌نوبو
کیچی‌هیمه
یائه‌هیمه
ماتسوهیمه
تاکه‌هیمه
پدرتوکوگاوا ایه‌میتسو (پدر)
کیشوئواین (مادر)

توکوگاوا تسونایوشی (به ژاپنی: 徳川綱吉 Tokugawa Tsunayoshi); ۲۳ فوریهٔ ۱۶۴۶ – ۱۹ فوریهٔ ۱۷۰۹) پنجمین شوگون از شوگون‌سالاری توکوگاوا بود. وی برادر کوچکتر توکوگاوا ایه‌تسونا (چهارمین شوگون) بود، در نتیجه وی پسر توکوگاوا ایه‌میتسو و نوهٔ توکوگاوا هیده‌تادا بود.

به دلیل بنیادگرایی مذهبی، تسونایوشی به دنبال حمایت از موجودات زنده بود. در دهه ۱۶۹۰ و دهه اول دهه ۱۷۰۰، تسونایوشی، که در سال سگ متولد شد، فکر کرد که باید اقدامات زیادی در مورد سگ‌ها انجام دهد. مجموعه ای از احکام منتشر شده، معروف به احکام رحمت برای موجودات زنده (生 類 憐 み の 令، شورویی آواره‌می نو ری Shōruiawareminorei)، را صادر کرد. از آنجا که در ادو بسیاری از سگ‌های ولگرد و بیمار در شهر پرسه می‌زدند. او در جهت محافظت از سگ‌های ولگرد تلاش می‌کرد؛ در اثر توجه خاص او به حفظ جان سگ‌ها، شوگون پنجم توسط عامه با عنوان تحقیرآمیز اینو-کوبو (犬 公 方: Inu = سگ، Kubō = عنوان رسمی شوگون) خوانده می‌شد.

در سال ۱۶۹۵ تعداد سگهای زیادی وجود داشت و ادو (توکیوی کنونی) را بوی وحشتناکی فرا گرفته بود. با این وجود حتی یک نفر به دلیل زخمی کردن یک سگ اعدام شد. سرانجام، این مسئله به اوج خود رسید و بیش از ۵۰٬۰۰۰ سگ در سگ‌دانی‌های دوره ادو اسکان داده شدند. آنها ظاهراً با هزینه شهروندان ادو از برنج و ماهی تغذیه می‌شدند.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]