تجهیزات حفاظتی شخصی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از گوش‌گیر)
استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی در محل ساخت و ساز

تجهیزات حفاظتی شخصی (انگلیسی: Personal protective equipment با کوته‌نوشت معادل PPE) به ابزار، تجهیزات و پوشش‌های محافظتی اطلاق می‌گردد، که استفاده‌کننده را در برابر هرگونه خطرات سلامتی یا ایمنی در محل کار محافظت می‌کند. تجهیزات حفاظتی شخصی شامل مواردی چون کلاه ایمنی، دستکش، حفاظت از چشم، جلیقه ضد گلوله، کفش ایمنی، ماسک غواصی، محافظ گوش و تجهیزات تنفسی می‌باشد.[۱]

انواع[ویرایش]

ماسک[ویرایش]

از ماسک برای حفاظت افراد از تنفس آلاینده‌های موجود در هوا استفاده می‌شود به عبارت دیگر برای بهداشت مجاری تنفسی از آن استفاده می‌شود. بعضی از ماسک‌ها مثل ماسک گاز و ماسک ذرات غبار، فیلتردار هستند.

محافظت از پوست[ویرایش]

بیماری‌های پوست در محیط کار مثل درماتیت تماسی و سرطان پوست از شایع‌ترین بیماری‌ها در محیط کار هستند و بسیار پرهزینه می‌باشند. شامل لباس‌های مخصوص مانند روپوش و شلوار ایمنی، لباس‌های ضد آتش، لباس‌های ضد مواد شیمیایی و لباس‌های ایمن در برابر اشعه می‌شود.

عینک ایمنی[ویرایش]

این تجهیزات برای محافظت از چشم‌ها در برابر خطراتی مانند ذرات معلق، اشعه مضر، مواد شیمیایی و شرایط نوری شدید استفاده می‌شوند. عینک‌های حفاظتی معمولاً دارای لنزهای مقاوم و اندازه های قابل تنظیم هستند.

دستکش ایمنی[ویرایش]

دستکش‌های کار به منظور حفاظت از دست‌ها در برابر خطراتی مانند بریدگی، ضربه، شوک الکتریکی، مواد شیمیایی و غیره استفاده می‌شوند. دستکش‌ها می‌توانند از جنس‌های مختلفی مانند لاتکس، نیتریل، وینیل، کتان، چرم یا آلومینیوم باشند و هرکدام برای موارد خاصی از خطرات محافظت می‌کنند.

کفش‌های ایمنی[ویرایش]

کفش‌های ایمنی برای محافظت از پاها در برابر خطراتی مانند ضربه، برش، لغزش، مواد شیمیایی و گرما و سرما استفاده می‌شود. این کفش‌ها باید دارای زیره مقاوم، بخشی برای محافظت از انگشتان پا و مناسب برای شرایط کاری مشخصی باشند.

محافظ گوش[ویرایش]

سر و صدای ناشی از دستگاه های صنعتی اغلب به عنوان یک خطر شغلی نادیده گرفته می شود، زیرا با چشم قابل مشاهده نیست. به طور کلی، حدود 22 میلیون کارگر در ایالات متحده سالانه در معرض صداهای آسیب‌رسان به گوش قرار می‌گیرند. جالب است بدانید که افت شنوایی شغلی 14 درصد از کل بیماری های شغلی را در سال 2007 تشکیل می دهد یعنی چیزی در حدود 23000 مورد.[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. معرفی انواع تجهیزات حفاظتی شخصی در صنایع سبک و سنگین (۲۰۲۲-۰۸-۱۸). «ابزارآلات و تجهیزات صنعتی». تکدو. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۱۴.
  2. ایران سکو (۲۰۲۴-۰۲-۱۶). «تجهیزات حفاظت فردی (PPE) چیست؟». ایران سکو. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۱۶.