پرش به محتوا

سفارت فرانسه در تهران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سفارت فرانسه در ایران)
سفارت فرانسه

سفارت فرانسه در تهران سفارت رسمی دولت فرانسه در کشور ایران است و روابط دو جانبه ایران و فرانسه را پیگیری می‌کند. این سفارت در خیابان نوفل‌لوشاتو تهران قرار دارد. سفیر قبلی فرانسه در ایران به ترتيب  برونو فوشه و فرانسوا سنمو بوده است. فیلیپ تیه بو به عنوان سفیر فرانسه در ایران انتخاب شده .[۱] سفارت فرانسه در تهران دارای چهار بخش سیاسی، بخش کنسولی، بخش همکاری‌ها و اقدامات فرهنگی، و بخش اقتصادی است.[۲]

  • بخش سیاسی مسئول پیگیری تحولات سیاسی داخلی و خارجی ایران و روابط فرانسه و ایران است. گروه دیپلمات‌هایی که در این کار سفیر را یاری می‌کنند «شانسلری سیاسی» نام دارد.
  • شعبه کنسولی با وزارت کشور کار می‌کند و روادید ورود به فرانسه یا ویزای شنگن (کشورهای عضو پیمان شنگن) را صادر می‌کند. کنسول‌گری فرانسه نماینده دولت فرانسه در برابر فرانسویان ایران است و سرشماری از آنان، ثبت احوال، صدور گذرنامه و اوراق هویت، تنظیم برخی اسناد دفترخانه‌ای و وکالت‌نامه برای رأی‌دهی، نمایندگی اتباع فرانسوی در برابر مراجع قضایی را بر عهده دارد و انتخابات برگزار می‌کند.
  • بخش همکاری و اقدام فرهنگی مسئول روابط علمی، فنی و فرهنگی میان فرانسه و ایران است و به شناساندن فرهنگ فرانسه در ایران، کمک به آموزش زبان فرانسوی در مرکز زبان فرانسه تهران (Centre de Langue Française- Téhéran)، ترغیب تحصیل دانشجویان ایرانی در فرانسه در بخش کامپوس فرانس ایران (Campus France- Iran) و توسعه همکاری علمی و فنی میان دو کشور می‌پردازد.
  • بخش اقتصادی نماینده منافع اقتصادی فرانسه نزد ادارات، نهادها و سازمانهای ایران بوده و همچنین مسئول مذاکره دربارهٔ مسایل دوجانبه و چندجانبه در زمینه‌های بازرگانی و مالی با مقامات ایرانی است. این بخش مأمور آماده‌سازی و هماهنگ‌سازی دیدارهای رسمی اقتصادی و کمک به توسعه روابط اقتصادی دوجانبه با همکاری «رایزنان بازرگانی خارجی فرانسه» و اتاق بازرگانی ایران و فرانسه است.[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «سفیر جدید فرانسه» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک).  . دریافت‌شده در ۱۵ اسفند. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ سفارت خانه> بخشها وب‌گاه رسمی سفارت فرانسه در ایران

پیوند به بیرون[ویرایش]