بحث:ایلخانان

Page contents not supported in other languages.
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در قسمتی از مقاله، گفته شده که حمله ی مغول، در راستای جنگ های صلیبی بوده. این یک ادعاست و باید ثابت شود.

دلیلش را، نامه ای ذکر کرده که که بین خان مغول (بدون ذکر نام این خان مغول) و پاپ وقت، رد و بدل شده و به زبان فارسی است و متنش در یکی از موزه های مسکو موجود است.

با یک جستجوی ساده در اینترنت، متن این نامه پیدا می شود و بنده، اکنون، تصویری از این نامه در رایانه ی خود دارم. این نامه، از طرف گویک خان نوشته شده، نوه ی چنگیز. بنابر این صرف مکاتباتی بین نوه ی چنگیز و پاپ، نمی تواند ثابت کند که حتماً چنگیز هم با پاپ مکاتبه داشته و حمله به ایران، در راستای فرمانی از طرف پاپ است. این اولا.

ثانیا، متن این نامه، تماما تهدید و اظهار بزرگی و تکبر است از طرف گویک خان به پاپ. به قسمتی از ترجمه ی آن توجه کنید:

«هنگامی که این پیغام ما (به تو) رسید، خود تو، پاپ بزرگ، شخصا به اتفاق همه ی شاهان (اروپایی) به خدمت ما بیایید. آن گاه تمام فرامین (یاسا) را به شما توجیه می کنیم.»

یعنی رسما شما باید تحت فرمان ما و یاسای ما قرار بگیرید. صدر و ذیل نامه، همین طور است. خان مغول در جایی می گوید «اظهار بندگی شما را شنیدیم». مطمئنا چنین خانی نمی تواند مطیع اوامر پاپ و مسیحی باشد و بنا به دستور او، در راستای جنگ های صلیبی، به ایران حمله کند.

ثالثا، متن این نامه اصلا ربطی به حمله به ایران ندارد. بر اساس متن نامه، پاپ قبل از این نامه، نامه ای به خان مغول نوشته بوده و در آن اعتراض کرده بوده که چرا و به چه گناهی مغولان به ممالک مسیحی شرق اروپا حمله کرده اند و مردم را کشته اند؟ خان مغول در جواب آن نوشته که:

1.آن ها تحت فرمان ما در نیامدند و لا جرم بهشان حمله کردیم. به ترجمه ی متن نامه دقت کنید:

«چنگیز خان و قاآن هر دو فرمان خدا را برای اطلاع آن ها فرستادند. ولی آن ها به فرمان خدا اعتماد نکردند (وقعی ننهادند)، همچون سخن تو ایشان نیز متکبر بوده اند، گردن کشی کرده اند- رسولان و نمایندگان ما را کشتند.»

2. ما هر چه کرده ایم به اراده ی خدا بوده و از ازل در تقدیر بوده که این ها کشته شوند.

پس این نامه هیچ ربطی به حمله به ایران نبوده که در راستای جنگ های صلیبی بوده یا نه.

در نهایت، نتیجه ای که می توان گرفت این است که ادعایی که در مقاله شده مبنی بر این که «حمله به ایران در راستای جنگ های صلیبی بوده» ادعایی بدون دلیل است. چون تنها دلیلی که برایش ذکر شده، همین است که «در این باره نامه ای بین خان مغول و پاپ وجود دارد.»

به همین دلیل، دلیل حذف شد و فقط ادعا ماند به علاوه ی عنوان «نیازمند منبع» تا اگر دلیل مرتبط و معتبری گیر آمد، اضافه شود. ضد درویش خان (بحث) ‏۱۱ مه ۲۰۱۲، ساعت ۱۳:۳۰ (UTC)


من ادعا را حذف کردم، این مقاله به خودی خود پر است از کپی کاری و نوشته ها از هم گسیخته هستند این ادعای بدون منبع هم نور علی نور بود.مهدی (بحث) ‏۲۷ فوریهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۱۱:۲۱ (UTC)[پاسخ]

درخواست ویرایش در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۵[ویرایش]

پارامتر زبان‌ها در جعبه اطلاعات اشتباه است. زبان رایج در این دوره پارسی و مغولی بوده است. ترکی بدون منبع است و به نظر می‌رسد به صورت تصادفی و حدسی به این بخش اضافه شده است. چون نه در مقاله به آن اشاره‌ای شده است و نه منبع دارد. ایلخانان هم که ترک‌زبان نبوده‌اند که استدلال شود که زبان دربار و خاندانشان ترکی بوده است. لطفن با نسخه انگلیسی و مقاله ایلخانان در ایرانیکا تطبیق داده شود. در منبع به کار رفته در نسخه انگلیسی فقط به فارسی و مغولی اشاره شده است. 188.158.84.195 ‏۲۵ دسامبر ۲۰۱۵، ساعت ۰۶:۱۴ (UTC)[پاسخ]

ترکی را حذف کردم. مهرنگار (بحث) ‏۴ آوریل ۲۰۱۶، ساعت ۰۸:۱۹ (UTC)[پاسخ]