محمود ایوب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

محمود م. ایوب پژوهشگر لبنانی و استاد مطالعات دینی و بین دینی است.

زندگی[ویرایش]

محمود در یک خانواده مسلمان متدین در سال ۱۹۳۵ در عین قانا، شهری کوچک در جنوب لبنان با جمعیتی همبسته مذهبی زاده شد. تربیت ش از رخدادها و افرادی از دو دین اسلام و مسیحی اثر پذیرفت. نام او را، که نابینا بود، در مدرسه‌یی بریتانیایی وابسته به کلیسای مشایخی برای نابینایان نوشتند. او تجربه ش را در آن مدرسه چنین توصیف و خاطرنشان کرده است: «مدیران مدرسه راستی را برنامه آموزشی برای ما نداشتند. آنچه آنان در پی ش بودند، این بود که ما را مسیحی کنند و البته چنین کردند و همین تنش بسیار میان من و خانواده به ویژه پدرم برانگیخت.» او بعداً به کلیسای باپتیست جنوبی آمریکا پیوست و در طول تحصیلات دانشگاهی به اسلام بازگشت.

تحصیلات[ویرایش]

وی پس از دریافت لیسانس فلسفه از دانشگاه آمریکایی بیروت در سال ۱۹۶۴، برای تکمیل دوره کارشناسی ارشد اندیشه دینی از دانشگاه پنسیلوانیا در ۱۹۶۶ و سپس دکترای تاریخ دین از دانشگاه هاروارد در ۱۹۷۵ به آمریکا نقل مکان کرد. در طول تحصیل بود که تصمیم گرفت به اسلام بازگردد همان‌طور که مادر و پدرش آرزو داشتند.[۱]

درگذشت[ویرایش]

محمود ایوب روز یک شنبه ۳۱ اکتبر ۲۰۲۱ در مونترال کانادا درگذشت.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. "Resources on Faith, Ethics and Public Life; Mahmoud Ayoub". Berkley Center for Religion, Peace and World Affairs. Georgetown University. Retrieved 13 May 2016.
  2. "Islamic Scholar, Mahmoud Ayoub passes away (1935-2021)". International Shia News Agency (به انگلیسی). 2021-11-01. Retrieved 2021-11-01.{{cite web}}: نگهداری CS1: url-status (link)