بحث:مسجدالاقصی

Page contents not supported in other languages.
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اشتباه گرفتن مسجدالاقصی با قبه الصخره اتفاقی نیست همچنین تعداد زیادی عکس از قبه الصخره(که طلایی رنگ است) توسط اسرائیلیها چاپ و در بین مردم پخش شده است تا زمینه ویرانی مسجد الاقصی را فراهم کنند. همچنین هر بار در تلویزیون تصویری از مسجد الاقصی نشان می دهند اشتباها قبه الصخره را را به خاطر همان نقشه اسرائیلی ها ارائه می‌دهند. — پیام امضانشدهٔ قبلی را 80.191.240.9 (بحث • مشارکت‌ها) نوشته‌است.

اتفاقا بعید نیست زیر سر خود ایرانیها باشد که بعضا کم اطلاع اند و حالا این کاستی را میخواهند گردن اسراییل بی اندازند.--آقایی ۰۸:۵۴، ۲۳ اوت ۲۰۰۷ (UTC)

مسجد الاقصی به هر دو بنا و صحن گفته می شود[ویرایش]

جهت اطلاع دوستان، مسجد الاقصی به هر چه که در داخل حصار واقع شده می گویند. یعنی مسجد قبة الصخرة (گنبد طلایی)، مسجد القِبلی (گنبد سربی) و بقیه ی مساجد و مدارس داخل حصار همه جزو مسجد الاقصی به حساب می آید.


حالا چه کسی مسبب این مغالطه ها هست بماند!

لحن و بی‌طرفی[ویرایش]

لطفاً دلایل استفاده از الگوهای مربوط به لحن و بی‌طرفی را اینجا بنویسید. خلاصهٔ ویرایش جای بحث و دلیل آوردن نیست. --شروین افشار ۰۸:۳۹، ۲۳ اوت ۲۰۰۷ (UTC)

مطالب کاربر Shorbi[ویرایش]

با سلام

بنده مطالب کاربر Shorbi که بی نظم و عملا بازنویسی مقاله بود را پاک کردم و از ایشان خواهش کردم که مطالب را ذیل سرفصلهایی در مقاله بگنجانند. با وجود گذشت چندین روز و عدم پیگیری ایشان، حیفم آمد که مطالب ایشان که بعضا مطالب مستند و صحیحی هم در میان آنها هست، یکجا حذف گردد! لذا با کمی ویکی سازی، عمده مطالب ایشان را به مقاله افزودم ولی مقاله به شدت احتیاج به ویرایش و مستند سازی و نظم و ترتیب دارد. لطفا در صورت علاقه به مشارکت، نظر به حساسیت مقاله، با نهایت انصاف و دقت به تکمیل مقاله بپردازید و سعی کنید تا مدرکی دال بر رد آنها ندارید، از قیچی استفاده نکنید!

با احترام --تسلیم ‏۲۳ دسامبر ۲۰۰۸، ساعت ۲۲:۱۶ (UTC)[پاسخ]

همانطور که مستحضر هستید برای حذف مطالب نیاز به مدرک نیست، بلکه مسأله عکس آن است. برخی از مطالب که مشکل‌زاتر بودند را حذف کردم. لطفاً اگر مایل به عدم حذف مطالب هستید، منابعی را بیفزایید.--محمد.رضا ‏۲۴ دسامبر ۲۰۰۸، ساعت ۰۰:۰۹ (UTC)[پاسخ]
اولا از مشارکت شما سپاسگزارم، من مایلم تا آنجا که ممکن است، مقاله حفظ و البته اصلاح شود! البته تغییرات خود من در بحث تقدس مسجد را ملاحظه می فرمایید. کاملا معانی متفاوت از آنچه قبلا بود، الان هست! اگر اطمینان دارید که قسمتی اشتباه است حذف کنید، ولی اگر صرفا بدون منبع است، عمده مقالات ویکی چنین است! ولی معمولا این عمده را حذف نمی کنیم، بلکه اصلاح می کنیم.--تسلیم ‏۲۴ دسامبر ۲۰۰۸، ساعت ۰۰:۱۷ (UTC)[پاسخ]

مسجد الاقصی و احادیث شیعه وسنی!!![ویرایش]

با سلام

فارغ از اینکه مطالب جدید افزوده دوستمان چقدر مستند است و آیا از جایی کپی شده یا خیر، توجه دوستان را به اهمیت مسجد الاقصی از دید احادیث اهل سنت و اهل تشیع جلب می کنم! در یک نگاه سریع در خواهید یافت که، همه احادیث اهل تشیع در رد اهمیت فوق العاده مسجدالاقصی است، و احادیث اهل تسنن در تایید آن است! احادیث تشیع حتی در این همانی مسجد الاقصای موجود در اورشلیم با مسجدالاقصای قرآن شک دارند، اما احادیث اهل تسنن، آن را سومین مسجد پر اهمیت روی زمین می دانند!!!

و فراموش نباید کرد که جناب خلیفه دوم، عمر، اولین پایه گذار، مسجد الاقصای موجود، بود!

به هر روی، متاسفانه، برخی دوستان همکیش و هم آئین شیعه ما، برای اثبات اهمیت مسجدالاقصی، به دلیل مقاصد سیاسی، ناچارند به احادیث اهل تسنن روی آورند! و این از عجایب دوران ماست، که برخی علمای شیعه، همانطور که در تفسیر "اولی الامر" به روش علمای اهل تسنن، روی آورده اند، که حکمرانی کنند، در سایر امور نیز، برای مقاصد سیاسی خود، مشی مشابهی پیش گرفته اند!

با احترام فراوان --تسلیم ‏۱۴ سپتامبر ۲۰۰۹، ساعت ۰۹:۲۵ (UTC)[پاسخ]

سلام دوستان ادعا شده مسجد 90 سال بعد از معراج یعنی حدوداً سال 710 ساخته شده و ساختنش رو هم به خلیفه ی دوم و مروان نسبت دادن! اما جناب عمر در سال 644 و مروان در سال 685 فوت کردند!!!! لطفاً منبع دقیق معرفی کنید وگرنه تا چند روز دیگر متن ویرایش میشود!146.185.31.188 ‏۲۵ نوامبر ۲۰۱۲، ساعت ۱۳:۵۵ (UTC)[پاسخ]


بنیانگزاری غیر از ساختمان است! لطفا دقت کنید، بنای این مسجد فعلی متعلق به سال 710 است چنانکه در ویکی انگلیسی آمده است، اما خلیفه دوم عمر تنها در این مکان نماز خواند و حتی مسجدی هم نساخت و فرمانی هم برای آن نداد، بعدا مصلای وی را تقدیس کردند و مسجدی بر آن ساختند و آن را مسجدالاقصی خواندند! این زمانها با هم فرق می کند. تسلیم (بحث) ‏۱ دسامبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۴:۵۳ (UTC)[پاسخ]

مطالب بدون منبع + تحقیق دست اول[ویرایش]

در مطالب این صفحه مطالب متعددی امده است که ناقض سیاست‌ها و رهنمودهای ویکی پدیایی است:

۱- گفته شده: این آیات در سال ۶۲۱ یعنی حدود ۹1 سال پیش از ساخت مسجدی با همین نام در بیت المقدس یا اورشلیم نازل شده‌است و لذا جز تشابه اسمی، دلالتی بر آن ندارد.
این مسجد، که در بخش شرقی شهر بیت‌المقدس (اورشلیم) قرار دارد، در سال ۷۱۰ ساخته شد.

اولا: این‌که مسجد در چه زمانی ساخته شده، منبعی ندارد. ثانیا: این‌که از این دو مطلب که آیه مربوط به عصر نزول و ساخت مسجد فرضا در زمان عمر است نتیجه بگیریم که آیه نسبت به این مسجد فقط تشابه اسمی دارد -نتیجه ای که هیچ کس تا به حال نگرفته- تحقیق دست اول است؛ به ویژه با این احتمال که عمر در مکان مطهر پیشین اقدام به اقامه مسجد کرده باشد (چنان‌که دیگران هم به این نکته اشاره کرده اند). چنانکه می‌دانیم طبق سیاست ویکی‌پدیا:تحقیق دست‌اول ممنوع این کار ممنوع است.

۲- همچنین در ادامه گفته شده: همچنین باید توجه داشت مسجد در قرآن به معنای کلیسا و کنیسه هم به کار رفته‌است.[۱][۲].

ذکر این مطلب هیچ ربطی به مطلب قبل و مطلبی در که در صدد اثباتش هست ندارد، و اگر بخواهد ارتباطی داشته باشد، باز هم تحقیق دست اول است!

۳- باز به طور مشابهی آمده: بیشتر مسلمانان گمان می‌کنند که مسجدالاقصی که در قرآن آمده‌است همان مسجدالاقصی واقع در بیت المقدس فعلی است، که همانطور که اشاره شد تاریخ ساخت مسجدالاقصی فعلی واقع در بیت المقدس سالها پس از نزول قرآن است. بنیانگذار مسجد الاقصی فعلی خلیفه دوم عمر بن خطاب و کامل کننده آن ملک مروان پسر حکم بوده‌است.[۳]

اولا: باز همان تحقیق دست اول تکرار شده است. ثانیا: طبق رهنمودهای ویکی، یک ویکی پدیا نمی تواند منبعی برای یک ویکی پدیای دیگر باشد.

مطالب بدون منبع یا تحقیق دست اول به زودی حذف می‌شوند. ‍‍‍‍‍‍‍‍علی سراج (بحث) ‏۶ اوت ۲۰۱۳، ساعت ۰۸:۵۱ (UTC)[پاسخ]

  1. کلیسا: قرآن ۱۸:۲۱
  2. کنیسه: قرآن ۱۷:۷
  3. ویکی‌پدیای انگلیسی http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Aqsa_mosque