بحث:ویکی‌گفتاورد

Page contents not supported in other languages.
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

با سلام به دوست گرامی، عنوان پروژه‌های خواهر مربوط به چندین پروزهٔ مرتبط با ویکی‌پدیا است و این اصطلاح بارها در ویکی‌پدیای فارسی استفاده شده است و ربطی به دانستن یا ندانستن انگلیسی ندارد! هر چه باشد این پروژه‌ها با یکدیگر خواهرند! شاد باشید.سجاد 14:02, ۲۶ مارس ۲۰۰۶ (UTC)


آقای محترم، آیا هر اصطلاحی و یا زبانزدی را که انگلیسی زبان ها در زبان انگلیسی بکار بردند، ما هم باید آن را بلافاصله، عیناً و خشک و خالی در فارسی ترجمه کنیم؟ آیا زبان خود ما تا این حد ناتوان است که ما باید از هر عبارتی از زبان انگلیسی نسخه برداری مستقیم بکنیم؟ برای یک فارسی زبان که انگلیسی نمیداند، عبارت «پروژه‌ی خواهر» چه مفهومی دارد؟ چون قبلا کسی این عبارت را بدون فکر و مسئولیت در اینجا بکار برده، دلیل نمیشود که همگان آن را بپذیرند. من متن را برمیگردانم به فارسی طبیعی تر. لطفا دیگر عبارت «پروژه‌ی خواهر» را بکار نبرید تا در این رابطه دیگران هم نظر بدهند. سپاس. --اردشیر 14:12, ۲۶ مارس ۲۰۰۶ (UTC)
دوست گرامی، منظور گرته‌برداری بی‌چون و چرا از انگلیسی یا هر زبان دیگری نیست بلکه همانطور که گفتم عنوان پروژه‌های خواهر به مجموع پروژه‌هایی گفته می‌شود که از یک نرم‌افزار استفاده می‌کنند، سیاست‌های تقریباً یکسانی دارند و توسط بنیاد ویکی‌مدیا پشتیبانی می‌شوند عنوان خواهر بودن از این روست که به آن‌ها داده شده است و به نظرم با نوعی طنز همراه است و اشاره به وابستگی بسیار آن‌ها به یکدیگر دارد و در ضمن این عنوان جزو واژه‌های داخلی وبگاه است و قرار نیست به فرهنگ لغات وارد شد. به هر حال دوست دارم نظر دیگر دوستان را نیز بدانم هر چند می‌انگارم که موضوعی بسیار کوچک و جزیی است و نیاز به بحث بیشتر ندارد.سجاد 14:35, ۲۶ مارس ۲۰۰۶ (UTC)
به نظر من، در نبود معادل فارسی قدیمی، گرته‌برداری برای ساختن اصطلاح نو هیچ عیبی ندارد. در ضمن توجه کنید که وقتی کسی صفحه‌ای یا پروژه‌ای را در اینجا آغاز می‌کند، به‌ناچار برای آن نامی برمی‌گزیند و کوشش می‌کند که برای اصطلاحات موجود در آن معادل‌های فارسی بیابد. اگر نام یا اصطلاح دیگری را مناسب‌تر می‌بینید، آن را پیشنهاد کنید. محمود 17:10, ۲۶ مارس ۲۰۰۶ (UTC)
به عنوان مثال، در اینجا می‌توانید اصطلاح پروژه‌های هموند را پیشنهاد دهید. اگر دیگران موافق بودند، پس از این، از این اصطلاح استفاده خواهد شد. محمود 17:13, ۲۶ مارس ۲۰۰۶ (UTC)
«خواهرخواندگی» شهرها که مرسوم است و این عبارت در جراید و متن‌ها هم می‌آید [۱]. --شروین افشار 13:33, ۲۷ مارس ۲۰۰۶ (UTC)