پرش به محتوا

درگاه:حقوق بشر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حقوق بشر

حقوقِ بشر بنیادی‌ترین حقوقی‌ست که هر فرد به‌طورِ ذاتی، فطری و به صِرفِ انسان‌بودن از آن بهره‌مند می‌شود. این تعریفِ ساده، عواقب و بازتاب‌های اجتماعی و سیاسیِ مهمی برای مردم و حکومت‌ها به‌دنبال دارد. بر پایهٔ اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر و دیگر اسنادِ بین‌المللی، این حقوق ویژگی‌هایی همچون جهان‌شمول‌بودن، سلب‌ناشدنی، انتقال‌ناپذیری، تفکیک‌ناپذیری، عدم تبعیض و برابری‌طلبی، به‌هم‌پیوستگی و درهم‌تنیدگی را دارا است. از این رو به تمامیِ افراد در هر جایی از جهان تعلق دارد و هیچ‌کس را نمی‌توان به صِرفِ منطقهٔ جغرافیایی که در آن زیست می‌کند، از حقوقِ بشر محروم کرد.

همهٔ افراد فارغ از عواملی چون نژاد، ملیت، جنسیت و غیره در برخورداری از این حقوق با هم برابر و یکسانند و در این خصوص کسی را بر دیگری برتری نیست.

نوشتار برگزیده

آزادی ابراز عقیده یا آزادی بیان، به معنی ابراز نظر خود به صورت آزاد و بدون سانسور است. آزادی بیان از شمار حقوق بشر و انسانی محسوب می‌شود که تحت نظر قوانین بین‌المللی ضمانت شده‌است. این حق به طور مشخص در بند ۱۹ قانون جهانی حقوق بشر اشاره شده‌است: «آزادی بیان: هرکسی حق دارد بدون ترس و واهمه باورهای خود را به هر شیوه‌ای که می‌پسندند بیان کند.» هر چند که اجرای آن به طور کم و بیش در برخی از کشورهای جهان همچنان با کمبود و مشکل مواجه‌است. آزادی ابراز عقیده که با عنوان آزادی بیان نیز از آن یاد می‌شود شامل آزادی گفتار، انتشار و دریافت هر گونه اطلاعات است. ادامه…

نگاره برگزیده

اعتراض گروهی از فعالان حقوق بشر عضو سازمان عفو بین‌الملل در شهر میامی فلوریدا به وضعیت زندگی زندانیان در بازداشتگاه گوانتانامو.

رده‌ها

رده‌ها
رده‌ها

نکات برگزیده

اعلامیهٔ جهانیِ حقوقِ بشر یک پیمانِ بین‌المللی است که در مجمعِ عمومیِ سازمانِ مللِ متحد در تاریخِ ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ در پاریس به تصویب رسیده است. این اعلامیه نتیجهٔ مستقیمِ جنگ جهانی دوم بوده و برای اولین بار حقوقی را که تمام انسان‌ها مستحق آن هستند را به‌شکلِ جهانی بیان می‌دارد، درنتیجه حقوق بشر به حقوقی گفته می‌شود که همگان در همه زمان‌ها و مکان‌ها از آن برخوردارند.

اعلامیهٔ مذکور شامل سی ماده است که به تشریح دیدگاه سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر می‌پردازد. مفاد این اعلامیه حقوق بنیادی مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی‌ای را که تمامی ابنای بشر در هر کشوری باید از آن برخوردار باشند را مشخص کرده‌است. لایحه جهانی حقوق بشر از اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و دو پروتکل انتخابی آن تشکیل شده است. در سال ۱۹۶۶ مجمع عمومی دو لایحه جزئی‌تر مذکور را به تصویب رساند. در سال ۱۹۷۶ هنگامی که لایحه جهانی حقوق بشر توسط تعداد کافی از ملت‌ها مورد تأیید قرار گرفت، به حقوقِ بین‌الملل تبدیل شد. ادامه..

گفتاورد برگزیده

تمام ابنای بشر آزاد زاده شده و در حرمت و حقوق با هم برابرند. اندیشه و وجدان به آنها ارزانی شده و لازم است تا با یکدیگر عادلانه و برادرانه رفتار کنند.

—مادهٔ یکمِ اعلامیهٔ جهانیِ حقوقِ بشر

آنچه می‌توانید انجام دهید


در دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا