مرغابی شمالگان پادشاه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از اردک خال‌دار پادشاه)

مرغابی شمالگان پادشاه
مرغابی شمالگان پادشاه، Somateria spectabilis
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: غازسانان
تیره: مرغابیان
سرده: مرغابی شمالگان
گونه: S. spectibilis
نام دوبخشی
Somateria spectabilis

مرغابی شمالگان پادشاه (نام علمی: Somateria spectabilis) نام یک گونه از سرده مرغابی شمالگان است؛ که در امتداد سواحل قطبی نیمکره شمالی شمال شرق اروپا، آمریکای شمالی و آسیا به دنیا می‌آید. این پرنده‌ها بیشتر سال را در اکوسیستم‌های ساحلی دریایی در عرض‌های جغرافیایی بالا سپری می‌کنند؛ و در ماه ژوئن و ژوئیه برای تولید و مثل به توندرای شمالگان مهاجرت می‌کنند.

این گونه پیراشمالگان در سراسر شمالگان یافت می‌شود.[۱] در سواحل شمالگان آلاسکا، کانادا، گرینلند سوالبار و روسیه زادآوری می‌کند، با تنوعی از زیستگاه‌ها توندرا.[۲] مهاجرت آن در نواحی دریایی شمالگان و جنب‌شمالگان، به‌ویژه در دریای برینگ غرب سواحل گرینلند، شرق کانادا و شمال نروژ است. پرندگان زمستان‌گذران می‌توانند گله‌های بزرگ در آب‌های ساحلی مناسب، با برخی گله‌های موجود تا ۱۰۰٬۰۰۰ پرنده را تشکیل دهند. همچنین به‌طور سالانه در سواحل شمال شرق ایالات متحده آمریکا، اسکاتلند و شبه‌جزیره کامچاتکا حضور می‌یابد.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Newton, Ian (2003). The Speciation and Biogeography of Birds. London, UK: Academic Press. p. 305. ISBN 978-0-12-517375-9.
  2. Ogilvie, Malcolm A.; Young, Steve (1998). Wildfowl of the World. London, UK: New Holland Publishers. p. 150. ISBN 978-1-84330-328-2.

پیوند به بیرون[ویرایش]