جاده باغرود

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جاده باغرود نیشابور و رشته کوه بینالود خرداد ۱۳۹۸
جاده باغرود نیشابور و رشته کوه بینالود خرداد ۱۳۹۸

جاده باغرود نیشابور یکی از مهم‌ترین مناطق تفریحی، گردشگری، محیط زیستی و از منابع آبی اصلی (به دلیل مجاورت و نزدیکی با دامنه رشته کوه بینالود)[۱][۲] شمال شرقی شهر و شهرستان نیشابور می‌باشد. این جاده دوبانده منطقه یک و دو نیشابور را به اردوگاه باغرود و روستای دربهشت و بوژان شهرستان نیشابور متصل می‌کند و به رشته کوه بینالود منتهی می‌شود. باغ‌ها، کافه و قهوه‌خانه‌ها، ویلاهای مجاز و غیرمجاز[۳] و زمین‌های کشاورزی زیادی واقع در این جاده و منطقه آن می‌باشند. این جاده دارای چند کیلومتر مسیر پیاده‌روی و دوچرخه سواری می‌باشد و در ایام تعطیل رسمی و پرازدحام سال چون ایام نوروز، شب چهارشنبه سوری، سیزده بدر، عید فطر و… دارای ترافیک خودرویی و ازدحام جمعیتی زیادی است.[۴]

بر اساس طرح جامع نیشابور مصوب سال ۱۳۹۴ اداره راه و شهرسازی استان خراسان رضوی، برنامه ای برای احداث پارک بامی (بام نیشابور و منطقه تپه پایه ۱) و پارک جنگلی (پشت اداره هواشناسی نیشابور) و چندین هتل و اقامتگاه بومگردی در این منطقه ایجاد شده‌است.[۱] از جمله روستاهای مهم دیگری که در منطقه تقاطعی این جاده با جاده ۴۴ کشوری قرار دارند می‌توان به روستاهای فوشنجان، حمید آباد، فرخک، غار، رود و … اشاره نمود. هرگونه تغییر و رونق در این جاده می‌تواند بر روی اقتصاد یا محیط زیست نیشابور، و روستاهای اطراف این منطقه تأثیر بسزای مثبت یا منفی داشته باشد.

تاریخچه[ویرایش]

این جاده همراه با اردوگاه باغرود (ساخته شده برای سازمان پیش‌آهنگی ایران) در زمان حکومت پهلوی دوم ساخته شد.[۵][نیازمند منابع بیشتر] پانزدهمین گردهمایی جهانی پیشاهنگان قرار بود در نیشابور و در اردوگاه باغرود که در انتهای این جاده قرار دارد برگزار شود اما به دلیل بی‌ثباتی سیاسی ناشی از انقلاب ایران لغو شد.[۶]

دسترسی[ویرایش]

این جاده در مختصات تقریبی ۳۶٫۲۲۲۱۴۸ (شرقی) و ۵۸٫۸۳۲۴۴۵ (شمالی) واقع شده. از مراکز مهم واقع در این جاده می‌توان به بیمارستان حکیم از بیمارستان‌های اصلی شهرستان نیشابور، دانشگاه پیام نور واحد نیشابور، تقاطع و میدان باغرود (با نام رسمی میدان امام رضا) با جاده ۴۴ کشوری و منطقه یک و دو نیشابور، شهرک امام رضا (وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) و مجموعه ورزشی فجر اشاره نمود.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی (۱۳۹۴). «طرح جامع نیشابور 1394». shahrsazionline.
  2. «زنگ خطر ویلاسازی در حاشیه جاده باغرود نیشابور». قدس آنلاین | پایگاه خبری - تحلیلی. ۲۰۲۱-۰۱-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۰۶.
  3. «زنگ خطر ویلاسازی در حاشیه جاده باغرود نیشابور». قدس آنلاین | پایگاه خبری - تحلیلی. ۲۰۲۱-۰۱-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۰۶.
  4. خبرگزاری صدا و سیما (۱۴ فروردین ۱۴۰۱). «زمین گیر شدن ۳ مخل امنیت در محور باغرود نیشابور با تیراندازی پلیس». iribnews.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ آوریل ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۹ آوریل ۲۰۲۲.
  5. «اردوگاه شهید رجایی - تاریخچه اردوگاه». rajaicamp.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۰۶.
  6. "15th World Scout Jamboree (cancelled)". Wikipedia (به انگلیسی). 2022-04-14.