پرش به محتوا

جرمابق (گرمابگ)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از جرمابق)
Map
نقشه گرم آباد (جرمابق)

جَرمآبَق ، که نام آن امروزه به گَرم‌آباد تغییر یافته است ، روستایی واقع در استان فارس، شهرستان مرودشت است.

پیشینه تاریخی این روستا به روزگارِ ایرانِ ساسانی بازمی‌گردد.

استودان های جرمابق --> در کوه کم ارتفاعی که در بین روستا قرار دارد ، چهل استودان(گوردخمه) از روزگار ایرانِ ساسانی به جای مانده است که در پایین یکی از آنها به خط پهلوی ساسانی نوشته‌ای که متن آن 《این قبر است》بوده تا چندی پیش وجود داشته‌ است‌. این نوشته را که دکتر امامی"مدیر کاوش های تخت جمشید" سالیان پیش از انقلاب سفر به آنجا مشاهده کرده دیگر نمی‌توان یافت و تقریبا محو شده است. مردم محلی جرمابق این استودان یا گوردخمه ها را چهل تاقچه می‌نامند.

19 گوردخمه ی چهل تاقچه گرمابگ
چهل تاقچه گرم آباد
چهل تاقچه گرمابگ
چهل تاقچه گرم آباد

بند و بست جرمابق --> جرمابق از یک بند و بست برخوردار است که در ۱ کیلومتری روستا قراردارد و دیرینگی ساخت این اثر به روزگار ساسانی بازمیگردد و این اثر در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۸۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آسیاب جرمابق --> این آسیاب مربوط به سده های آخر دوران پس از اسلام است و این اثر در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۸۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قنات های جرمابق --> این روستا از دو رشته قنات برخوردار است که امروزه یکی از آنها خشک شده است .


ریشه نام[ویرایش]

نام این روستا ریشه در زبان پارسی میانه(پارسیگ) دارد.

--> نام این روستا به پارسیگ در زمان ساسانی  : گرمابَگ / Garmābag معنی واژه گرمابگ، گرمابه است.《به دلیل اینکه این روستا از روزگار ساسانی از حمام های عمومی برخوردار بوده است، نام این روستا را گرمابگ گذاشته اند》

--> نام این روستا پس از حمله تازیان و نبود حروف "گ" و "گاف" در خط عربی به این نام تغییر یافت : جرمابق / Jarmābagh و این نام از زمان سقوط شاهنشاهی ساسانی تا اواخر دودمان پهلوی بر روی روستا ماند و نام اصلی آن که گرمابگ است فراموش شد.

--> امروزه نام این روستا از جرمابق به گرم آباد تغییر یافته است که این نام جدید ، نامی برگزيده است زیرا این نام فارسی است و هم با نام اصلی روستا"گرمابگ" هم ریشه است و با آن مطابقت دارد.

اقتصاد[ویرایش]

شغل اکثریت مردم این روستا کشاورزی و دامداری است.


قومیت[ویرایش]

مردم گرم آباد"گرمابگ،جرمابق" از قوم پارس هستند.