بویراحمدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بویر احمدی)
بویراحمدی
کل جمعیت
حدود ۲ تا ۳ میلیون نفر [۱]مجموع تقریبی جمعیت مناطق بویراحمدی نشین
مناطق با جمعیت چشمگیر
 ایران استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس[۲]
زبان‌ها
لری بویراحمدی
قومیت‌های وابسته
دیگر اقوام ایرانی‌تبار

بویراحمدی نام یکی از ایلات لر و از ایلات شش گانه(ایل بهمئی،طیبی،دشمن‌زیاری،بویراحمد،چرام، و نوئی) ساکن کهگیلویه و بویراحمد است، بویراحمدی از ایلات لر بزرگ می باشد. سکونت گاه این ایل منطقه‌ای حدود ۲۵۰۰ مایل مربع، از بهبهان تا استان فارس و کوه پایه‌های دنا را در بر می‌گیرد.[۴]

خاستگاه[ویرایش]

مناطق بویراحمدی نشین از مناطق اصلی و تاریخی عیلامی و الیمایی بوده.با مطالعه باستان شناسان در استان قدمت استان به دوران پارینه سنگی می رسد .استان کهگیلویه و بویراحمد در دوران ایلامیان جز انزان شرقی بوده است.اثار فراوانی از دوره عیلامیان در استان وجود دارد ،با امدن اریایی ها به این ناحیه و قدرت گرفتن شاهان هخامنشی استان جز خاستگاه تمدن هخامنشیان نیز محسوب میشود.

ایل بویراحمد ساکنان بومی زاگرس هستند.به گفته شهاب الدین العمری بخشی از این ایل و عده ای از لرها برای جنگ به سوریه و مصر رفته بودند اما صلاح الدین ایوبی با دیدن چالاکی و زبردستی آنها در بالا رفتن از کوه ها و صخره های سرسخت و قدرت بدنی آنها به وحشت افتاد و دستور قتل آنها را صادر کرد.

در قرن سوم هجری نام یکی از بزرگان قومی به نام گیلویه که در برابر اعراب سر به شورش گذاشت و آنها را عقب راند بر منطقه ای از زاگرس که اکنون کهگیلویه خوانده میشود به یادگار مانده است. کهگیلویه و اتابکان لر بزرگ حکومت های محلی بودند که بر این مناطق حاکمیت میکردند و تا همین هشتاد سال پیش دولتی خودمختار با پرچمی جدا بود.

منابع(فارس نامه ناصری)(خلاصه عباسی)(محمود باور دینار)

تقسیمات ایلی[ویرایش]

ایل بویراحمد دارای تقریبا ۴۰ طایفه و چند صد تیره و چند هزار تش است.[۵]

پی‌نوشت[ویرایش]

  1. http://www.joshuaproject.net/people-profile.php
  2. http://www.joshuaproject.net/people-profile.php
  3. http://www.joshuaproject.net/people-profile.php
  4. Reinhold Loeffler, Gernot L. Windfuhr، دانشنامه ایرانیکا.
  5. «نژاد و تیره در استان کهگیلویه و بویراحمد - ویکی اطلس فرهنگی ایران». af.samta.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۰۲.

منابع[ویرایش]

  • Reinhold Loeffler, Gernot L. Windfuhr (December 15, 1989). "BOIR AḤMADĪ". [[دانشنامه ایرانیکا|Encyclopædia Iranica]] (به انگلیسی). Vol. IV. Bibliotheca Persica Press. Retrieved December 15, 1989. {{cite encyclopedia}}: Check date values in: |تاریخ بازبینی= (help); URL–wikilink conflict (help)